پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

موزه سنگ هگمتانه زیر بارش‌های پاییز/مدیر پایگاه هگمتانه: موزه سنگ به مخزن امن می‌رود

0 انتشار:

صدای میراث: همدان امسال دو هفته زودتر به استقبال سرما و باران‌های پاییزی رفت. محوطه باستانی هگمتانه هم برای مقابله با هجوم سرما و روزهای سخت و سیاه زمستان آماده است، موزه سنگ روباز آن اما همچنان زیر باران پاییزی است.

موزه سنگ همدان در تپه تاریخی هگمتانه در فضایی کاملا روباز قرار دارد و این روزها زیر بارش‌های مداوم پاییزی وضعیت مناسبی ندارد.

حجم فرسایش سنگ‌های تاریخی موجود در این موزه اما به دلیل فرسایش ناشی از هوازدگی هنوز مشخص نیست.

مشاهدات صدای میراث از همدان مشخص کرده است که شهر همدان برای مواجهه با روزهای سخت سرمای پاییزی و زمستانی آماده شده است.

اهالی همدان می‌گویند، پاییز امسال دو هفته زودتر از سال‌های قبل آغاز شده است. حتی محوطه تاریخی هگمتانه هم که در قلب شهر واقع شده خود را برای روبرو شدن با سرما آماده کرده است. بیشتر ترانشه‌های باستان شناسی موجود در محوطه هگمتانه با پوشش مناسب حفاظت شده‌اند، اما براساس مشاهدات خبرنگار صدای میراث، موزه روباز سنگ همدان که دارای ۱۰۰ قطعه سنگ تاریخی است از وضعیت مناسبی برخورار نیست.

بخش زیادی از سنگ‌های موجود در این موزه روباز متعلق به دوره هشتم هجری قمری مربوط به دوران سلجوقی، صفویه، قاجاریه و اوایل دوره پهلوی است. تعدادی دیگر نیز مربوط به دوره هخامنشی!

«بهرام توتونچی» مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه اما در توضیح وضعیت نابسامان موزه سنگ هگمتانه در یک روز بارانی در دفتر پایگاه میراث فرهنگی هگمتانه نشسته است و به خبرنگار صدای میراث می‌گوید: به عنوان حافظان میراث‌فرهنگی باید تلاش کنیم تا آثار به دلیل اهمیت و ارزشی که دارند به درستی به نمایش گذاشته شوند.

او تاکید می‌کند: بنده اصلا با موزه سنگ روباز موافق نیستم. چون معتقدم احترام امامزاده با متولی است. بنابراین ضرورت دارد که هر چه سریعتر اقدامات برای انتقال موزه سنگ هگمتانه به یک فضای سرپوشیده و مناسب انجام شود.

مدیر پایگاه تاریخی هگمتانه اما به اتمام پروژه احداث مخزن امن اشیاء تاریخی هگمتانه و افتتاح آن تا بهمن‌ماه اشاره کرد و گفت: از آنجا که کار ایجاد مخزن امن اشیاء رو به اتمام است و تا بهمن‌ماه سالجاری نیز این مخزن افتتاح می‌شود، در نظر داریم تا یکی از سالن‌های این مخزن را به طور موقت در اختیار موزه سنگ قرار دهیم.

به گفته توتونچی، احتمال می‌رود که نزدیکترین و در دسترس‌ترین سالن‌های مخزن به موزه سنگ اختصاص پیدا کند تا قطعه سنگ‌هایی که مربوط به دوره‌های تاریخی و اسلامی هستند در یک سالن سرپوشیده با فضای مناسب قرار بگیرند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید