پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

شبیخون به بافت تاریخی شیراز/تخریب ناگهانی بنای زندیه – قاجاریه/میراث مجوز داده است؟

0 انتشار:

صدای میراث: بافت تاریخی شیراز بار دیگر دستخوش تخریب شد و این بار ویرانگران آثار تاریخی با بولدوزر به جان یک بنای ارزشمند دوران زندیه – قاجاریه افتادند و نیمی از آنرا ویران کردند.

فعالان میراث فرهنگی در شیراز به صدای میراث خبر دادند که مراتب تخریب این خانه تاریخی به یگان حفاظت میراث فرهنگی اطلاع داده شده است اما ظاهرا به این دلیل که ویرانگران بناهای تاریخی در بافت تاریخی شیراز مجوز تخریب این بنا را داشته اند یگان حفاظت از ورود به موضوع خودداری کرده است.

از ساعاتی قبل بار دیگر تخریب خانه تاریخی واقع در کوچه مولا روبروی مسجد حاج نظام در بافت تاریخی ویران شده شیراز که زمانی پرونده ثبت جهانی آن نقل محافل بود آغاز شده است.

جای تاسف آنجا است که سازمان میراث فرهنگی سابق و وزارت فعلی میراث فرهنگی خانه تاریخی دوره زندیه و قاجاریه که از صبح امروز عملیات ویرانسازی آن آغاز شده است در فهرست آثار ملی کشور ثبت نکرده بود.

به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، عناصر معماری این خانه نشانگر تعلق بنا به دوره‌ زندیه و قاجاریه است.

براساس ادعای مطرح شده از سوی دوستداران میراث فرهنگی در استان فارس و شهر شیراز اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، بدون در نظر گرفتن ارزش‌های تاریخی بنا با تخریب این اثر واجر ارزش های تاریخی موافقت کرده است.

جستجوی فعالان میراث فرهنگی در شهر شیراز برای یافتن سازنده بنا   حتی مالک کنونی این اثر واجد ارزش های تاریخی تا لحظه انتشار این خبر  بی نتیجه مانده است و تلاش دوستداران میراث فرهنگی برای توقف تخریب ها در شرایطی ادامه دارد که لودرها بی توجه به ضوابط بافت های تاریخی در حال یکسان کردن این بنای تاریخی دارای ارزش های ثبتی با خاک در بافت تاریخی شیراز هستند.

 

 

 

ویدیوی اختصاصی صدای میراث از تخریب خانه ارزشمند در بافت تاریخی شیراز را تماشا کنید:

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید