پنج شنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳

فرماندار دزفول: بافت تاریخی دزفول نیازمند اقدام اساسی است/مرمت‌ و بازسازی پل ساسانی دزفول براساس استانداردهای معماری و هویتی باشد/دزفول نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها است

0 انتشار:

صدای میراث:جشنواره سفرنگاری دزفول‌گرام که با همت شهرداری دزفول و  به مدت ۴ روز در شهر تاریخی دزفول برگزار شد، شب گذشته با حضور فرماندار، شهردار، نماینده مردم دزفول در مجلس، اعضای شورای شهر، امام جمعه شهرستان دزفول و برخی دیگر از مسئولان شهری پایان یافت.

«محمدحیدری» فرماندار دزفول در مراسم اختتامیه جشنواره سفرنگاری دزفول‌گرام گفت: آنچه در طول یک هفته توسط خبرنگاران، بلاگرها و فعالان شبکه‌های مجازی در مورد شهر دزفول به تصویر کشیده شد، بخشی بسیار جزئی از داشته‌های دزفول با قدمت تاریخی و هویت چندین هزار ساله است.

او گفت: شاید سال‌ها زمان لازم باشد تا با واکاوی این خطه با هویت، به تاریخ نگاری آن بپردازیم.

به گفته فرماندار دزفول، مدت یک هفته، زمان بسیار کوتاهی برای این جشنواره بود که به نظر می رسد صرفا بازدیدی فرح‌بخش است. چراکه ارزیابی و مستندنگاری ارزش‌های تاریخی و تمدنی شهر دزفول نیاز به زمان بیشتر دارد.

حیدری تاکید کرد: امید می‌رود در دوره‌های بعدی زمان بیشتری در اختیار گردشگران، علاقمندان و مستندنگاران قرار بگیرد تا دزفول آنطور که شایسته است به تصویر کشیده شود.

به گفته فرماندار دزفول، اگر قرار باشد دزفول با مقیاس امروزی ارزیابی و سنجیده شود لازم است که به کاستی‌های این شهر تاریخی نیز پرداخته شود.

او گفت: در حال حاضر دزفول از همه نعمات و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی برخوردار است. سرمایه‌های زیادی در این شهر وجود دارد که باید دید با این سرمایه چگونه رفتار کرده‌ و می‌کنیم.

احیاء بافت قدیم دزفول نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها است

فرماندار دزفول در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت بافت تاریخی دزفول اشاره کرد و گفت: آنچه در جشنواره سفرنگاری دزفول گرام معرفی شد و بنده تصاویرش را دیدم مربوط به گذشته و تاریخ پدران ما است که به درستی از آن صیانت کردند. اما امروز ما چه تکلیف و چشم‌اندازی برای آینده دزفول در نظر داریم؟

او گفت: درحال حاضر لازم است برنامه راهبردی دزفول که شامل گردشگری، میراث طبیعی، تاریخی، فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و شهری می‌شود تبدیل به چشم‌اندازی برای آیندگان شود.

وی افزود: بافت قدیم دزفول نیازمند اقدامات جدی و اساسی است که اگر مشارکت همه دستگاه‌ها نباشد همین بافت باقیمانده نیز از دست می‌رود.

حیدری همچنین به پل ساسانی دزفول اشاره کرد و ادامه داد: تنوع در بازسازی‌هایی که در پل ساسانی دزفول صورت گرفته نشان دهنده ایرادات و اشکالات در دوره‌های مختلف است.

او یکی از مدیران اداره میراث فرهنگی استان دزفول را خطاب قرار داد و گفت: امروز برخی از کارشناسان ذیربط نسبت به مرمت و بهسازی پل تاریخی دزفول نظراتی دارند و لازم است تداوم بازسازی پل ساسانی دزفول بر اساس شرایط جدید معماری و تثبیت هویت گذشته و لحاظ کردن شرایط امروز صورت بگیرد.

حیدری با تاکید بر این موضوع که متاسفانه شهرهایی که دارای تاریخ و تمدن کهن هستند با تصور اینکه همه از داشته‌های آن‌ها مطلع هستند، کمتر خود را معرفی می‌کنند. در حالی که نه تنها دزفول در سطوح مختلف نیاز به معرفی دارد که دیگر شهرهای کهن نیز باید به معرفی سرمایه‌های خود بپردازند و نباید از معرفی داشته‌های خود غافل شوند.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آوازه جهانی دزفول اشاره کرد و افزود: اگر امروز دزفول دارای آوازه جهانی است نه به واسطه فعالیت‌هایی است که ما انجام داده‌ایم، بلکه به واسطه جنگاوری دلاور مردانی است که در دوران دفاع مقدس تلاش کردند و به افتخار شهادت رسیدند.

فرماندار دزفول افزود: اگر دزفول امروز دارای آوازه جهانی است به واسطه اقتدار نظامی در تولید موشک‌های بالستیک است. اما لازم است در حوزه فرهنگی و گردشگری بین‌المللی نیز کارهای بیشتری صورت بگیرد.

فرماندار دزفول معتقد است، برنامه سازمان میراث فرهنگی کشور باید نسبت به دزفول مشخص باشد.

به گفته او، دزفول به دلایل گوناگون نیازمند حمایت سازمان‌های متولی در سطح کشور است و دستگاه‌ها باید در سطح استان خوزستان و کشور به وظایف خود در قبال معرفی بیشتر دزفول عمل کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید