پنج شنبه, ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

سوداگری به نیوساید اهواز رسید/۱۳۰ بنای نیوساید اهواز در معرض تخریب احتمالی است/هیچیک از بناهای واقع در نیوساید اهواز هنوز ثبت ملی نشده است

2 انتشار:

صدای میراث: ۱۳۰ بنا شامل منازل مسکونی و سایر مستحدثات که در محله نیوساید اهواز واقع شده در معرض تعرض و تخریب احتمالی است.

مجتبی گهستونی فعال میراث فرهنگی خوزستان از وضعیت مبهم و بلاتکلیف این بناها که در زمره مهمترین معماری معاصر ایران قرار دارند خبر می‌دهد.

به گزارش صدای میراث، منازل مسکونی «نیوساید» اهواز که به شرکت لوله‌سازی تعلق داشت به دلیل بدهی ۱۸۰ میلیارد تومانی شرکت لوله‌سازی به نفع بانک ملی مصادره شد.

«مجتبی گهستونی» روزنامه‌نگار و فعال میراث‌فرهنگی در خوزستان در این رابطه می‌گوید: شرکت لوله‌سازی سال‌ها پیش زیر مجموعه وزارت نفت بود و بعدها به بخش خصوصی واگذار شد. از همین رو، بخشی از منازل کارمندان و مدیران لوله‌سازی در محدوده محله نیوساید قرار دارد.

او می‌گوید: این املاک در محدوده لکه‌گذاری بافت تاریخی که در طرح جامع اهواز به آن اشاره شده است قرار دارند که مالک یا مالکان دولتی و شخصی موظف هستند این منازل را براساس ضوابط بافت تاریخی شهر اهواز حفظ کنند.

به گفته این فعال میراث‌فرهنگی، چون عرصه نیوساید در اختیار شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب (وزارت نفت) است، شرکت لوله‌سازی، بانک

ملی و مالکان جدید باید نسبت به حفظ عرصه و یکپارچگی نیوساید، بافت فعلی این منطقه و منازل معروف شرکت لوله‌سازی در نیوساید اهواز اقدام کنند.

گفته می‌شود، فردی که این املاک را از بانک ملی خریداری کرده درحال واگذاری تعدادی از ۱۳۰ خانه موجود به افراد دیگر است.

گهستونی با درخواست از مردم جهت استعلام این املاک تاکید کرد: املاک نیوساید بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ متر است و از همین رو از مردم درخواست می‌شود برای خرید خانه‌های مورد نظر ابتدا از سازمان‌های ذیصلاح استعلام کنند. همچنین از دوستداران میراث فرهنگی، شهرداری اهواز، وزارت نفت، شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و سازمان میراث‌فرهنگی می‌خواهیم که نسبت به حفظ بناهای موجود در بافت تاریخی نیوساید اهواز اقدام و مانع تخریب و تعرض به بافت فعلی این نقطه شوند.

منطقه نیوساید و مناطق شرکت نفت در شرق رودخانه کارون قرار گرفته‌اند. بناهای مسکونی نیوساید به همراه دیگر بناهای شرکت نفت نزدیک به ۸۰ سال پیش و در سال‌های اولیه تاسیس شرکت نفت ساخته شد.

این خانه‌ها از آجر و مصالح گچ و خاک احداث شده‌اند و نمای بیرونی‌شان با آجرکاری تزئین شده است. این خانه‌ها نسبت به دیگر منازل اطراف مانند خانه های شمال کشور مفرد و دارای سقف شیب‌دار چند طرفه است.

معماری خانه‌های نیوساید برونگرا است و هر بنایی مانند عمارت‌های کلاه فرنگی در وسط فضای سبز و اطراف خود بنا شده و پیرامون آن‌ها یک فضای سبز قرار دارد. خانه‌های نیوساید همچنین از ایستایی لازم برخوردارند و اسکلت آن‌ها نیز سالم است.

گفتنی است، فروش خانه‌های واقع در محله نیوساید اهواز که در بافت تاریخی این شهر قرار دارد با هدف ساخت‌وسازهای جدید یکی از موارد مورد اعتراض اداره میراث‌فرهنگی استان خوزستان و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است. نیوساید توسط معماران انگلیسی در دوره پهلوی اول طراحی و ساخته شد.

مجتبی گهستونی می‌گوید: در سالیان گذشته به دلیل عدم همکاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و کم کاری اداره کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان هیچیک از بناهای واقع در محدوده نیوساید اهواز ثبت ملی نشده است. در حالی که بر اهمیت بناهای موجود در این محدوده تاکید شده است. به گونه‌ای که با استقرار مرکز اسناد و موزه‌های وزارت نفت در محدوده نیوساید قرار است بزودی موزه تاریخ نفت اهواز نیز در این محدوده تجهیز و راه‌اندازی شود.

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. این منازل مشکلات خاص برای زندگی دارند.
    ۱- سیستم فاضلاب دارای چاهک هایی است که گاها در منازل همسایه قرار دارد
    ۲-سیستم برق زیر زمینی است و سازمان برق هیچ گونه خدماتی به ان نمیدهد.
    ۳- مصرف اب جهت ابیاری بسیار بالاست و هزینه ان نیز نیز بالا است
    ۴- جهت نگهبانی و نظافت و … شارژ ماهیانه بالایی میطلبد.
    ۵- عکس های ارایه شده فضای سبز را در بهار نشان میدهد و این عکس مربوط به منازل لوله سازی نیست.
    ۶-فعلا این خانه ها سند تک برگ ندارند
    ۷-زمستان حداقل ۲ بخاری برقی و یک بخاری بزرگ گازی نیاز دارد
    ۸- تابستان با حداقل ۳ کولر فقط برخی اتاقها خنک می شود و کابلها هم کشش ۴ کولر ندارند

  2. قنادزاده

    من چند سال در نیوساید زندگی کردم که‌ جزو بهترین سالهای عمرم بوده اند منطقه ای با صفا و سرشار از عشق و آرامش با گربه های زیبایش

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید