دوشنبه, ۰۶ فروردین, ۱۴۰۳

روزهای سیاه گردشگری ایران/پرواز اوکراین؛ پایان رویای گردشگری ورودی

0 انتشار:

صدای میراث: گردشگری ایران روزهای سیاهی را پشت سر می‌گذارد. فعالان صنعت گردشگری به رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که تنها در سه هفته اخیر که تنش‌ها میان ایران و آمریکا بالا گرفت و دو کشور به آستانه جنگ با یکدیگر نزدیک شدند، تردید سفر به ایران در میان گردشگران خارجی عازم ایران به قطعیت تبدیل شد و سقوط تلخ هواپیمای خطوط بین‌المللی پرواز اوکراین در ایران نیز همزمان با خودداری ایرلاین‌های خارجی از پرواز به ایران و بر فراز کشورمان به از دست رفتن ۴۰۰ هزار گردشگر ورودی تنها در سه هفته گذشته از دیماه منجر شد.

حرمت‌الله رفیعی امروز اعلام کرده است که لغو پروازهای خارجی از فراز ایران و به مقصد کشورمان و سقوط پرواز اوکراین در ایران عامل از دست رفتن گردشگران ورودی به کشور دانست و گفت که حتی ترکیه نیز پروازهای خود به ایران و از فراز ایران را کنسل کرد.

براساس مشاهدات صدای میراث از نقشه آنلاین پروازهای بین‌المللی از فراز ایران، مشخص می‌شود که آسمان کشور از حجم زیادی از پروازهای خارجی محروم مانده است. این موضوع نه تنها صنعت گردشگری ایران را بطور مستقیم تحت تاثیر قرار داده است که حتی خسارت ارزی بسیاری به کشور از محل ترانزیت خطوط هوایی شده است.

براساس برخی گزارش‌ها، پرواز یک هواپیمای پهن پیکر مسافری از یک فرودگاه اروپایی به مقصد دوبی که از آسمان ایران انجام می‌شد رقمی حدود ۲۰ میلیون تومان از محل آسمان نصیب کشور می‌کرد که حالا با احتساب فضای خالی ایران از پروازهای بین‌المللی، زیان اقتصادی جبران‌ناپذیری به صنعت هوانوردی ایران وارد می‌شود.

در روزهای گذشته کشورهای اتریش، ترکیه، آلمان، آمریکا، فرانسه، امارات و صبح امروز نیز اوکراین اعلام کردند که پرواز از فراز ایران را متوقف کرده‌اند و مسیرهای جایگزین از فراز افغانستان و ترکمنستان و ترکیه و عراق را برای خود تعریف کرده‌اند. این تصمیم پس از آن صورت گرفته است که پرواز اوکراین از سوی سامانه پدافندی در اوج تنش‌های نظامی با آمریکا در آسمان ایران هدف قرار گرفت و مسافران این پرواز در دم جان باختند.

صنعت گردشگری کشور قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۴ شمسی و ۲۰۲۵ میلادی میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی باشد و حالا با اتفاق پیش آمده رویای گردشگری کشور نقش بر آب شد و حالا در تازه‌ترین اظهارات، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که پیشتر به روزنامه همشهری اعلام کرده بود ۴۰۰ هزار گردشگر ورودی به ایران به دلیل سه هفته تنش در دیماه جاری از دست رفت، حالا به روزنامه ایران گفته است که ۷۰ درصد تورهای سفر به ایران نیز کنسل شده و بر این اساس به نظر می‌رسد روزهای سیاه گردشگری در کشور فرا رسیده است.

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در تمامی سخنرانی‌ها و گفت‌وگوهای رسانه‌ای از حجم بالای سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری ایران خبر داده و گفته است که برغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا، صنعت گردشگری ایران توان بالایی برای مقابله با تهدیدها و تحریم‌های آمریکا را دارد.

اکنون با نگاه به تحولات روزهای اخیر و شنیدن اظهارات فعالان صنعت گردشگری کشور بیش از پیش مشخص می‌شود که صنعت گردشگری ایران روزهای سیاه خود را می‌گذراند و ممکن است به آستانه سقوط در بازارهای جهانی نزدیک شود. در این صورت اگر تدبیر جدی برای نجات‌بخشی صنعت گردشگری از رویدادهای حاشیه‌ای نشود، زیان جبران‌ناپذیر به سرمایه‌گذاران وشاغلان در بخش گردشگری کشور وارد خواهد آمد و بخشی از این صنعت به خداحافظی از هراس ورشکستگی روی خواهد آورد. در نتیجه به خیل بیکاران افزوده خواهد شد و ایران چاره‌ای جز خداحافظی از بازار جهانی گردشگری برای مدت طولانی نخواهد داشت.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید