شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

عرصه ملی محوطه باستانی حمیدیه را تفکیک کردند/شورای تامین و فرماندار حمیدیه تعرض‌ به محوطه باستانی را متوقف کنند/باسم حمادی: زمین‌خواری و تصرف ملی عرصه محوطه تاریخی حمیدیه با مجوز دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است

0 انتشار:

صدای میراث: حمیدیه شهری تاریخی است که آثار بسیار زیادی را می‌توان در آن مشاهده کرد. از بین این آثار اما تنها دو اثر ثبت ملی شدند و یکی از آن‌ها محوطه تاریخی حمیدیه است که در سال ۱۳۸۱ به شماره ۷۹۳۰ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و دیگری کوشک تاریخی حمیدیه است.

اما محوطه تاریخی حمیدیه طی سال‌های متمادی مورد تعرض، تخریب و تجاوز قرار گرفت که با دخالت دوستداران میراث فرهنگی، تا حدودی از پیشروی تعرض‌ها ممانعت شده است.

فعالان میراث‌فرهنگی حمیدیه به صدای میراث خبر داده‌اند که طی روزهای گذشته این تعرضات بیش‌تر و با هماهنگی، همراهی و مجوزهای اداراتی چون «بنیاد مسکن و شهرسازی» و «شهرداری حمیدیه» انجام گرفت و با این اتفاق، تعرض به این محوطه تاریخی و ثبت ملی شکل جدی‌تر و وسیع‌تر به خود گرفته است.

محوطه تاریخی حمیدیه در صورت ساماندهی و معرفی می‌تواند تبدیل به سایت موزه‌ای شود که گردشگران بسیاری را به شهرستان حمیدیه جذب کند و از حجم بیکاری در این شهرستان بکاهد. اما به دلیل نگاه غیرجامع برخی ادارات شهرستان حمیدیه، آثار فرهنگی، باستانی و تاریخی حمیدیه در حال تخریب و از بین رفتن هستند.

«باسم حمادی» مدیر موسسه فرهنگی هنری «میسان» در گفتگو با «صدای میراث» می‌گوید: اخبار ناگواری از حمیدیه به گوش می‌رسد که همه را در بهت و حیرت فرو برده است. تخریب «محوطه تاریخی حمیدیه» که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است آن هم در دوره مدیران فرهنگ دوست و حامی میراث فرهنگی به شدت ما را دچار سرخوردگی کرده است.

این فعال فرهنگی که در بسیاری از جشنواره‌های ملی و بین‌المللی حضور داشته و مقام‌های بسیاری را نصیب کشور و استان کرده است، با ابراز تاسف از حوادث اخیر در شهرستان حمیدیه عنوان می‌کند: تا چند روز پیش خبر پیگیری‌های مجدانه فرماندار شهرستان، برای تملک و راه‌اندازی «هتل سنگر» در مسیر خسرج و روستای علاونه سرخوش بودیم. اما چند روز بعد عکس‌ها و خبرهای تخریب محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار ملی که از قضا در ورودی شهر قرار دارد، منتشر شد و دل بسیاری از میراث دوستان را به درد آورد.

حمادی با اشاره به مجوزهای صادر شده از سوی ارگان‌های دولتی برای ساخت‌وساز در محوطه باستانی و ثبت ملی شده حمیدیه گفت: تعجب بیشتر از این است که پدیده شوم زمین‌خواری، تخریب محوطه باستانی و تصرف عرصه تاریخی با صدور مجوز توسط برخی دستگاه‌های دولتی صورت گرفته که این امر باید از طریق مراجع ذیربط پیگیری شود.

مدیر موسسه میسان تاکید کرد: انتظار جامعه فرهنگ دوست از رئیس محترم شورای تامین و فرماندارشهرستان حمیدیه که حامی همیشگی گردشگری و میراث فرهنگی بوده‌اند، این است که دستور توقف عملیات ساخت و ساز در این محوطه با ارزش را ضمن جلوگیری از تعرضات احتمالی آینده صادر کند و مقدمات لازم برای تبدیل این مجموعه فرهنگی به یک سایت موزه فراهم شود.

براساس اظهارات افراد مطلع محوطه باستانی حمیدیه قدمتی فراتر از ۱۷۰۰ سال دارد و آثار با ارزشی از دوران سلوکی و اشکانی تا دوره اسلامی در آن وجود دارد. گفتنی است، شهرستان حمیدیه در ۳۰ کیلومتری شهر اهواز واقع شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید