پنج شنبه, ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

سیل و آتش‌سوزی گریبان آثار تاریخی را گرفته است

0 انتشار:

صدای میراث: دبیر علمی نشست تخصصی «میراث فرهنگی و مواجهه با بحران سیل» با تأکید بر حفاظت از میراث فرهنگی به روش سنتی گفت: حفاظت باید به شیوه‌های جدید نیز مورد توجه قرار گیرد و از مطالعات علمی رشته‌های دیگر در این حوزه بهره برد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا انیسی گفت: موضوع سیل و تخریب میراث‌فرهنگی در گذشته موضوعی دور به نظر می‌رسید و گمان نمی کردیم با وجود این خشکسالی‌ها روزی برسد که آثار تاریخی کشور در معرض خطر سیل قرار بگیرند.

او با اشاره به پیش‌بینی‌های پژوهشکده بناها و بافت‌های فرهنگی – تاریخی پژوهشگاه برای پیشگیری از تخریب‌های ناشی از بحران‌های طبیعی در آثار تاریخی گفت: هدف از برگزاری این نشست تخصصی نیز توجه به موضوع مخاطرات طبیعی است که هر روز شاهد گسترده شدن ابعاد آن هستیم.

وی به موضوع آتش‌سوزی‌های اخیر در آثار تاریخی ایران و جهان اشاره کرد و افزود: این موضوع نیز به بحرانی تبدیل شده که باید نسبت به آن آگاه باشیم و برای جلوگیری ازآن برنامه‌ریزی کنیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌‌فرهنگی و گردشگری گفت : پژوهشگاه به عنوان یک دستگاه پژوهشی وظیفه دارد از لحاظ علمی موضوعات حوزه میراث‌فرهنگی را مطرح کند ولی نمی‌تواند تغییری در رویه‌ها ایجاد کند.

وی با اشاره به جدی بودن موضوع بحران در ایران تصریح کرد: وظیفه اجرایی کردن موضوعات در حوزه میراث‌فرهنگی به عهده معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید