چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

روحانی سر سرباز هخامنشی را به ایران آورد

0 انتشار:
حسن روحانی رییس جمهوری که به منظور حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، سردیس سرباز هخامنشی را که چندماه پیش برای فروش در یک حراجی عرضه شده بود و نخستین بار خبر این حراج را یک ایرانی مقیم آمریکا اعلام کرد، با خود به ایران آورد.
سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که همزمان با بازگشت رئیس جمهوری از مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، سردیس سرباز هخامنشی که به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود، به ایران بازگشت.
علی اصغر مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی گفته است: نقش برجسته سردیس هخامنشی حدود ۸۰ سال پیش به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود که با رایزنی های بین المللی و پیگیری های حقوقی چندی پیش موفق شدیم این نقش برجسته ارزشمند را از دادستانی نیویورک تحویل بگیریم.
او افزود: « این اثر ۹۰ سال پیش در ایران کشف شد و چند سال بعد از ایران خارج شد و از کانادا و آمریکا سر در آورد که خوشبختانه بعد از پیگیری های حقوقی، در دولت تدبیر و امید موفق به بازگراندن این اثر ارزشمند تاریخی شدیم.»
سردیس سرباز هخامنشی به اعلام سازمان میراث فرهنگی، سال گذشته در یک حراجی در نیویورک کشف شد و با ارائه اسناد به دادستانی نیویورک مشخص شد که متعلق به ایران است و به صورت غیرقانونی به فروش گذاشته شده است. بازرسان این پرونده اعلام کرده‌اند این نقش‌ سنگی که ۱.۲ میلیون دلار ارزش دارد و در اختیار دو فرد ساکن لندن بوده است.

به گزارش صدای میراث، سر ۱٫۲ میلیون دلاری سرباز هخامنشی تخت‌جمشید که دادگاه عالی آمریکا حکم نهایی استرداد آن به ایران را صادر کرد قرار بود همراه با الواح هخامنشی به ایران منتقل شود که براساس خبر سازمان میراث فرهنگی تنها سر سرباز هخامنشی به ایران آمده است.

سر سرباز هخامنشی از ردیف سربازان محافظ حک شده بر دیواره تخت‌جمشید سرقت شده بود و ۸۰ سال پیش از ایران خارج و فروش آن بارها در کشورهای انگلستان و کانادا با شکست مواجه شد.

سرباز هخامنشی ربوده شده از تخت‌جمشید در اختیار «روپرت ویس» و شریک او «سم فاگ» دو دلال آثار تاریخی در لندن قرار داشت که برای فروش به حراجی تفاف در محله منهتن نیویورک واگذار شده بود.

ایران پیشتر توانسته بود با اقدام به موقع در دادگاه‌های آمریکا از حراج این اثر تاریخی متعلق به تخت جمشید جلوگیری و حکم توقیف واسترداد این اثر از دادگاه نیویورک را بگیرد.

پس از آن روپرت ویس و شریک او سم فاگ اقدام به دادخواهی در دادگاه نیویورک کردند و آن دادگاه حکم داد که برای استرداد اثر باید مالکیت حقوقی آن اثبات شود.

پس از آن بود که بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی از دفتر ایران در لاهه تقاضای کمک کرد و توانست با ارایه تصاویر و اسناد و شهادت شهود از طریق دادگاه لاهه به دادگاه نیویورک مالکیت حقوقی اثر را به اثبات برساند و بدین ترتیب حکم نهایی استرداد سرباز هخامنشی به ایران را از دادگاه عالی نیویورک بگیرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید