پنج شنبه, ۰۹ فروردین, ۱۴۰۳

صنایع‌دستی قابلیت دور زدن تحریم‌ها را دارد/ملغی شدن بخشنامه‌های بانک مرکزی، نوسان نرخ ارز و گرانی حمل‌ونقل صادرکنندگان را با مشکل مواجه کرده است

0 انتشار:

صدای میراث: بازگشت تحریم‌ها چه مشکلات جدیدی برای هنرمندان صنایع‌دستی ایجاد کرده است؟ آیا هنرمندان صنایع‌دستی بازارهای از دست رفته در تحریم‌های جدید را باز خواهند یافت؟ مشکلات اقتصادی اخیر در کشور چه تاثیری بر تولید صنایع‌دستی و برهم ریختگی این بخش دارد؟

پویا محمودیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی پاسخ‌های جالبی برای این سوالات صدای میراث دارد. او می‌گوید: برخی مشکلات در بازارهای اقتصادی کشور تمامی فعالین حوزه کسب و کار را دچار مشکل کرده است. به عنوان مثال نوسانات نرخ ارز و بخشنامه‌های مختلفی که دائما در این حوزه از طرف بانک مرکزی یا سایر بخش‌ها صادر می‌شود مشکلات زیادی را برای فعالان بازارهای اقتصادی از جمله در بخش صنایع‌دستی ایجاد کرده است.

معاون صنایع‌دستی به صدای میراث می‌گوید: سال گذشته در یک مقطعی صادرکنندگان صنایع‌دستی کشور از امضای ارائه ارز در سیستم نیما معاف شدند. این اتفاق با نامه‌نگاری سازمان میراث‌فرهنگی و موافقت معاون اول رئیس‌جمهور رخ داد. اما با تغییر رئیس بانک مرکزی تمام بخشنامه‌های قبلی ملغی شد و گفتند که تمامی صادرکنندگان ملزم به اعلام ارز در سیستم نیما شدند.

محمودیان می‌گوید: معاونت صنایع‌دستی کشور بار دیگر در تلاش برای معافیت اعلام ارز برای صادرکنندگان صنایع‌دستی است و از سوی دیگر تلاش دارد که این معافیت را از ۲ ماه به ۸ ماه برای صادرکنندگان صنایع‌دستی برساند که به معنای حمایت از صادرکنندگان صنایع‌دستی ایرانی است.

او اما معتقد است که مشکلات ایجاد شده به دلیل بازگشت تحریم‌ها در بخش صنایع‌دستی اندکی متفاوت است. به گفته معاون صنایع‌دستی کشور، ماهیت فرهنگی و هنری صنایع‌دستی ظرفیت دور زدن تحریم‌ها را دارد. مانند اتفاقی که در پاریس رخ داد و برای نخستین بار ده هنرمند برتر کشور در نمایشگاه «فاین کرفت» پاریس حضور یافتند و نمایشگاهی در شانزلیزه به عنوان مکانی است که شیک‌ترین و مشهورترین نمایشگاه های جهان در پایتخت هنری اتحادیه اروپا و در پاریس برگزار می‌شود از صنایع‌دستی ایران برگزار شد.

به گفته پویا محمودیان، مدیر «فاین کرفت» پاریس در نامه‌ای که نوشت اعلام کرد که فارغ از مسائل سیاسی و تحریم‌ها، فرانسه بی‌صبرانه منتظر حضور صنایع‌دستی ایران در آن کشور است.

معاون صنایع‌دستی از استقبال بینظیر در پاریس از نمایشگاه صنایع‌دستی ایران نیز خبر داد و گفت: فرانسوی‌ها به صنایع‌دستی ایران نگفتند که چون تحریم‌ها بازگشته است نباید صنایع‌دستی ایران به آن کشور برود. بلکه حتی هنرمندان ایرانی سفارش‌های زیادی گرفتند و سفیر ایران در فرانسه هم اعلام کرد که این نمایشگاه باعث غرور ایران شده است. پس صنایع‌دستی ایران به لحاظ هنری بودن قابلیت این را دارد که تحریم‌ها را دور بزنند و از این فرصت نیز استفاده می‌کند.

پویا محمودیان اما معتقد است که باید از صادرکننده‌گان صنایع‌دستی در کشور با یاری آن‌ها در بخش حمل‌ونقل حمایت کرد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید