چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی: نقشه باستان‌شناسی کشور با گام‌های بلند اما آهسته پیش می‌رود

0 انتشار:

صدای میراث: «روح‌الله شیرازی» رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در این همایش با اشاره به این موضوع که ابتکار برپایی همایش سالانه باستان شناسی ایران نزدیک به نیم قرن قدمت دارد و سال ۱۳۵۱ نخستین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران برپا شده است گفت: سال ۹۶ برپایی همایش سالانه باستان‌شناسی ایران به تعویق افتاد و در سال ۹۷ نیز با وجود آن که چشم‌انداز برپایی این همایش مشخص نبود، پژوهشکده باستان‌شناسی تصمیم به برپایی آن گرفت.

او تعویق در برپایی همایش سالانه باستان‌شناسی ایران را منجر به محروم شدن جامعه باستان‌شناسی کشور از آخرین اطلاعات باستان‌شناسی و داده‌های کاوش‌ها و فعالیت‌های میدانی در این حوزه اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مهمترین چالش‌های باستان‌شناسی در سه حوزه آموزش، پژوهش و مطالعات اضطراری نجات‌بخشی محوطه‌های تاریخی است.

به گفته رییس پژوهشکده باستان‌شناسی، برغم ۸۰ سال آموزش باستان شناسی در ایران هنوز رهیافت‌های نوین در باستان شناسی ایران مرسوم نشده است.

شیرازی افزود: پروژه‌های عمرانی در کشوری که دارای تاریخ چندهزار ساله و غنای تاریخی و فرهنگی فراوان است باید با در نظر داشتن ملاحظات میراث فرهنگی انجام شود.

او الزام دستگاه‌های اجرایی به تهیه پیوست فرهنگی در پروژه‌های عمرانی را گامی موثر در حفاظت از آثار و محوطه‌های تاریخی خواند و گفت: کاوش‌های نجات‌بخشی داده‌های ارزشمندی را درباره روند تطور فرهنگی در بخش‌های مختلف کشور فراهم آورده است که کاوش‌های اضطراری حاشیه سد سیلوه از آن نمونه‌ است.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی تعداد مجوز‌های صادر شده برای کاوش‌های میدانی در محوطه‌های تاریخی و باستان را در سال ۹۵ به تعداد ۱۳۸ مجوز و در سال ۹۶ نیز ۱۳۳ مجوز اعلام کرد و افزود: از این تعداد ۸۶ برنامه مربوط به تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و ۶۰ مجوز بررسی باستان‌شناسی است.

شیرازی همچنین نقشه باستان‌شناسی ایران را از مهمترین سرمایه‌های میراث‌فرهنگی کشور خواند و گفت: در ۴۰ سال گذشته تلاش و جدیت برای تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور وجود داشته که ده‌ها برنامه بررسی و شناسایی به این منظور انجام شده است.

او گفت: برنامه تکمیل نقشه باستان‌شناسی با اهداف بلندمدت تدوین شده و با حمایت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با گام‌های بلند آهسته و پیوسته به پیش می‌رود.

وی اعلام کرد: نقشه باستان‌شناسی ایران در سامانه این نقشه طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ بروزرسانی شده است و تدوین این نقشه همچنان ادامه دارد.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید