پنج شنبه, ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

رفع ایرادات شورای نگهبان به تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی امروز نیز در صحن علنی مطرح نشد

1 انتشار:

صدای میراث: گزارش کمیسیون مشترک در مورد بررسی طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در جایگاه نخست دستور جلسه این هفته مجلس قرار گرفته بود، امروز نیز در صحن علنی مجلس مطرح نشد.

دستور نخست جلسه هفتگی مجلس شورای اسلامی مربوط به رفع دو ایراد شورای نگهبان به مصوبه تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که امروز نیز به صحن علنی نرسید.

این درحالی است که گزارش کمیسیون مشترک در مورد بررسی طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی در رتبه نخست دستور جلسه هفتگی مجلس قرار داشت که به جای آن یکی از طرح‌های مرتبط با انرژی و پالایشگاه‌های میعانات گازی در دستور کار قرار گرفت و عضو هیات رییسه نیز اعلام کرد: قرار بود طرح دیگری به جای این طرح مطرح شود که چون متقاضی در صحن حضور نیافته است بنابراین طرح مرتبط با پالایشگاه در صحن مطرح می‌شود.

دو ایراد شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که با رای بالای نمایندگان در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده بود، پیشتر در کمیسیون مشترک با حضور نماینده شورای نگهبان و مسئولان ذی‌ربط بررسی و ایرادات شورای نگهبان برطرف و پس از تصویب در کمیسیون مشترک به هیات رییسه ارسال شد.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس رفع ایرادات شورای نگهبان و گزارش کمیسیون مشترک در طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌بایست ظرف ۱۰ روز در صحن علنی مجلس مطرح می شد. اما این مدت بسیار طولانی شد و به بیش از یکماه رسید.

پیشتر رییس کمیسیون اجتماعی مجلس که ریاست کمیسیون مشترک در رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی را برعهده داشت در گفت‌وگو با صدای میراث از لابی مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی با اعضای هیات رییسه برای به تعویق افتادن مطرح شدن گزارش کمیسیون مشترک در صحن علنی مجلس و رای نهایی نمایندگان به تشکیل وزارت میراث فرهنگی با رفع ایراد شورای نگهبان خبر داده بود.

با این توضیحات به نظر رسید که دولت و سازمان میراث‌فرهنگی علاقه‌ای به تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه ندارند و بیشترین تلاش خود را برای مطرح نشدن گزارش کمیسیون مشترک در صحن علنی برای رای‌گیری نهایی در موضوع تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی ندارند.

براساس آنچه مرکز پژوهش‌های مجلس از دستور کار هفتگی مجلس شورای اسلامی منتشر کرد، گزارش کمیسیون مشترک در مورد بررسی طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ردیف نخست دستور کار مجلس قرار داشت که هیات رییسه مجلس به ریاست مسعود پزشکیان، امروز از طرح این دستور در صحن علنی خودداری کرد.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود و از طراحان طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز امروز و برای چندمین‌بار در گفت‌وگو با صدای میراث وعده داد که گزارش کمیسیون مشترک در مورد بررسی طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح فردا در صحن علنی مجلس بررسی شود.

این چندمین بار است که مهرداد بائوج لاهوتی وعده مطرح شدن گزارش کمیسیون مشترک در مورد بررسی رح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی با هدف رفع ایرادات شورای نگهبان و اخذ رای نهایی مجلس برای تشکیل این وزارتخانه را به فردا موکول می‌کند.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. در تعجب هستم. از نمایندگان محترم مردمی که ساعت ها کار کارشناسی را صرف طرح و رفع ایرادات تشکیل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کرده اند و علیرغم گفته های خودشان (سرکار خانم سلحشوری) با وقوف به کارشکنی مسئولان سازمان و برخی نمایندگان برای جلوگیری از این مصوبه اصراری بر تعیین تکلیف این طرح ندارند و هر بار به بهانه ای این رای گیری به تعویق می افتد.یعنی نمایندگان مردمی که از جمله رای دهندگان آنها همین پرسنل و کارشناسان سازمان هستند که اکثرشان منتظر این مصوبه برای پایان یافتن ناهنجاری ها، حق کشی ها؛ رسیدن حق به حق دار، جلوگیری از مدیریت های سلیقگی، اخنصاص جایگاههای کارشناسی به فارغ التحصیلان رشته های مرتبط، جلوگیری از ورود همه ساله پرسنلی که به واسطه هایی به سازمان وارد می شوند و هیچ نهادی پرسشگر چکونگی ورود این افراد به سازمان نیست ، تفاوت های دریافتی و …. هستند راهکاری برای دفاع از طرحی که بیشتر کارشناسان و متخصصان سازمان موافق آن هستند ندارند؟ قوه مقننه واضع قوانین است و قوه مجریه ملزم به اجرا. چرا مجلس در خصوص این طرح از جایگاه خود با اقدامی در خور دفاع نمی کند؟

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید