چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳

شناسایی آثار هخامنشی در برازجان

0 انتشار:

طرح بررسی باستان‌شناسی روشمند محدوده کاخ‌های هخامنشی برازجان در شهرستان دشتستان بوشهر به شناسایی محوطه‌های متعدد از دوره هخامنشی شد.
کوروش محمدخانی، سرپرست طرح بررسی باستان‌شناسی روشمند محدوده کاخ‌های هخامنشی برازجان با اعلام این خبر به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: آثار فراوانی از دوره‌های پیش از تاریخ (هزاره پنجم قبل از میلاد)، دوره‌های مختلف تاریخی (هخامنشی، فرا هخامنشی، ساسانی) و دوران اسلامی (قرون نخست و میانه) خبر داد.
محمدخانی با اشاره به این که محوطه‌ها و آثار دوران ساسانی و قرون نخستین اسلامی بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است، افزود: آثار شناسایی شده گواه تمرکز محوطه‌های هخامنشی در پهنه‌های بالادست و مشرف به رودخانه‌های دائمی منطقه به خصوص رودخانه دالکی و انشعابات آن است.
به گفته کوروش محمدخانی، بررسی باستان‌شناسی در این محدوده که با مرکزیت کاخ‌های سه‌گانه هخامنشی شهرستان دشتستان و با در نظر گرفتن عوارض طبیعی منطقه انتخاب شده بود، برای شناسایی محوطه‌های باستانی دوره هخامنشی و مطالعه پراکنش آنان در این منطقه صورت گرفت.
وی افزود: طرح بررسی باستان شناسی روشمند محدوده کاخ های هخامنشی برازجان در راستای پروژه باستان شناختی این کاخ ها از نیمه فروردین ۱۳۹۷ در محدوده‌ای به وسعت ۱۹۰ کیلومتر مربع از اراضی شهرستان دشتستان استان بوشهر به اجرا درآمد.
محمدخانی وجود کاخ‌های هخامنشی چرخاب، بردک سیاه و سنگ سیاه در این شهرستان گواه اهمیت این منطقه در دوره هخامنشی اعلام کرد و گفت: کاخ هخامنشی چرخاب در سال ۱۳۵۱ در عملیات راهسازی کشف و توسط علی اکبر سرفراز کاوش شد.
او با اشاره به پژوهش و کاوش کاخ بردک سیاه و سنگ سیاه نیز که در سال ۱۳۵۶ توسط اسماعیل یغمایی انجام شد گفت: این باستان‌شناس کاوش‌های خود را در محوطه بردک سیاه در اوایل دهه هشتاد ادامه داد. اما تاکنون بررسی روشمند و کاملی در این محدوده به منظور شناسایی پراکندگی تپه‌ها و محوطه‌های باستانی و به خصوص آثار مربوط به دوره هخامنشی در ارتباط با کاخ های سه گانه به صورت منسجم انجام نشده بود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید