شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

تشکل‌های مردم‌نهاد، گردشگری پایدار در شهرهای خلاق را بررسی کردند/رشت سمن‌ها را به همکاری دعوت کرد

0 انتشار:

گزارش:‌ سحر کاظمی؛ فعال گردشگری قزوین

تنظیم: مجتبی گهستونی؛ روزنامه‌نگار و فعال میراث و گردشگری خوزستان

به مناسبت چهاردهم آذر ماه (۵ دسامبر) روز جهانی کار داوطلبانه و در راستای سلسله نشست‌های شهر خلاق خوراک رشت، نشست تخصصی ترویجی با موضوع «سازمان‌های غیردولتی و گردشگری پایدار شهرهای خلاق» با تأکید بر رشت، شهر خلاق خوراک‌شناسی یونسکو در رشت برگزار شد.

این نشست از تاریخ ۱۳ الی ۱۵ آذر ماه با حضور گروه کاری تشکل‌های غیردولتی حامی گردشگری و توسعه پایدار کشور، مدیران و نمایندگان سازمان های مردم نهاد کشوری برگزار می‌شود و در کارگاه‌های آموزشی و ترویجی به بررسی فعالیت‌های جامعه‌محور در حوزه توسعه برنامه‌های شهر خلاق می‌پردازند.

چرا برندی به این مهمی نادیده گرفته شده است؟

در نخستین روز از برگزاری این نشست، شهردار رشت گفت: حدود یک ماه نیم پیش مهمانی از شهر یانجو چین داشتیم. شهری با چهار و نیم میلیون نفر جمعیت که به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی ثبت شده است.

ناصر حاج محمدی افزود: متوجه شدیم که این شهر در چین چهار و نیم میلیارد دلار از عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی درآمد حاصل کرده و بیش از دو هزار نوع غذا از سراسر کشور چین در این شهر گردآوری شده و از فعالین عرضه غذایی از سراسر جهان نیز برای سفر به یانجو دعوت به عمل آمده است.

او گفت: مدیران این شهر با برقراری پروازهای مستقیم به نقاط مختلف جهان، جمعیت کثیری از جهان را به سوی خود کشانده‌اند. فستیوال‌های مختلف را در این مسیر برگزار کردند و از مسئولین شهری رشت برای بازدید از شهر خود نیز دعوت کردند.

شهردار رشت یادآور شد: ییش از سه سال است که رشت بعنوان شهر خلاق خوراک شناسی مطرح شده اما از آن زمان تاکنون استفاده مادی، اجتماعی، گردشگری و معنوی برای شهر رشت و ایران نشده است.

حاج محمدی افزود: در نبود تشکل‌ها و عشق و فعالیت به این عرصه، برندی به این مهمی نادیده گرفته شده است.

او گفت: امروز شهر رشت باید برای آماده‌سازی زیرساخت‌ها اقدام کند، امکان جذب سرمایه‌گذاران فراهم شود و زیرساخت‌های گردشگری توسعه یابد.

تشکل ها مسبب سیاست‌ها و برنامه‌ریزی ها هستند

مدیر کل امور مجامع تشکل های غیر دولتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با حضور در این نشست گفت: هر اندازه در یک کشور تشکل‌ها بر سر اهداف خود ایستادگی کنند در همه امور موفق‌تر خواهند بود.

جلال تاجیک افزود: در کشورهای پیشرفته میزان تشکل‌ها مانع از فریبکاری سیاست‌مدارها می‌شود و مسبب سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هستند. این در حالی است که مدت زمان زیادی نگذشته که دولتمردان ما با نقش و جایگاه تشکل‌ها آشنا شده‌اند.

وی افزود: امید که روزی برسد که تشکل‌ها طرف مهم مشورتی برای امور راهبردی و اساسی کشور باشند.

به گفته او، تشکل ها هستند که منافع جمع را در نظر می‌گیرند و باید متاسف بود که هنوز در فهم نقش و جایگاه تشکل‌ها در مسیر سیاست‌گذاری و هموارسازی اهداف توسعه‌ای کشور، مشکل وجود دارد.

مدیرکل امور مجامع و تشکل‌های وزارت میراث‌فرهنگی تاکید کرد: امیدوارم از این پس سیاست‌های شهری رشت برگرفته از ثبت این شهر به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو باشد.

محوریت توسعه گردشگری

مشاور معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در نشست «سازمان های غیردولتی و گردشگری پایدار شهرهای خلاق» اعلام کرد: نزدیک به یکسال است که احساس می‌کردم استان گیلان از منظر گردشگری بسیار از استان‌های دیگر عقب است. اما اکنون با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، محوریت مجمع مشورتی استان گیلان در نشست گردشگری استان گیلان به مبحث توسعه گردشگری استان اختصاص یافت.

عبدالغفار شجاع افزود: بخش عمده گردش کار کشورهای توسعه یافته توسط نهادهای غیردولتی دنبال می‌شود و امیدواریم با وضوح نقش تشکل‌ها در مسیر توسعه گردشگری، توجه دولتمردان به این حوزه اساسی کشور جلب و حرکت‌های مثبتی در این مسیر صورت گیرد.

فعالیت از جنس ترویجی، اجتماعی و گردشگری

بابک مغازه‌ای مسئول کارگروه تخصصی تشکل‌های غیردولتی گردشگری و توسعه پایدار کشور نیز در این نشست گفت: در گام دوازدهم گروه کاری تشکل‌های غیردولتی گردشگری و توسعه پایدار قرار داریم.

مغازه‌ای افزود: از سال ۹۳ پیمان مشترک میان نمایندگان تشکل‌های تخصصی گردشگری شکل گرفت و اینبار در شهر خلاق رشت با حدود هفتاد تشکل غیردولتی گردشگری در کنار یکدیگر هستیم تا دوستانی که در میدان عمل هستند با قدرت کار و همکاری مشترک به موضوعات کاربردی بپردازد.

او گفت: مهمترین تغییر در نشست گیلان، روش اجرای برنامه به شیوه استارتاپی با حضور سمن‌ها است و اینبار پروژه از جنس ترویجی، اجتماعی و گردشگری است.

شورای راهبردی ۴ شهر خلاق ایران در یونسکو تشکیل می‌شود

معاون دبیرکل کمیسیون ملی یونسکد و مدیر بخش فرهنگی یونسکو نیز در نشست تشکل‌های غیردولتی و گرشگری پایدار شهرهای خلاق نیز اعلام کرد: چهارشهر خلاق در ایران داریم که دو شهر هم امسال به این تعداد افزوده شدند و کمیسیون ملی یونسکو در تلاش است تا شهرهای خلاق جدی‌تر از قبل به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

او گفت: قرار است شورای راهبردی میان این چهار شهر تشکل شود و تصمیم‌گیری‌ها در این شورا اتخاذ شود.

الهه عطایی افزود: شهرهای خلاق با توجه به تجربه چهار ساله، با این مشکل مواجه هستند که عمدتا ارتباط از طریق کمیسیون ملی انجام نمی‌شود. در حالی که امکان دیده شدن گزارش‌های شهرهای خلاق ایران از مسیر کمیسیون ملی یونسکو بسیار بیشتر است.

او افزود: در تمام دنیا رفت‌وآمدهای زیادی برای ثبت در لیست شهرهای خلاق انجام می‌شود و امسال ۲ هزار شهر در این مسیر بودند.

به گفته عطایی، همه شهرهای خلاق ثبت شده در یونسکو قدر این هزینه‌ها را می‌دانند و اکنون این وظیفه ما است که قدر این برندها را بدانیم و این روند را هدر رفت هزینه‌ها ندانیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید