چهارشنبه, ۰۱ فروردین, ۱۴۰۳

ضرب و جرح یک دوستدار میراث فرهنگی در تخت‌جمشید توسط یک مدیر میانی

0 انتشار:

صدای میراث: ظهر ۲۳ بهمن‌ماه – مرودشت – محوطه باستانی تخت‌جمشید: محسن ۲۴ ساله و دوستانش در مسیر بازگشت از سفر بندرعباس، سری به شیراز و محوطه باستانی تخت‌جمشید زده اند و به بازدید از آثار تاریخی تمدن هخامنشی می‌پردازند.

در نیمه‌های مسیر و در طول بازدید متوجه فردی می‌شوند که روی آثار پشت شیشه دست می‌کشد. محسن زیست شناسی خوانده است و با توجه به رشته تحصیلی‌اش متوجه تاثیر باکتری های موجود در دست و حتی رطوبت دست‌ها بر آثار تاریخی است. او البته خبرنگار بخش دیجیتال یک سایت تخصصی است و در شبکه سوم تلویزیون هم اجرای برنامه‌های تکنولوژی را برعهده دارد.

دوستان محسن به مردی که در حال دست کشیدن روی آثار تاریخی تخت‌جمشید است تذکر می‌دهند که این اقدام به زیان آثار تاریخی است و بهتر است روی آثار دست نکشد. مرد اما لجبازی می‌کند، کمی بدوبیراه می‌گوید و راه خودش را می‌رود. محسن و دوستانش بی توجه مسیر را ادامه می‌دهند.

مردی که جلوتر از آن‌ها حرکت می‌کند بازهم شروع به لمس آثار تاریخی تخت‌جمشید می‌کند. اینبار یکی دیگر از دوستان محسن باز هم متذکر می‌شود که نباید آثار تاریخی را لمس کرد چون این اقدام منجر به تخریب زودهنگام آثار تمدنی می‌شود و بهتر است فقط بازدید کننده آثار باشد. مرد اینبار عصبانی می‌شود و بیشتر بدوبیراه می‌گوید و راه خود را ادامه می دهد. محسن و دوستانش باز هم به تذکر اکتفا می‌کنند تا آن که متوجه می‌شوند مرد از سر لجبازی اقدام به خراشیدن ستون‌ها با ناخن می‌کند.

محسن اینبار جلو می‌رود و متذکر می‌شود که اینکار او منجر به آسیب به آثار تاریخی می‌شود. اینجاست که مرد عصبانی می‌شود. درگیری آغاز می‌شود و مرد با انگشتر عقیق داخل دست خود چندین بار به سرو روی محسن می‌کوبد که چرا او را از لمس آثار بازداشته‌اند. دستاورد این درگیری حالا ۸ بخیه بر پیشانی محسن و جای مشت‌ها بر روی صورتش است.

زدوخورد و ضرب و جرح محسن که تمام می شود مرد از نفوذ خود سخن می‌گوید که قادر است رییس پلیس و نیروهای انتظامی را برای در گونی قرار دادن محسن و دوستانش به تخت جمشید بکشاند. اینبار حراست و یگان حفاظت تخت جمشید ورود می‌کنند و از دو طرف می‌خواهند که غائله را ختم کنند و رضایت دهند.

مرد اما تماس‌هایی برقرار می‌کند و کار به شکایت می‌رسد. در مرکز پلیس مرودشت، رییس پلیس، رییس حراست آموزش و پرورش مرودشت و رییس بازرسی آموزش و پرورش مرودشت هم حاضر می‌شوند.

وقتی صورت خونین محسن را می‌بینند و حرف‌هایش را می‌شنوند که دلیل این درگیری چه بود همگی حق را به محسن ۲۴ ساله و دوستانش می‌دهند و تاکید می‌کنند که آن مرد نباید به آثار تاریخی دست می‌زد. حالا زمانی است که هویت مرد هم رو می‌شود. براساس آنچه که مسئولان آموزش و پرورش مرودشت به محسن و دوستانش گفتند، مردی که محسن را تنها به واسطه تذکر لسانی او برای دست نکشیدن به آثار تاریخی و حفاظت از آن‌ها مورد ضرب و جرح قرار داده بود مشاور وزیر آموزش و پرورش کشور بود.

سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور بارها اعلام کرده است که حفاظت از آثار تاریخی کشور بدون مشارکت مردم امکانپذیر نیست. اما به نظر می‌رسد در اتفاق اخیر مشاور وزیر آموزش و پرورش کشور که باید بیش از هر فرد دیگری به دغدغه جوانان برای حفاظت از آثار تاریخی احترام بگذارد خود را تافته جدا بافته دانسته بی‌توجه به ضوابط حفاظتی به محوطه‌های تاریخی حتی با افرادی که دغدغه بیشتری برای صیانت از آثار تاریخی کشور دارند برخورد فیزیکی می‌کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید