چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

در جست‌وجوی خواجوی کرمانی در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک

0 انتشار:

کتابخانه و موزه ملی ملک ایران با برگزاری نشست پژوهشی «بررسی نسخه‌های نفیس خواجوی کرمانی موجود در گنجینه ملک» تصویری نو از نسخه‌های خطی دیوان این شاعر ایرانی سده‌های هفتم و هشتم هجری پیش روی می‌گذارد که به «نخل‌بند شاعران ایران» آوازه داشته است.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، نشست پژوهشی «بررسی نسخه‌های نفیس خواجوی کرمانی موجود در گنجینه ملک» با سخنرانی علیرضا هاشمی‌نژاد، پژوهشگر پژوهشکده فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر کرمان و شیوا میهن، دکترای ایران‌شناسی از دانشگاه کمبریج انگلیس در روز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ از ساعت ۱۴ میزبان هنرجویان و دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی خواهد شد. نسخه‌های خطی از دیوان این شاعر پرآوازه که در گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک وجود دارد، در این نشست بازشناسی و بررسی می‌شوند.

کمال‌الدین ابوالعطاء محمود بن علی‌بن محمود، مشهور به خواجوی کرمانی، زاده سال ۶۸۹ هجری در کرمان و درگذشته سال ۷۵۲ هجری در شیراز، یکی از شاعران بزرگ نیمه نخست سده هشتم هجری است. خواجوی کرمانی در قالب‌های غزل، قصیده، مسمط، ترکیب‌بند، ترجیع‌بند، رباعی، قطعه و مستزاد، شعر سروده و آثاری نیز به نثر پدید آورده است.

کتابخانه و موزه ملی ملک، پیش‌تر در سال ۱۳۹۲ خورشیدی کتاب ارزشمند «کلیات اشعار مولانا الاعظم خواجو الکرمانی» را به شیوه چاپ نفیس عکسی (فاکسیمیله) با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کرمان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در یک‌هزار نسخه بازنشر کرده است. نسخه منتشر شده، نسخه‌ای از کلیات خواجوی کرمانی به شمار می‌آید که به شماره ثبت ۵۹۸۰ در کتابخانه و موزه ملی ملک نگه‌داری می‌شود. محمد ابن عمران کرمانی این نسخه را به سال ۷۵۰ هجری کتابت کرده است.

کتابخانه و موزه ملی ملک، دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را به حضور در نشست پژوهشی «بررسی نسخه‌های نفیس خواجوی کرمانی موجود در گنجینه ملک» در روز دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ از ساعت ۱۴ فرامی‌خواند. این نشست در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) برگزار می‌شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید