پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سکوت شهرداری اصفهان در ماجرای تخریب بافت‌تاریخی نقش‌جهان شکست

0 انتشار:

صدای میراث: سکوت طولانی شهرداری اصفهان در ماجرای احداث خیابان آقانجفی شکست و این دستگاه با اعلام این موضوع که اداره میراث‌فرهنگی استان اصفهان تا دیماه سال ۹۷ مخالفتی با ادامه پروژه آقانجفی نداشته است بر تداوم پروژه احداث خیابان آقانجفی در حریم درجه یک میدان ثبت جهانی شده نقش جهان و در بافت تاریخی ضلع شرقی این مبدان تاکید کرد.

شهرداری اصفهان این مطالب را در واکنش به گزارش روزنامه همشهری با عنوان «سایه گذر آقانجفی بر سر میدان نقش جهان» اعلام کرده است که پس از انتشار گزارش‌های مرتبط با تخریب بافت تاریخی میدان نقش جهان اصفهان در سایت صدای میراث، در ۱۳ دیماه ۹۷ در آن روزنامه منتشر شده بود.

شهرداری اصفهان اعلام کرد: «در سال ۱۳۸۵، پیشنهاد ساخت یک خط بدنه تحت عنوان گذر آقا نورالله نجفی برای اتصال خیابان حافظ به گذر غربی در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد. سرانجام کمیسیون ماده ۵ در سال ۹۴ ساخت گذر آقا نورالله نجفی را با توضیحات نماینده شهرداری اصفهان و سازمان میراث فرهنگی و با توافق این دو نهاد با عرض ۱۴ متر تایید کرده و به تصویب رساند. احداث این گذر در طرح تفصیلی شهر اصفهان مصوب بوده و تاکید بر تقلیل عرض گذر با هدف جلوگیری از آسیب به بافت منطقه انجام شده است.»

مصوبه داشتیم؛ عقب‌نشینی نمی‌کنیم

شهرداری اصفهان در ادامه آورده است: «احداث گذر آقا نجفی بعد از تایید در کمیسیون ماده ۵ در تیرماه ۹۴ توسط استاندار وقت اصفهان (رسول زرگرپور) به شهرداری ابلاغ شده است. همچنین در سال ۱۳۹۱ که طرح بازنگری جهت تدقیق و اعلام مغایرت‌ها به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران ارسال شد، این شورا ضمن تایید کلیت طرح تفصیلی و اعلام مغایرت‌ها این گذر را از موارد مغایرت اساسی اعلام نکرد.»

به موجب پاسخ شهرداری اصفهان درخصوص احداث خیابان آقا نورالله نجفی، «شهرداری پس از دریافت تاییدیه قانونی در سال ۹۴، آزادسازی این طرح را آغاز کرد و تاکنون نیز ۷۴ درصد خیابان آزادسازی شده و فاز یک از خیابان نشاط تا کوچه بیت‌الحسین برای کف‌سازی با سنگفرش آماده شده است.»

شهرداری اصفهان بار دیگر با تاکید بر ادامه احداث خیابان آقانورالله نجفی در حریم درجه یک میدان نقش جهان اصفهان افروده است: «همان‌طور که مشخص است این پروژه که سوابق آن به سال ۱۳۸۵ برمی‌گردد، اکنون در مرحله تصمیم‌گیری نیست و در مراحل پایانی خود قرار دارد و چنانچه این طرح در مرحله تصمیم‌گیری بود مدیریت شهری در این دوره با دغدغه و نگاه موجود در خصوص پاسداری از میراث فرهنگی، می‌توانست تصمیم‌ دیگری اتخاذ کند. اما اکنون ناگزیر به ادامه مسیری است که بازگشت به عقب در آن ممکن نیست.»

خانه تاربخی تخریب نکرده‌ایم

براساس اعلام شهرداری اصفهان، «باتوجه به پیاده‌راه شدن میدان امام خمینی(ره) از نوروز ۹۳ و لزوم ایجاد دسترسی‌های محلی برای تردد خودروهای ساکنان اطراف میدان، احداث گذر آقا نجفی با درخواست مردم محل و برای رفع نیاز ترافیکی محدوده اجرا شد. هم‌اکنون اهالی این محل به‌طور مکرر، به صورت حضوری، تلفنی و یا از طریق امضای طومار و… تکمیل این پروژه را پیگیری می‌کنند.»

شهرداری اصفهان همچنین در پاسخ خود به روزنامه همشهری، تخریب خانه‌های تاریخی برای احداث گذر آقانجفی در بافت تاریخی میدان نقش جهان را رد کرده است.

شهرداری اصفهان اعلام کرد: «با دغدغه‌های شهرداری اصفهان، در این مسیر هیچ خانه تاریخی‌ای تخریب نشده است.»

شهرداری اصفهان افزوده است: «شهرداری برای حفظ آثار و مراقبت از خانه‌های تاریخی در محدوده میدان نقش جهان، سازمان نوسازی و بهسازی را مجری اجرای این طرح کرده است تا حساسیت‌های مورد دغدغه شهرداری و شهروندان در این خصوص، با حضور کارشناسان این سازمان مورد دقت نظر قرار گیرد. در این راستا، مسیر گذر به نحوی تعیین شده است که آسیبی به خانه‌های تاریخی وارد نشود و کاهش عرض معبر از ۳۳ متر به ۱۴ متر و ایجاد انحراف و شکست در امتداد مسیر نیز از جمله اقدامات انجام شده برای حفظ خانه‌های تاریخی در طرح گذر بیت‌الحسین (حاج آقا نورالله نجفی) بوده است.»

معاون میراث‌فرهنگی اصفهان با احداث گذر آقانجفی موافق بود

شهرداری اصفهان در ادامه پاسخ خود درخصوص احداث خیابان آقا نورالله نجفی در حریم درجه یک میدان نقش جهان اصفهان آورده است: «این پروژه با مصوبه کمیسیون ماده ۵ با حضور نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و ابلاغ استاندار وقت اصفهان در سال ۹۳ آغاز شده و در سال‌های گذشته تا دی ماه ۹۷، اعتراض یا مخالفتی از سوی اداره کل میراث‌فرهنگی در خصوص این پروژه اعلام نشده بود و طبیعی است که چنانچه میراث فرهنگی مخالفتی با اجرای این طرح داشت باید پیش از آغاز طرح اعلام می‌کرد.»

شهرداری اصفهان همچنین به حمایت معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان از طرح احداث خیابان آقا نورالله نجفی در حریم درجه یک این اثر ثبت جهانی شده ایران خبر داده و افزوده است: «در مصاحبه‌ای که ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان ۳۰ آذرماه ۱۳۹۴ با خبرگزاری مهر داشت، عنوان کرده است که «طرح خیابان آقا نجفی مصوبه طرح تقصیلی دارد و اگر روزی میدان نقش جهان بسته شود خیابان حافظ از بن‌بست خارج می‌شود. مشاوران طرح تفصیلی نیز، ابر مشاوران هستند و از بابت عبور این خیابان نگرانی نداریم».

براساس اعلام شهرداری اصفهان، «این مقام مسئول(معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان) در این مصاحبه می‌گوید: «طرح به تایید سازمان میراث فرهنگی رسیده و خط بدنه این گذر ۱۴متری از خانه‌های تاریخی نمی‌گذرد. ترافیک این خیابان نیز ترافیکی آرام و محترمانه است و طبق ضوابط، کاربری اطراف آن مسکونی است».

شهرداری اصفهان با استناد به اظهارات معاون میراث فرهنگی استان اصفهان که از حامیان احداث خیابان در حریم درجه یک میدان نقش جهان بوده است تاکید کرد: «این اظهارنظر نشان از تایید فنی و میراثی این طرح از سوی میراث فرهنگی دارد و اگر میراث فرهنگی طی این سال‌ها مستندات و اظهارنظری خلاف آنچه در کمیسیون ماده ۵ به تصویب رسیده داشته است، باید پیش از اجرای این طرح آن را به‌طور رسمی اعلام می‌کرده است.»

افشاگری در آستانه برخورد با متخلفین

گفتنی است، صدای میراث همزمان با طرح دوباره موضوع گذر آقانجفی در شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها، مستندی میدانی از تخریب بافت تاریخی میدان نقش جهان اصفهان و وضعیت ساکنان این بافت در حریم درجه یک میدان نقش جهان تهیه کرد که در آن به حجم تخریب‌های صورت گرفته در پروژه احداث خیابان آقانجفی با حضور کارشناسان بافت‌ها و بناهای تاریخی پرداخت.

همچنین گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با رییس پایگاه میراث جهانی نقش جهان و مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با موضوع تخریب‌های جدید صورت گرفته در حریم درجه یک میدان نقش جهان در این سایت منتشر شد که همگی بر متوقف ماندن تخریب‌ها از سال ۹۳ به اینسو تاکید داشتند. اما پیگیری دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان مشخص کرد که در فاصله سال‌های ۹۶ و ۹۷ احداث گذر آقانجفی با تخریب خانه‌های واقع در بافت تاریخی میدان نقش جهان ادامه یافته است.

حالا شهرداری اصفهان سکوت طولانی خود در ماجرای تخریب‌های جدید صورت گرفته در حریم درجه یک میدان نقش جهان را شکسته است و در شرایطی که معاون وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در سفر به اصفهان دستور توقف احداث خیابان در بافت تاریخی نقش جهان را صادر کرده است، بار دیگر بر ادامه پروژه خیابان‌کشی در حریم درجه یک میدان نقش جهان اصرار و اعلام کرده است که بازگشت به عقب در این پروژه ممکن نیست.

شهرداری اصفهان همچنین تاکید کرده است که اداره میراث فرهنگی استان اصفهان با فعالیت‌های شهرداری اصفهان در طرح احداث گذر آقانجفی تا دیماه سال ۹۷ مخالفت نداشته است.

افشاگری شهرداری و میراث فرهنگی استان اصفهان علیه یکدیگر در ماجرای دردسرساز خیابان‌کشی در حریم درجه یک نقش جهان در شرایطی صورت می‌گیرد که سازمان میراث‌فرهنگی برخورد با متخلفان در موضوع تخریب بافت تاریخی واقع در حریم میدان ثبت جهانی شده نقش جهان اصفهان را در دستور کار قرار داده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید