چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

سپاه تا پایان سال فلک‌الافلاک را تخلیه می‌کند

0 انتشار:

تخلیه فلک الافلاک تا پایان امسال انجام می شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی استان لرستان با اعلام اینکه اواخر سال جاری ارتش به طور کامل قلعه فلک الافلاک را تخلیه کرده است اعلام کرد: سپاه نیز تا پایان امسال این قلعه را  به طور کامل تخلیه می‌کند.

به گزارش صدای میراث؛ قلعه فلک الافلاک یکی از بناهای مهم و ارزشمند دوره ساسانی است که با شماره ۸۳۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. بخش‌های مهمی از عرصه این اثر مهم ساسانی اما سال‌ها در اختیار ارتش و سپاه بود. تا انجا که آزادسازی عرصه فلک‌الافلاک در یکسال اخیر به یک مطالبه عمومی تبدیل شد و بسیاری از فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی با نوشتن بیانیه درخواست آزادسازی و تبدیل این اثر به سایت موزه را داشتند.

«سید امین قاسمی» مدیر کل میراث فرهنگی استان لرستان اما حالا در گفت‌وگوی خود با صدای میراث اعلام کرده است که اواخر سال گذشته بخشی از قلعه را که در اختیار ارتش بود تلمک شد، به طوری که آخرین روزهای اسفند بخش مربوط به ارتش بطور کامل آزادسازی شد.

او گفت: در حال حاضر بخشی از عرصه در اختیار سپاه است که قرار شد ۴۰ درصد از سهم سپاه ار سوی سازمان میراث فرهنگی پرداخت شود و ۶۰ درصد دیگر را سازمان برنامه و بودجه با مدیریت منابع تامین کند تا این بخش نیز آزادسازی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان لرستان تاکید کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان امسال سپاه قلعه فلک الافلاک را تخلیه خواهد کرد و پس از تملک قلعه دیگر هیچ معارضی در عرصه فلک‌الافلاک وجود ندارد.

قاسمی اما به حریم قلعه فلک الافلاک نیز اشاره کرد و افزود: بخشی از حریم قلعه را بازار و بخشی دیگر را مناطق مسکونی تشکیل داده است که لازم است برنامه‌ریزی‌های جدی برای آزادسازی حریم قلعه نیز انجام شود.

به گفته او، قلعه فلک الافلاک دارای مشکلات متعددی است که با اخذ سند قلعه، راه‌های بسیاری برای حل مشکلات باز شد. با این وجود یکی از مهمترین اقداماتی که باید به طور مداوم انجام گیرد استحکام بخشی و مرمت‌های مستمر قلعه است.

اعتبار؛ نیاز ضروری فلک الافلاک

مدیر کل میراث فرهنگی استان لرستان همچنین از کمبود اعتبار برای مرمت و استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک سخن گفت. به گفته او،  با اینکه اخذ سند قلعه قلک الافلاک گامی مثبت در جهت ساماندهی و آزادسازی زمین‌های اطراف قلعه است اما، درحال حاضر برای مرمت‌های مستمر و استحکام بخشی قلعه نیازمند اعتبارات لازم هستیم.

قاسمی گفت: قلعه فلک الافلاک آخرین‌بار در دوره قاجار بازسازی شد اما مرمت‌های اضطراری آن سالانه انجام می‌شود. با این حال این بنای ارزشمند دوره ساسانی نیاز به استحکام بخشی و مرمت های اصولی دارد که لازمه آن داشتن اعتبارات مشخص است.

او همچنین از فعالیت‌های مطالعاتی کارشناسان در قلعه فلک‌الافلاک خبر داد. به گفته قاسمی، هم اکنون فعالیت های مطالعاتی برای کاربری قلعه به سایت موزه انجام شده اما تا زمانی که بخشی که متعلق به سپاه است تخلیه نشود، کارهای مطالعاتی آن بخش از عرصه تا زمان تملک به تعویق می‌افتد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید