جمعه, ۰۳ فروردین, ۱۴۰۳

درخواست موسیقیدانان ایرانی برای نامگذاری روز موسیقی در تقویم ملی به نام فارابی

3 انتشار:

صدای میراث: ۳۰ تن از موسیقیدانان ایرانی در نامه‌ای به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای فرهنگ عمومی کشور خواستار نامگذاری ۴ آذرماه مصادف با زادروز «فارابی» به عنوان روز موسیقی در تقویم ملی کشور شدند.

موسیقیدانان ایرانی که نام‌هایی همچون شهرام ناظری، بیژن کامکار، اردشیر کامکار، کسوان ساکت، سامان احتشامی، جلیل عندلیبی و … در میان آن‌ها وجود دارد در نامه خود خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب روز موسیقی در تقویم ملی کشور را اقدامی در راستای جلوگیری از دست‌اندازی دیگر کشورها در جهت مصادره شخصیت‌های فرهنگی – تاریخی ایران و ثبت ملی و جهانی این نام‌ها به نام خود عنوان کرده‌اند.

پیشتر رییس خانه موسیقی ایران که از شاگردان استاد محمدرضا شجریان بود اعلام کرد که درخواست ثبت روز موسیقی به نام محمدرضا شجریان در تقویم ملی کشور را از شورای فرهنگ عمومی کشور درخواست کرده است. اما یکروز پس از این اعلام شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام کرد که چنین درخواستی از آن شورا نشده است.

مدیرعامل خانه موسیقی: درخواست ثبت روز تولد شجریان به عنوان روز ملی موسیقی را به شورای فرهنگ عمومی ارسال کردیم

پیش از این اظهارات جمعی از کنشگران میراث‌فرهنگی در نامه‌ای که به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر میراث فرهنگی ارسال کرده بودند خطاب به سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند: موسیقی یک میراث معنوی است و به بلندای تاریخ ایران پیشینه دارد و ستارگانی همچون باربد، اسحاق موصلی، فارابی، صفی‌الدین ارموی و عبدالقادر مراغی در آسمان آن درخشیده‌اند و بدیهی است اگر قرار باشد روزی به نام موسیقی ایران در تقویم رسمی کشور ثبت شود، شایسته است این روز به بهانه پاسداشت موسیقیدانان کهن این مرزوبوم که نقشی بی‌بدیل در ماندگاری هویت تاریخی موسیقایی ایرانیان به عنوان یک میراث ناملموس و‌معنوی داشته اند در تقوم رسمی کشور به ثبت برسد.»

اعتراض کنشگران میراث‌فرهنگی به خاکسپاری محمدرضا شجریان در آرامگاه فردوسی

اکنون ۳۰ تن از چهره‌های شناخته شده موسیقی ایرانی در نامه‌ای جدید خطاب به وزیر فرهخنگ و ارشاد اسلامی از او خواسته‌اند به عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی کشور، روز ۴ آذرماه مصادف با زادروز ابونصر فارابی به عنوان روز موسیقی در تقویم رسمی کشور ثبت شود. متن کامل نامه ۳۰ موسیقیدان ایرانی به رییس شورای فرهنگ عمومی کشور برای درخواست تعیین روز موسیقی در تقویم ملی کشور به نام فارابی بدین شرح است:

«ریاست محترم شورای فرهنگ عمومی کشور

جناب آقای «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و‌ارشاد اسلامی

با سلام

همانطور که آگاهی دارید موسیقی ایران به درازنای تاریخ این سرزمین پیشینه دارد و در قوانین ایران و جهان این هنر به عنوان یک میراث ناملموس شناخته می‌شود. با توجه به غنای موسیقی ایران و نقش پر رنگ موسیقیدانان کهن این مرزوبوم در پاسداشت دانش و هنر نیاکان و تاثیرگذاری آن‌ها بر موسیقی سایر کشورهای پیرامون و همچنین موسیقی جهان، شایسته است یکروز از سال بنام یکی از مفاخر کهن موسیقی این سرزمین در گاهشمار رسمی کشور به ثبت برسد.. موسیقیدانانی که در تاریخ پر فرازونشیب این سرزمین به تنهایی در برابر موج ناملایمات ایستادگی کرده و فرهنگ و ‌هنر خنیاگری ایران را از خطر تخریب و نابودی،رهایی بخشیدند.
از این روی ما امضاءکنندگان این نامه، درخواست می‌کنیم که روز «چهارم آذر» که بنا بر مستندات تاریخی زادروز «فارابی» موسیقیدان بزرگ ایرانی و صاحب کتاب «،موسیقی کبیر» است، در تقویم کشور به نام «روز موسیقی» درج شود.
به گفته کارشناسان تاریخ موسیقی، «فارابی» بزرگترین موسیقیدان ایرانی پس از اسلام است و اثر وی به نام « موسیقی کبیر» مهمترین اثری است که درباره موسیقی چه عملی و چه نظری و فلسفه موسیقی و چگونگی پیدایی آن و نیز صوت و آهنگ و شعر و وزن، همچنین پرده‌بندی و ساخت ساز و اختراع سازی بنام شاهرود که گستره آوای آن با پیانوی امروزی اروپا برابری داشت، نوشته شده که در این یادداشت نمی‌توان به شرح همه نکات ارزشمند این کتاب که راهگشای بسیاری از موسیقیدانان ایران و جهان بوده و همچنین جنبه‌های مختلف هنر این موسیقیدان برجسته پرداخت.
امید است با ثبت «روز موسیقی» به نام «فارابی»، ضمن گرامیداشت هنر موسیقی و‌قدردانی از این موسیقیدان بزرگ و زنده نگاهداشتن یاد او نزد ایرانیان، بتوان مقدمه‌ای فراهم آورد تا هیچ‌ کشوری نتواند با استفاده از اسناد جعلی به مفاخر ایران دست‌اندازی و آنان را به نام میراث خود به ثبت جهانی برساند. این کار میسر نگردد، مگر با کوشش و تلاش مسئولان. امیدواریم این مهم که چندین سال است از سوی دوستداران فرهنگ‌و‌هنر ایران مطرح شده است، هر چه زودتر انجام پذیرد و شاهد ثبت روز موسیقی به نام «فارابی» در سالنامه رسمی کشور باشیم.

توفیق‌تان روز افزون»

امضاء کنندگان نامه به رییس شورای فرهنگ عمومی کشور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین کارزاری مجازی برای جمع‌آوری امضای مردمی با هدف نامگذاری روز موسیقی در تقویم ملی کشور به نام حکیم ابونصر فارابی در نشانی اینترنتی: https://www.karzar.net/music-day راه‌اندازی کرده‌اند.

گفتنی است، نام موسیقیدان‌هایی که نامه درخواست ثبت روز موسیقی به نام فارابی را داشتند بدین شرح است:

اردشیر کامکار/بهمن رجبی/بیژن کامکار/شهرام ناظری/داریوش طلایی/مجید کیانی/عبدالوهاب شهیدی/جلیل عندلیبی/محمدعلی کیانی‌نژاد/هوشنگ جاوید/هادی منتظری/رامبد صدیف/حسین پرنیا/مجید انتظامی/کیوان ساکت/محمود فرهمند/ساسان فاطمی/سوسن اصلانی/نجمه تجدد/ملیحه سعیدی/مسعود حبیبی/صابر نظرگاهی/شروین مهاجر/سامان احتشامی/جمشید عزیرخانی/فاضل جمشیدی/بهنام وادانی/عبدالرسول کارگشا/صادق چراغی/علیرضا جواهری

«ابونصر فارابی» فیلسوف و دانشمند ایرانی در عصر طلایی اسلام بود. عصر طلایی اسلام به مدت بیش از ۵۰۰ سال بطول انجامید و خصوصا سده‌های ۴ و ۵ هجری قمری یکی از شکوفاترین دوران عصر طلایی اسلام بود که علم و فرهنگ و اقتصاد در آن به اوج شکوفایی رسید.

ابونصر محمد فارابی نیز در اواخر سده اول عصر طلایی به دنیا آمد. او از فیلسوفان سرآمد آن عصر و دوره‌های پسین بود که در علم موسیقی نیز تاثیر فراوان گذاشت. کتاب «موسیقی کبیر» شاهکار او در علم موسیقی است و بزرگترین کار انجام شده در دوره اسلامی در باب موسیقی است. فارابی نخستین کسی است که نام خنیاگر معروف دربار خسرو‌ پرویز را به درستی ثبت کرده است. او در موسیقی کبیر از دو نوع تنبور بغدادی و خراسانی نیز سخن گفته و از ساز شاه‌رود و شکل آن سخن گفته است. به گونه‌ای که وقتی از این ساز سخن می‌گوید حتی پرده پنجم این ساز را هم نام برده است.

print

Discussion۳ دیدگاه

  1. واقعا متاسفم برای آقای ناظری و کامکارها… باورم نمیشه… درخواست نام گذاری روز موسیقی قرار بود روز شجریان باشد. به جای اینکه جمعی نامه بزنند و چنین درخواستی بکنند، درست بعد از آن خبر، چنین نامه ای نوشتن رسما به معنای مقابله با آن درخواست است. این حرکت یعنی چی؟ عمیقا ناامیدم کردید آقای ناظری. عمیقا.

  2. درود بر شما امیدوارم تصمیم درست که همانا روز ملی موسیقی بنام فارابی است،گرفته شود.

    به راستی موسیقی ایران زمین کهن‌تر و دارای پیشینه بسیار است.
    و اگر بخواهیند حق مطلب را ادا کنند،‌بی گمان فارابی جایگاه شایسته‌ای در این زمینه دارد.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید