جمعه, ۰۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳

طاق و سردر قلعه نعیم‌آباد فهرج بر اثر طوفان فرو ریخت

0 انتشار:

صدای میراث: مهمترین آثار تاریخی فهرج در مسیر طوفان‌های سهمگین کرمان ـ زاهدان قرار گرفته‌اند. آثاری که به دلیل نبود رسیدگی لازم با تهدید و تخریب فراوان مواجه شده‌اند.

به گزارش صدای میراث، طاق و سردر ورودی قلعه نعیم آباد فهرج نیز درحالی روزهای گذشته بر اثر طوفان فرو ریخته است که به گفته برخی فعالان میراث فرهنگی، ریزش بخش‌هایی از قلعه نعیم‌آباد دیگر به یک موضوع عادی تبدیل شده است و هیچ نهادی تاکنون اقدامی برای نجات‌بخشی آثار ارزشمند تاریخی که در حال ویرانی در کرمان هستند نکرده است.

کارشناسان میراث فرهنگی بستر قلعه تاریخی نعیم‌آباد فهرج را هم دوره با قلعه خاکی فهرج و مربوط به دوره ساسانی می‌دانند. هر چند که آخرین ساخت‌وسازها در دوره قاجار با احداث قلعه‌ای که امروز نعیم‌آباد خوانده می‌شود صورت گرفت، ولی باز هم این اثر با عمر بازسازی در عصر قاجار هنوز نتوانسته سرپا بماند.

قلعه نعیم‌آباد فهرج سال‌ها است که به صورت متروکه رها شده است. در سال‌های گذشته همچون دیگر آثار تاریخی فهرج نه مرمتی بر آن انجام شده و نه حداقل حفاظت‌ها برای این اثر تاریخی در نظر گرفته شده است.

فعالان میراث فرهنگی فهرج از وضعیت قرمز بناهای تاریخی فهرج می‌گویند. آن‌ها معتقدند، تنها قلعه نعیم‌آباد نیست که طاق و سردر ورودی آن به دلیل طوفان‌های سهمگین فرو ریخته است که بسیاری از بناهای تاریخی این منطقه در وضعیت قرمز به سر می‌برند و کمترین رسیدگی به آن‌ها نمی‌شود.

سایت صدای میراث در گزارش‌هایی متعدد پیشتر به بناها و محوطه‌های ارزشمند شهرستان فهرج اشاره کرده است که به دلیل عوامل مختلف و از مهمتر از آن‌ها عوامل طبیعی و طوفان‌های شدید در شرایط نابسامان قرار گرفته‌اند.

فعالان میراث فرهنگی اما می‌گویند، با وجود محرومیت شدیدی که در شهرستان فهرج وجود دارد، مردم و مسئولان علاقمند به آثار تاریخی و پیگیر ثبت آثار تاریخی و حفاظت از آن‌ها هستند و برغم تعدد محوطه‌های باستانی در فهرج اما، تاکنون این محوطه‌ها از سوی مردم مورد تعرض قرار نگرفته است.

به گفته فعالان میراث‌فرهنگی در فهرج، به دلیل اهمیت تاریخی منطقه، بررسی و پژوهش‌های باستان‌شناسی و حفاظت از آثار تاریخی موجود در فهرج ضروری است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید