پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

رهایی موقت اسپهبدخورشید از اسارت سلطان شن/معدن مقابل اسپهبدخورشید تعطیل شد

0 انتشار:

صدای میراث: غار-دژ اسپهبد خورشید عاقبت به خیر شد و صبح امروز درهای معدن واقع در حریم اسپهبد خورشید بسته شد تا گردشگری پایدار و نه انتفاق مالی ناشی از تخریب طبیعت راهکار توسعه اقتصادی این بخش از مازندران شود.

صدای میراث چندی پیش در گزارشی با عنوان اسپهبد خورشید در اسارت سلطان شن، به وضعیت این اثر ثبت ملی شده پرداخت و با توضیح فعالیت‌های تخریبگر معدنکاوی در حریم و عرصه یکی از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی استان مازندران که پرونده جهانی شدن آن نیز در دست بررسی است، اشاره کرده بود.

در آن گزارش حتی به ماجرای تعیین عرصه و حریم اسپهبد خورشید نیز اشاره و به تلاش‌ها برای خارج شدن معادن از عرصه اسپهبد خورشید پرداخته شد.

حالا صبح امروز مالک معدن روبروی اسپهبد خورشید درهای این معدن را بست و از کارگران معدن خواسته است اگر اعتراضی دارند به مقابل فرمانداری سوادکوه بروند و اعتراض خود را بیان کنند.

در پی این تصمیم نیز جمعی از کارگران معدن واقع در حریم و عرصه غار دژ اسپهبد – خورشید صبح امروز در برابر فرمانداری سوادکوه اجتماع و به تعطیلی فعالیت غیرقانونی معدنی در حریم این اثر تاریخی اعتراض کردند.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که هرگونه فعالیت معدنی در عرصه و حریم آثار تاریخی کشور براساس قانون ممنوع است و متخلفان از ضوابط میراث‌فرهنگی مجازات می شوند.

مردم روستاهای اسپهبد خورشید از دست معادن به ستوه آمده‌اند

امامعلی رسولی عضو شورای روستای ارژنگ رودبار واقع در نزدیکی غار-دژ باستانی اسپهبد خورشید، با ابراز خشنودی از تعطیلی معادن واقع در عرصه و حریم اسپهبد خورشید به صدای میراث گفت: معادن سنگ‌شکن پایین کوه اسپهبد خورشید، زیرپای غار اسپهبد خورشید را که یک اثر تاریخی با ارزش در استان مازندران است خالی کرده‌اند.

او به دیدار دو هفته گذشته استاندار مازندران از منطقه و اعلام نارضایتی روستاییان ساکن در روستاهای اطراف غار-دژ اسپهبد خورشید نسبت به فعالیت‌های معدنی که منجر به ایجاد گردوخاک شدید برای ساکنین روستاها و تخریب مهمترین اثر تاریخی منطقه  شده است اشاره کرد و گفت: هجوم معدنکاران به منطقه اسپهبد خورشید روستاهای اطراف را غرق در گردوغبار کرده و مردم نیز گلایه خود نسبت به این وضعیت را با استاندار مازندران مطرح کردند.

عضو شورای روستای ارژنگ رودبار در همسایگی غار-دژ اسپهبد خورشید با اعلام تعطیلی معادن واقع در حریم و عرصه اسپهبد خورشید از صبح امروز اعلام کرد: مالک معدن روبروی اسپهبد خورشید از صبح امروز کارگران معدن را اخراج کرد و گفت که کاری از دست او برنمی‌آید و اگر اعتراضی دارند باید به مقابل فرمانداری سوادکوه بروند و کارگران هم همین کار را کرده‌اند.

او با تاکید بر این که بهتر است برداشت‌های معدنی در نقطه‌ای دیگر انجام شود تا روستاییان و مرم ساکن در منطقه اسپهبد خورشید آسیب بیشتر نبینند، تاکید کرد: اسپهبد خورشید، هم یک کوه و اثر تاریخی است که باید حفظ شود و هم مردم و روستاییان ساکن در این منطقه باید از شرایط زندگی بهتر برخوردار باشند.

اقدام پیشدستانه برای تعطیل معدن در حریم اسپهبد خورشید

پیگیری‌های صدای میراث از استانداری مازندران مشخص کرد که استانداری مازندران هنوز دستور توقف رسمی فعالیت‌های معدنی را به مالک معدن ابلاغ نکرده و مالک معدن واقع در حریم غار-دژ اسپهبد خورشید در اقدامی پیشدستانه با تعطیلی معدن شن، از کارگران خواسته است اگر اعتراضی دارند به فرمانداری بروند و اعتراض خود را بیان کنند.

سامان توفیق مدیر پروژه غار – دژ اسپهبد خورشید نیز در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرد: ضروری است دادستان استان مازندران نیز به عنوان مدعی‌العموم به بررسی تخلفات صورت گرفته و صدور حکم تعطیل دایمی معادن در حریم و عرصه غار- دژ اسپهبد خورشید اقدام کند و حراست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز پیگیر تعطیل دایمی معادن و بررسی  انتقال آن‌ها به نقطه‌ای دیگر برای درامان ماندن غار–دژ اسپهبد خورشید و محوطه‌های باستانی واقع در حریم این اثر ثبت ملی شده باشد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید