چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

سکان گردشگری و بازی باخت–باخت سازمان میراث‌فرهنگی/محمد باریکانی، روزنامه نگار

1 انتشار:

محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی دیروز و در حالی ناچار به ترک کرسی معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور شد که سایت صدای‌میراث در رویکرد تخصصی خود، ماه گذشته با انتشار یادداشتی با عنوان «استعفاء یا برکناری، پایان اجتناب‌ناپذیر معاون گردشگری» برای نخستین‌بار عملکرد معاونت گردشگری را بررسی و بر ناگزیری از تغییر او تاکید کرد. نگارنده با استناد به امکان اجرایی نشدن نظریات محمد محب‌خدایی در سیاست‌های گردشگری کشور و انباشت مطالبات بخش‌خصوصی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، پیش‌بینی کرد که محب‌خدایی چاره‌ای جز خداحافظی از این سمت ندارد.

همین اتفاق هم افتاد و محمد محب‌خدایی یار دیرین علی‌اصغر مونسان، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در منطقه آزاد کیش، شب گذشته با گذشت یکسال و ۲۰ روز سکان هدایت گردشگری کشور را به یکی دیگر از دوستان قدیمی رییس سازمان میراث فرهنگی سپرد. در این مسیر حتی تلاش‌های یکجانبه روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی که از سوی ستاد گردشگری حسن روحانی در فضای مجازی «رپرتاژ آگهی گسترده» به نفع معاون گردشگری و «مصاحبه‌های سفارشی» نام گرفت و به مدت سه روز تمامی امکانات و نیروهای روابط‌عمومی را تنها برای جانبداری از یک معاونت و ماندگاری معاون گردشگری بسیج کرد نیز، نتوانست کرسی معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برای محمد محب‌خدایی حفظ کند.

محمد محب‌خدایی، طراح ایده شهر-گردشگر در سازمان میراث‌فرهنگی بود. طرحی که اعتراض کارشناسان گردشگری و حتی اساتید دانشگاه‌ها را برانگیخت و در همان حد ایده نیز متوقف شد. در این طرح قرار بود شهرهای ایران برای گردشگران مهیا شوند. ساعات پروازی هواپیماها و حتی مراکز خرید کشور با توجه به حضور گردشگران در شهرهای کشور تغییر کند. استانداران و فرمانداران و شهرداران همه برنامه‌ریزی‌ها را براساس گردشگری تنظیم کنند تا گردشگری رونق بگیرد. اما این ایده از همان ابتدا نیز پایان خوشی نداشت.

نمایندگان مجلس طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور را نهایی کردند و قرار است بزودی این سازمان در صورت رای نهایی شورای نگهبان تبدیل به وزارتخانه شود. در این مسیر چاره ای جز کنار رفتن محمد محب خدایی از معاونت گردشگری کشور نبود چون همین دیروز سازمان جهانی جهانگردی برغم آمارسازی‌های این مدت از رشد گردشگری ایران در عرصه داخلی و خارجی، اعلام کرد که گردشگری ایران با رشد منفی ۱٫۵ درصدی مواجه شده است. این اعلام برخلاف تمام آن آمارهایی است که رییس سازمان میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری او به دام آن‌ها افتادند و مدام از افزایش آمار گردشگری سخن گفتند.

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استراتژی مشخص رسانه‌ای نیز ندارد که اگر داشت در ماجرای استعفاء یا برکناری محمد محب‌خدایی، صدای ستاد گردشگری حسن روحانی در فضای مجازی را درنمی‌آورد. روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی که تلاش‌های یکجانبه‌اش حتی به قیمت حذف خبری سایر معاونت‌ها و ادارات کل میراث‌فرهنگی استان‌های کشور برای ماندگار کردن معاون کنار رفته گردشگری به هدر رفته است، از شب گذشته تا همین حالا و لحظه انتشار این یادداشت، حاضر به انتشار خبر تغییر معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در سایت آن سازمان و حتی بصورت خبر ارسالی برای رسانه‌ها نشده و ترجیح داد در مورد این تغییر مهم در سازمان میراث‌فرهنگی سکوت کند. اقدامی که نه تنها چهره رسانه‌ای سازمان میراث‌فرهنگی را مخدوش می‌کند و بیانگر تمایل شخصی رییس اداره کل روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی در حمایت از معاون گردشگری کناره گرفته این سازمان از سکان هدایت گردشگری کشور است که نتیجه‌ای جز ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به شیوه اطلاع‌رسانی تبعیض‌آمیز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ندارد.

جدای از ضعف‌های جدی روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی در شیوه اطلاع‌رسانی و نداشتن استراتژی حرفه‌ای رسانه‌ای، محمد محب‌خدایی برغم تمام بلندپروازی‌هایش در صنعت گردشگری ایران، سکان هدایت گردشگری کشور را از دست داد. اکنون پرسش این است که آیا رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با یارگیری مجدد از همکاران قدیم خود در شهرداری تهران و منطقه آزاد کیش، قادر به بالا کشیدن رتبه جهانی گردشگری ایران که به اعلام سازمان جهانی جهانگردی با رشد منفی ۱٫۵ درصدی دست و پنجه نرم می‌کند خواهد بود؟ یا آن که باید سودای بر تن کردن قبای وزارت بر وزارتخانه احتمالی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برای همیشه از سر بیرون کند؟

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. با سلام تکالیف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در برنامه ششم توسعه معلوم است . روابط عمومی سازمان گزارشی از عملکرد و دلایل عدم انجام تکالیف را ارایه کند.

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید