چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

سومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت جاده ابریشم برگزار می‌شود

0 انتشار:

صدای میراث: سومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم ۲۳ تا ۲۵ آبان‌ماه در تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همکاری دانشگاه نانجینگ چین، دانشگاه هنرهای کاربردی وین و اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

مهناز اشرفی، رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های فرهنگی – تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی با اعلام این خبر گفت: این کنفرانس که محملی برای تبادل دانسته‌ها و ایده‌های اندیشمندان، پژوهشگران و مجریان است با اشاعه نتایج پژوهش‌ها، زمینه‌های همکاری‌های علمی و تحقیقاتی گسترده­‌تری ایجاد می‌کند.

به گزارش پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و به گفته اشرفی، انگیزه­ای محققین کشور برای تدقیق ابعاد مختلف نقش و ظرفیت ایران در مسیر جاده ابریشم نیز در این کنفرانس فراهم بیشتر می‌شود.

رییس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی افزود: باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم، موضوع این کنفرانس علمی است تا بر نقش پررنگ و ضروری این دو حوزه در راه ارتباطی بین شرق و غرب تأکید شود.

وی افزود: تبادلات فرهنگی، تجاری بین سرزمین های مختلف از غرب تا شرق جهان همواره در جریان بوده و ماحصل آن آثار ملموس و ناملموسی است که در پهنۀ سرزمین­‌های مسیر راه ابریشم برجای مانده است.

به گفته اشرفی،‌ تبادلات طی دوره‌های مختلف و نیاز انسان‌­ها از طریق شاهراه‌­هایی که حاوی مقصدهای مختلف بود مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اشرفی گفت: بعد مسافت، نبود وسایل حمل‌ونقل سریع و شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی متنوع و گاه دشوار، روابط و ساختارهای پیچیده و در هم تنیده‌ای در مسیر جاده ابریشم رقم زده است و در این بین نقش ایران که در میانه راه ابریشم قرار داشت، به عنوان مکانی که پیوند شرق و غرب را میسر می‌ساخت تعیین کننده و پررنگ بود.

او با اعلام این که توجه به جاده ابریشم اکنون در بین کشورهای واقع در این مسیر تاریخی اهمیت یافته است افزود: در حالی که نقش ایران در مسیر جاده ابریشم برجسته و استراتژیک بود اما در سال‌های اخیر حضور کمرنگ ایران در مباحث پژوهشی بین‌المللی مرتبط با جاده ابریشم مشهود است.

مهناز اشرفی ادامه داد: لزوم برگزاری کنفرانسی با موضوع راه ابریشم با حضور متخصصین ملی و بین‌المللی در ایران ضروری بود.

گفتنی است؛ نخستین و دومین کنفرانس بین‌المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ در کشور چین برگزار شده بود و حالا تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی میزبان سومین کنفرانس بین المللی باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید