شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

شهردار کلنگ به دست در عرصه قلعه تاریخی کنگ/سایت موزه‌ای که بوستان بانوان می‌شود/مدیرکل میراث‌فرهنگی استان هرمزگان: شهردار بندر کنگ به موازین حفظ آثار تاریخی توجه ندارد/شکایت از کلنگ‌زنی شهردار بندر کنگ در عرصه قلعه پرتغالی‌های کنگ به شورای تامین استان هرمزگان رسید

0 انتشار:

مریم جلیلوندفرد/

صدای میراث: شهردار جدید بندر کنگ در استان هرمزگان وارد عرصه قلعه تاریخی پرتغالی ها در این بندر شده و کلنگ احداث پارک بانوان را درست در عرصه یک محوطه تاریخی ثبت ملی شده کشور بر زمین کوبیده است. این بانوی شهردار ظاهرا نمی داند هر اقدامی در عرصه و حریم آثار تاریخی کشور براساس قوانین بالادستی و حتی برنامه‌های توسعه نیازمند دریافت استعلام و مجوز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

اگرچه مدیران میراث‌فرهنگی در استان هرمزگان اقدامات او در صدور برخی مجوز‌های مرتبط با بافت تاریخی بند کنگ در شهرداری این نقطه از کشور را نیز برخلاف موازین میراث فرهنگی می‌دانند، اما به نظر می‌رسد شهردار جدید این بخش از استان هرمزگان یا هیچ اطلاعی از فرایند قانونی تصمیمات خود ندارد یا آن که توجهی به قوانین مرتبط با حفظ میراث‌فرهنگی ندارد.

اقدام شهردار جدید بندر کنگ در استان هرمزگان که دارای بافت تاریخی بینظیر و ثبت ملی شده و همچنین قلعه تاریخی پرتغالی‌ها مرتبط با دوره پیش از صفویه است صدای اعتراض دوستداران میراث فرهنگی این استان و حتی مدیران استانی حوزه میراث‌فرهنگی را نیز بلند کرده است. اقدام اخیر این مقام شهری در بندر کنگ در تصمیم به احداث بوستان بانوان در عرصه قلعه تاریخی پرتغالی‌ها که برنامه ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی آن در دست تدوین است، مواجهه‌ای عجیب با آثار تاریخی کشور را رقم زده است.

محمد محسنی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان در گفت‌وگو با صدای میراث، اقدام اخیر شهردار بندر کنگ را بی‌توجهی به تمامی الزامات قانونی و مققرات مرتبط با بناها و بافت‌های تاریخی کشور اعلام کرد و گفت: بنده تایید می‌کنم که شهرداری کنگ به الزامات و قانون و مقررات بافت تاریخی کنگ و محدوده سایت تاریخی قلعه پرتغالی‌ها هیچ توجهی نکرده است.

او گفت: همین امروز با فرماندار و مسئولان استانی صحبت کردم و اقدامات قانونی و قضایی را نیز در مواجهه با رفتار غیرقانونی از مراجع ذی‌صلاح انجام دادم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان افزود: مدیران میراث‌فرهنگی قادر به انجام اقدام فیزیکی برای متوقف کردن فرایند غیرقانونی احداث پارک بانوان در عرصه قلعه پرتغالی‌های بندر کنگ را ندارد و تنها می‌توانند با نامه‌نگاری روند غیرقانونی این تصمیم را متوقف کنند.

محسنی افزود: شورای تامین استان هرمزگان نیز در جریان خبر کلنگ‌زنی احداث پارک بانوان در عرصه قلعه پرتغالی‌های کنگ قرار دارد و اگر نامه‌نگاری ما با این شورا به نتیجه برسد پاسخ شورای تامین برای هر دستگاهی لازم الاجرا است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان هرمزگان اعلام کرد: پس از رسانه‌ای شدن اقدام شهرداری بندر کنگ فعلا روند احداث پارک بانوان در عرصه قلعه تاریخی پرتغالی‌ها متوقف شده است و به نظر می‌رسد شهرداری از اقدام خود عقب‌نشینی کرده است.

کلنگ شهردار کنگ بر عرصه قلعه تاریخی با حضور نماینده مجلس

آسیه آذری، نخستین زنی است که تاکنون در غرب هرمزگان به عنوان شهردار منصوب شده است. او دارای مدرک مهندسی معماری، استخدامی وزارت کشور و عضو پیشین شورای شهر بندرکنگ است. مدیریت سازمان نظام مهندسی شهرستان بندر لنگه نیز در کارنامه خدمتی او وجود دارد. آسیه آذری اما با وجود داشتن مدارک مرتبط با معماری و آشنایی با قوانین شهرسازی، بی‌توجه به قوانین مرتبط با حفظ آثار تاریخی که شهرداری‌ها ملزم به رعایت آن‌ها هستند، تصمیم به کلنگ زنی افتتاح پارک بانوان بندر کنگ در عرصه قلعه تاریخی پرتغالی‌ها را با حضور نمایندگان مجلس رسمیت داده است. این در حالی است که ایوب زارعی، شهردار قبلی بندر کنگ که از دوستداران میراث فرهنگی بود و اکنون مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منطقه آزاد قشم است، در دوران شهرداری خود در بند کنگ بواسطه خدمات ارزشمندی که در حوزه حفاظت از بافت تاریخی و محوطه‌های میراث فرهنگی این بندر تاریخی انجام داده بود، مدیر پایگاه میراث فرهنگی کنگ بود و اکنون نیز مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی بندر لافت است.

فعالان میراث فرهنگی در بندر کنگ به صدای میراث خبر داده‌اند که آسیه آذری شهردار جدید بندر کنگ که به تازگی به این سمت منصوب شده است، برخلاف شهردار قبلی کنگ هیچ اطلاعی از قوانین میراث‌فرهنگی ندارد و بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی این بندر تاریخی فعالیت‌های شهرداری را مدیریت می کند.

از سایت موزه تاریخی بندر کنگ تا احداث پارک بانوان

براساس آنچه مدیران محلی بندر کنگ به صدای میراث اعلام کرده‌اند، شهردار جدید بندر کنگ درصدد عریض کردن گذرهای بافت تاریخی ثبت ملی شده بندر کنگ است و مدیران در تلاش برای منصرف کردن او از اجرای طرح‌هایی هستند که برخلاف موازین میراث فرهنگی در بافت تاریخی بندر کنگ در صدد اجرای آن‌ها است. بافت تارخی بندر کنگ آثاری از دوران ایلخانی، قاجار، صفویه و پهلوی اول و دوم را در خود جای داده است و از دیگر ارزش‌های بافت تاریخی این بندر آن است که پایگاه میراث جهانی دانش دریانوردی و لنج‌سازی که پرونده آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است در همین بافت تاریخی قرار دارد و مرکزیت و محوریت تدوین این پرونده میراث جهانی نیز بندر کنگ بود.

براساس اطلاعاتی که صدای میراث از مدیران میراث‌فرهنگی در بندر کنگ گرفته است، قطعه زمینی که آسیه آذری شهردار بندر کنگ کلنگ افتتاح پارک بانوان را با حضور نماینده مجلس و مدیران شهری بر زمین کوبیده است، به دلیل آن که در عرصه و حریم قلعه پرتغالی‌ها بود، پیشتر توسط ایوب زارعی شهردار قبلی بندر کنگ خریداری شد تا کاوش‌های باستان‌شناسی در آن به انجام برسد و سایت موزه بندر کنگ در آن ایجاد شود. اما حالا با اقدام شهردار جدید کلنگ احداث بوستان بانوان در عرصه و حریم یک اثر تاریخی ثبت ملی شده بر زمین خورده است که قرار بود پس از پایان کاوش‌های باستان شناسی تبدیل به سایت موزه تاریخی بندر کنگ شود.

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید