چهارشنبه, ۰۸ فروردین, ۱۴۰۳

شورای نگهبان تا ساعاتی دیگر نظر نهایی را برای تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی اعلام می‌کند

0 انتشار:

صدای میراث: شورای نگهبان تا ساعاتی دیگر نظر نهایی آن شورا را مبنی بر تشکیل «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» اعلام می‌کند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با تایید این خبر به صدای میراث گفت: بررسی طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دستور کار جلسه عصر امروز شورای نگهبان قرار دارد و این شورا نظر نهایی خود را برای تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی اعلام می‌کند.

بررسی طرح تشکیل «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» برای اعلام نظر نهایی شورای نگهبان پس از آن صورت می‌گیرد که مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته ایرادات شورای نگهبان به طرح تصویب شده از سوی نمایندگان را در صحن علنی مجلس برطرف و این طرح را برای اعلام نظر نهایی به شورای نگهبان ارسال کرد.

در صورتی که شورای نگهبان در جلسه عصر امروز خود به تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رای مثبت دهد انتظارها برای تشکیل این وزارتخانه پس از نزدیک به یک دهه به اتمام می‌رسد و از این پس «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری» با تغییر عنوان به «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی» تبدیل و برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور آغاز می‌شود.

تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه حدود یک دهه است که از سوی نمایندگان مجلس پیگیری شد اما هربار از دستور مجلس خارج و به بعد موکول می‌شد تا آنکه در بهمن‌ماه سال گذشته نمایندگان مجلس بار دیگر این طرح را بصورت فوریت در دستور کار هیات رییسه قرار دادند و پس از مدت‌ها انتظار تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی با رای بالا به تصویب نمایندگان رسید.

شورای نگهبان اما دو ایراد به مصوبه مجلس وارد دانست که یکی از آن‌ها مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی که براساس آن تحمیل بار مالی به دولت ممنوع است و یک ایراد شرعی به طرح وارد دانست و طرح را برای رفع ایراد به مجلس ارجاع داد. رفت‌وآمد طرح تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی بین شورای نگهبان و مجلس سرانجام کار را به کمیسیون مشترک رساند و در کمیسیون مشترک که با حضور نمایندگان مجلس و شورای نگهبان تشکیل شد، ایرادات آن شورا با نظر نمایندگان دو طرف برطرف و بار دیگر در صحن علنی مجلس به تصویب تعداد زیادی از نمایندگان رسید.

اکنون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در انتظار جلسه ساعات آینده شورای نگهبان و اعلام نظر نهایی آن شورا برای آغاز به کار وزارتخانه میراث فرهنگی است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید