یکشنبه, ۰۵ فروردین, ۱۴۰۳

دستور پیگیری قضائی برپاکنندگان پویش دادخواهی برای نجات‌ میراث‌فرهنگی صادر شد/مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بافت‌ها، بناها و محوط‌های تاریخی: وزارت میراث‌فرهنگی از تهمت‌های مطرح شده شکایت می‌کند

0 انتشار:

صدای میراث: پیگیری برای برخورد قضائی با برپاکنندگان «پویش مردمی دادخواهی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی» در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آغاز و در دستور کار بخش حقوقی این وزارتخانه قرار گرفت.

به گزارش صدای میراث، اردیبهشت‌ماه سالجاری نامه‌ای با ۱۵۰۰ امضاء با عنوان «دادخواهی مردمی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی ایران» به قوه قضاییه ارسال شد و حالا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به دلیل طرح برخی موضوعات در این پویش که به تعبیر مسئولان آن وزارتخانه «تهمت و افتراء» تلقی شده است پیگرد قضایی تهیه کنندگان این نامه را در دستور کار قرار داد.

این نخستین واکنش رسمی پس از گذشت یک هفته از ارسال نامه دادخواهی برای نجات میراث‌فرهنگی ایران به قوه قضاییه توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

سیدهادی احمدی، مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی با اشاره به آغاز پیگیری قضایی موارد مطرح شده در پویش دادخواهی نجات میراث فرهنگی به صدای میراث گفت: برخی مسایل مطرح شده در نامه ارسال شده به قوه قضاییه همچون موارد مطرح شده در مورد رانتخواری، قراردادها و … در وزارت میراث‌فرهنگی تهمت است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

او افزود: مطرح شدن این ادعاها کم‌لطفی به همکاران ما در حوزه میراث‌فرهنگی در سطح کشور و یک تهمت آشکار است که به یچ عنوان مورد تایید نیست.

او افزود: ای کاش برپاکنندگان این پویش و تهیه کنندگان نامه به قوه قضاییه برای نجات میراث فرهنگی نمونه‌ای در طرح ادعاهای خود نمونه‌ای می‌آوردند که پاسخ داده شود. اما برخی تهمت‌ها را مطرح کردتد که به لحاظ شرعی و قانونی قابل دفاع نیست و ما هم این موضوعات را نمی‌پذیریم.

سیدهادی احمدی اعلام کرد: مشاوران حقوقی وزارت میراث فرهنگی نیز معتقد بودند باید موضوعات مطرح شده در این نامه پیگیری شود و افرادی که چنین تهمت‌هایی را مطرح کره‌اند باید اسناد خود را ارایه کنند.

او افزود: حق پیگیری تهمت‌های مطرح شده برای وزارتخانه میراث فرهنگی به این دلیل که حق انسان‌های شریفی که در این حوزه فعالیت می‌کنند قابل اغماض نیست محفوظ است و حتما تهمت‌های مطرح شده را پیگیری می‌کند.

مدیرکل دفتر ثبت و احیاء بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی در معاونت میراث‌فرهنگی اعلام کرد: هر شهروندی حق دارد راجع به مسایلی که حق شهروندی است اظهارنظر و پرسشگری کند و تاکنون نیز فارغ از نامه‌ای گکه اخیرا به قوه قضاییه ارسال شده است، صدها موضوع وجود داشت که تشکل‌های شناسنامه‌دار و حتی اشخاص عادی و خبرنگاران هر سوالی که در آن موضوعات داشتند پرسیده شده و بی‌جواب نمانده است. اما کلیات مطرح شده در نامه اخیر نشان می‌دهد که تهیه کنندگان آن اصلا به دنبال پاسخ نبوده‌اند.

به گفته سیدهادی احمدی، مسایلی که در پویش دادخواهی برای نجات میراث‌فرهنگی مطرح شده است نه تنها قابل دفاع نیست که بار حقوقی دارد و تهمت است و افرادی که این نامه را نوشته‌اند حتی الفبای وظایف وزارت میراث فرهنگی را هم نمی‌دانند.

او گفت: در این نامه آمده است که وزارت میراث فرهنگی اقدام به حتم بخشی می‌کند در حالی که هیچ موردی پیدا نمی‌شود که یکی از مقامات این وزارتخانه از وزیر گرفته تا مدیر فلان شهرستان اجازه حاتم‌بخشی میراث فرهنگی کشور را داشته باشد. این قوانین به اندازه‌ای قوی هستند که حتی وزیر هم نمی‌تواند بر بنایی که دارای عرصه و حریم است چشم خود را ببندد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بافت‌ها، بناها و محوطه‌های تاریخی همچنین در پاسخ به صدای میراث که آیا وزارت میراث‌فرهنگی اقدام به تهدید امضاء کنندگان نامه بدادخواهی از رییس قوه قضاییه برای نجات میراث‌فرهنگی کشور کرده است؟ گفت: اصلا چنین نبوده و حتی بسیاری از افرادی که نامه را امضاء کرده بودند در تماس با ما گفتند که برای کمک به میراث‌فرهنگی این اقدام را انجام داده‌اند و ما هم به آن ها پاسخ دادیم که اصلا متن آن نامه را مطالعه کرده‌اند یا خیر؟ حتی یک مورد تهدید نیز وجود نداشت و اگر چنین اتفاقی در وزارت میراث فرهنگی افتاده است بیایند و رسما اعلام کنند که مسئولان این وزارتخانه یا کارکنان آن اقدام به تهدید امضاء کنندگان برای پس گرفتن امضایشان کرده‌اند.

سیدهادی احمدی افزود: نظر مشاوران حقوقی وزارت میرا‌ث‌فرهنگی آن بود که در مورد اتهامات حقوقی باید اقدام حقوقی انجام شود و دستور لازم برای اقدام حقوقی هم صادر شدکه این موضوع رسما پیگیری شود.

او گفت: طیف متنوعی از افراد در ردیف امضاءکنندگان و نویسندگان اصلی هستند که یک گروه از آن‌ها خبرنگار، برخی دیگر کارشناس و استاد دانشگاه و عده‌ای نیز افراد ناشناس در حوزه میراث‌فرهنگی هستند. اما برپا کنندگان پویش و تهیه کنندگان این نامه باید بابت تهمت‌هایی که به وزارت میراث‌فرهنگی زده‌اند پاسخ بدهند. چون همکاران وزارت میراث فرهنگی در سراسر کشور در این شرایط با شرافت در حال انجام وظیفه هستند و اگر اقدام حقوقی در اینباره صورت نمی‌گرفت به معنای تایید تهمت‌های مطرح شده بود.

او با اعلام این که نامه دادخواهی برای نجات میراث فرهنگی حتی به صورت رسمی به وزارت میراث فرهنگی ارسال نشده است افزود: دلیل ان که وزارت میراث فرهنگی در ابتدا واکنشی به این نامه نشان نداد مشخص نبودن موارد مورد اعتراض و همچنین طرح موضوعات کلی بود.

احمدی گفت: این اقدام که برخی افراد تبلیغات چندسالهخود یا مواردی را که در باره میراث فرهنگی در فضاهای آنلاین و مجازی به اشتراک گذاشته و بعد هم موضوعات ذهنی خود را تبدیل به نامه حقوقی کنند و بعد هم تنها ۱۵۰۰ نفر آن‌ها را همراهی کنند موضوعی است که واقعا خنده‌دار است که برپا کنندگان این پویش باید راجع به کاری که انجام داده‌اند فکر کنند.

مدیرکل دفتر حفظ و احیاء بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اعلام کرد: هیچکس ادعا ندارد در وزارت میراث‌فرهنگی اشتباهی صورت نمی‌گیرد و این وزارتخانه وظیفه خود می‌دانیم در مورد ادعاهای مشخص حتی از سوی یک شهروند عادی پاسخگو باشد و این سیاست وزارتخانه و درخواست مقامات وزارتخانه از زیرمجموعه‌ها است. اما مادام که سوال مشخصی وجود داشته باشد می‌توان به آن‌ پاسخ داد. اما وقتی برخی کلا همه چیز را به باد انتقاد می‌گیرند و تهمت می‌زنند پاسخی برای آن‌ها وجود ندارد.

او گفت: جریانی هدایت شده وجود دارد که هدف آن تضعیف یک نهاد کاملا انسان محور و کارشناس محور در بخش میراث فرهنگی است.

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید