جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

استاد علی‌اکبر سعیدی پیشکسوت مرمت و حفاظت: بناهای تاریخی را قهوه‌خانه، رستوران و هتل نکنید

0 انتشار:

صدای میراث: مهندس علی اکبر سعیدی از چهره‌های نام آشنا در حفاظت و مرمت آثار تاریخی در ایران است. او نیم قرن از زندگی خود را صرف حفاظت و مرمت از آثار تاریخی کشور کرده است. علاقه چندانی به گفت‌وگوهای رسانه‌های ندارد و گفت‌وگوهای زیادی از او در رسانه‌ها منتشر نشده است.

علی‌اکبر سعیدی از آن دسته اساتید مرمت در ایران است که شاید همچون او حتی به تعداد انگشتان دست هم در ایران نباشد. او منتقد جدی تبدیل بناهای تاریخی کشور به رستوران و هتل و قهوه‌خانه است و می‌گوید: نباید کاربری‌هایی که نیاز به آبریز دارند به بناهای تاریخی داده شود.

گفت‌وگو با او چنان جذاب است و نشستن پای سخنانش چنان گیرا که اگر علاقه‌ای هم به آثار و بناهای تاریخی در مخاطبانش وجود نداشته باشد، چنان جذب تخصص او می‌شوند که در ناخودآگاه خود آرزو می‌کنند که ای کاش مرمتگری همچو او بودند.

این استاد مرمت و پیشکسوت مطرح در این حوزه از مرمت گنبد مسجد سپهسالار می‌گوید که کار بزرگی در این شاهکار معماری شهر تهران بود. از مرمت بناهای تاریخی توسط افراد کارنابلد می‌گوید و از بناهایی سخن می‌گوید که آن‌ها را مانند یک گلدان شکسته مرمت کرده است.

از گودبرداری در ساختمان بدون پی موزه ملی ایران سخن می‌گوید که چگونه ارتفاع دیوارهای این موزه را بالا برد و زیرزمین موزه را که شاهکار آندره گدار در ایران بود به یک سالن تبدیل کرد.

او حافظ چهار قاپی قصر شیرین قبل از انقلاب بود. گنبد عظیم مدرسه سپهسالار را از فروریختن نجات داد.

بنای چهل ستون قزوین را با دیگر به همان شکل گذشته بازگرداند و برای نخستین بار در ایران کاشی‌های سقف گنبد مسجد قزوین را پای همین بنا ساخت و نخستین بار شیوه رگه‌چینی بر گنبد تاریخی را به اجرا گذاشت.

استاد علی‌اکبر سعیدی اما در همان مرحله مرمت بناهای تاریخی متوقف نشد که به فرانسه رفت و تخصص بناهای فلزی هم گرفت و خود را بروز کرد.

حالا در نخستین گفت‌وگوی مفصل خود با صدای میراث، استاد و پیشکسوت مرمت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی، پس از سال‌ها دوری از رسانه‌ها به بازخوانی مرمت و حفاظت بناهای تاریخی پرداخته است.

رمز و رازهای مرمت را مطرح کرده است و به تبدیل بناهای تاریخی کشور به رستوران و هتل و اقامتگاه ایراد جدی گرفته است.

می‌گوید: نباید بناهای تاریخی کشور را که نیاز به حمام و سرویس بهداشتی و آبریز دارند به هتل و رستوران تبدیل کرد که سمی برای حفاظت و مرمت از اثر است.

می‌گوید: یکبار حتی پیشنهاد کردم که به جای تبدیل بناهای تاریخی به هتل و رستوران، اجازه بدهیم محصولات برندهای مطرح جهان در آن‌ها عرضه شود.

گفت‌وگوی کامل صدای میراث با استاد علی اکبر سعیدی را می‌توانید در بخش چند رسانه‌ای سایت صدای میراث تماشا کنید تا از نگرانی‌هایش، شاهکارهایش و آنچه از مرمت و حفاظت از آثار تاریخی گفته است مطلع شوید.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید