پنج شنبه, ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

دستکند زیرزمینی صالح‌آباد در قرون میانی اسلامی ایجاد شد

0 انتشار:

صدای میراث: محمد شعبانی سرپرست هیات کاوش باستان‌شناسی در شهر زیرزمینی صالح‌آباد همدان گفت: در فصل نخست کاوش مجموعه معماری دستکند زیرزمینی صالح‌آباد همدان، ۵ فضا، ۳ دریچه و ۳ راهرو خواناسازی شد و براساس سفالینه‌های اسلامی کشف شده، به احتمال زیاد این مجموعه در قرون میانی اسلامی ایجاد شده است.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شعبانی افزود: مجموعه فوق در زیر پشته‌ای طبیعی به ارتفاع حدود ۲ متر از جنس سنگ کنگلومرا و شیست آواری قرار گرفته است.

 وی افزود: فصل نخست کاوش مجموعه معماری دستکند زیرزمینی صالح‌آباد با هدف شناسایی و خواناسازی فضاهای دستکند و تعیین وسعت آن، به انجام رسید.

این باستان‌شناس با بیان اینکه بعد از ۳۰ روز، ادامه کاوش در این مجموعه به دلیل نفوذ آب به داخل یکی از فضاهای ارتباطی متوقف شد، تصریح کرد: در طول فصل نخست کاوش به دلیل عدم دستیابی به فضاهای بکر و دست نخورده، در مورد کاربری مجموعه نمی‌توان اظهارنظر کرد.

مهدی آقاخانی دیگر سرپرست فصل نخست کاوش مجموعه معماری دستکند شهر زیرزمینی صالح‌آباد نیز گفت: این فضاها در ابعاد و اندازه‌های متغیر قرار دارند که از ابعاد انسان‌وار برخوردارند.

او با بیان اینکه تقریبا تمامی فضاها در راستای غربی شرقی ایجاد شده‌اند، اما جهت دقیق آن‌ها برحسب ارتباط با فضای جانبی متفاوت است افزود: سقف این فضاها نیز بیشتر قوس‌دار است.

به گفته این باستان شناس ، در داخل فضاها، شواهدی از ساختارهای آخور مانند وجود دارد که بعضا در سمت راست و یا چپ فضا و در دل دیواره‌ها کنده شده‌اند؛ این ساختارها گاهی در طول یک ضلع از دیواره فضا قرار دارند و گاهی تنها بخشی از آن را اشغال کرده‌اند.

او گفت: علاوه بر این ساختارها در هر فضا تعدادی چاله در دیوارها قرار دارد که احتمالا به عنوان محل قرارگیری پیه‌سوز به کار می‌رفتند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید