چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

دستیابی به صلح در سایه صنعت گردشگری

0 انتشار:

صنعت گردشگری به معنای ملاقات انسانها با یکدیگر، فرهنگ و طبیعت است و مهمترین چیزی که در این صنعت شکل می گیرد آگاهی و درک است که به همزیستی و درک متقابل و صلح می انجامد. صنعت گردشگری به معنای ملاقات انسانها با یکدیگر، فرهنگ و طبیعت است و مهمترین چیزی که در این صنعت شکل می گیرد آگاهی و درک است که به همزیستی و درک متقابل و صلح می انجامد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید احمد محیط طباطبایی، مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این مطلب در پیش همایش تخصصی نخستین همایش ملی توسعه کارآفرینی و کسب و کار هنرهای سنتی و صنایع دستی در بومگردی گفت: بوم با خاک و سرزمین متفاوت بوده و رابطه مثلث گونه انسان و محیط زندگی او با فضایی است که به آن اکولوژی و با مفهومی بالاتر بوم گفته می شود.

او در ادامه بوم را فرهنگی انسانی تعریف کرد که در یک سرزمین شکل گرفته است و با اشاره به وجود بوم های مختلف گفت: معرفه هر کدام از این بوم ها ، رابطه بین زیستن و مکان است.

او گفت: مهمترین رکن برای ایجاد یک وضعیت اقتصادی خوب، صلح است و یکی از زیربناهای صلح؛ شناخت حاصل از گردشگری است.

او هدف از توسعه گردشگری را ایجاد وفاق بین بومهای گوناگون در ایران و در رویکرد جهانی همزیستی با سایر ملل است.

او بومگردی را اصل و درک واقعیت فرهنگی یک منطقه دانست و گفت:با در ک بوم می توان ویژگ هیا یک منطقه را شناخت و براساس آن رفتار صحیحی داشت.

او با بیان این نکته که نشناختن بوم و تاریخ یک منطقه و رفتار غلط با آن، مشکلات عدیده به وجود خواهد آورد، به مشکلات محیط زیستی در استان خوزستان اشاره کرد.

او در ادامه گفت: امروزه در نطنز زعفران کاشته می شود و این یک فاجعه است چون در واقع برای یک سود موقت خاک این منطقه را از بین می بریم.

پویا محمودیان ، معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دیگر سخنران این پیش همایش بود.

او با اشاره به این نکته که ایران سومین کشور تولید کننده صنایع دستی از نظر تنوع است، گفت: ایران همچنین نخستین کشور در کل جهان از نظ ر ثبت شهرها و روستاهای جهانی است.

وی گفت: در حال حاضر ۲۹۵ رشته فعال صنایع دستی در کشور وجود دارد و صنایع دستی و گردشگری ، دو ابزار کارآمد توسعه پایدار هستند که انتظار داریم با  هم افزایی این دو به راهکارهایی برای پیشرو بودن دست یابیم.

او بومگردی را در گروه تجربه های موفق در حوزه گردشگری اعلام کرد و گفت: اقامتگاه های بومی فصل مشترک میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هستند.

او افزود: اقامتگاه بومگردی مهمترین محل برای حمایت از تولیدات محلی است.

او گفت: جامعه محلی ، بخش خصوصی، سیاست گذار و گردشگری، همه می توانند از بومگردی نفع ببرند.

 

نقد وضعیت امروز گامی به سوی ارتقا علوم انسانی است

در ادامه جان الله کریمی مطهر، رییس دبیرخانه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با اشاره به سابقه شکل گیری این شورا گفت: ارتقا علوم انسانی و تولید علم بومی بدون نقد وضعیت موجود میسر نمی شود.

او بومی گرایی در علم و جلب مشارکت دانشگاه ها و مراکز عالی در راستای هم افزایی فعالیت ها را از جمله رویکرد های فعالیت شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی اعلام کرد و افزود: توسعه فرهنگ نقد، محصول محوری، بومی گرایی و اثر بخشی فعالیت ها و انطباق آنها با نیازهای فرهنگی، دینی و بومی جامعه از اهداف این شورا است.

او به تشکیل گروه تخصصی هنر در شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی اشاره کرد و در ادامه گفت: اگرچه گردشگری کمک زیادی به تولید درآمد داخلی کرده است اما در کنار آن آمارهایی از تخریب محیط زیست، نبود زیرساخت های لازم، تصادفات جاده ای و .. به عنوان چالش های این صنعت وجود دارد.

تاثیر هنر در توسعه پایدار

در ادامه حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: تمدن ها فشرده نمادها هستند  و هر چقدر بیشتر در تمدن بکاویم متوجه می شویم عصاره فضلیت و زیبا شناسی  است که تمدن ها را رقم می زند.

او دلیل ماندگاری تمدن ها را داشتن ذات هنری دانست و گفت: تمدن ایران بیشتر از سایر تمدن ها با زیبایی و هنر آمیخته است به همین دلیل علوم انسانی در ایران زمانی کارآمدتر می شود که با هنر درآمیزد و بدون فکر هنرمندان حرکت نکند.

وی در ادامه به نقش هنر در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: علوم انسانی به عنوان رکنی از توسعه برای کارآمدی به شاخه های هنری نیازمند است.

 اکوسیستم بومی کارآفرینی

زهرا رهایی دیگر سخنران این نشست با عنوان «اکوسیستم بومی کارآفرینی» به تعارف مختلف از کارآفرینی اشاره کرد و گفت: جنس هنر کشف فرصت در محیط زیست نیست بلکه هنر در فرایند شاگردی در محضر استاد شکل می گیرد.

او با تاکید بر لزوم خلق فرصت ها گفت: با این نگاه باید به بوم توجه داشته باشیم.

او در توضیح اکوسیستم کارآفرینی گفت: یک موجود زنده نه تنها درون خودش یک سیستم است بلکه زندگی و حیاتش در ارتباط به محیط پیرامون نیز تعریف می شود.

او با تاکید بر این که در سیاست گذاری در عرصه بومگردی  و صنایع درستی باید به موضوع محل توجه داشت ، تاکید کرد : هرگز نمی توان برای همه بوم ها یک موضوع کلی را توصیه کرد و باید مدنظر داشت که محیط و فرد از یکدیگر جدا نیستند.

او افزود: همچنین باید به نوع ارتباط آنها فکر کرده و توسعه را در راستای ان شکل داد.

او از جمله مولفه های اکوسیستم کارآفرینی به سرمایه انسانی، حمایت، فرهنگی، سیاست، مالی و فرهنگ اشاره کرد.

امیر آقامیر، مدیر اقامتگاه بومگردی آقامیر در زمینه تجارب بومگردی در صنایع دستی گفت: کلبه آقا میر از خانه ای ۱۶۰متری کار خود را آغاز کرد و هم اکنون دارای ۴ مجموعه است.

او در ادامه درباره عروسک خرسی و داستانش توضیح داد و گفت: این عروسک به دنبال ایجاد کمپین خرس قهوه ای پاسارگاد تولید شد و هم اکنون به تولید انبوه می رسد.

او گفت: با عروسک خرسی و داستانش ما مردم را با طبیعت و محیط زیست منطقه آشنا کردیم تا جایی که علاوه بر توجه گردشگران ، توجه مسولان هم به این موضوعات جلب نمی شد.

او همچنین از بافت فرش هایی از جمله فرش خرسی و فرش سبز خبر داد و گفت: شعار سال گذشته ما توانمند سازی زنان برای پاسداشت زمین و زبان مادری بود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید