چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

فهرست قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان منتشر شد/موسسه هنلی و شرکاء: جایگاه افغانستان در قعر جدول با رتبه ۱۱۲ و قدرت گذرنامه ایران ۱۰۲ است

0 انتشار:

صدای میراث: موسسه مشاوره بین‌المللی و اقامت «هنلی و شرکاء» در لندن که سالانه گزارش ارزش گذرنامه‌ کشورهای جهان را منتشر می‌کند، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی به ترتیب عنوان دارنده قوی‌ترین پاسپورت‌های جهان را به خود اختصاص دادند و رتبه گذرنامه ایران در تازه‌ترین طبقه‌بندی پاسپورت‌های جهان ۱۰۲ است و گذرنامه افغانستان با رتبه ۱۱۲ در قعر جدول به عنوان دارنده ضعیف‌ترین گذرنامه جهان در سال ۲۰۲۲ سقوط کرد.

در این گزارش که سی.ان.ان منتشر و ایسنا خبر آنرا مخابره کرده است، ژاپن در صدر فهرست دارنده قوی‌ترین گذرنامه جهان نشست. کشوری که شهروندانش می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۳ کشور جهان سفر کنند. دارنده‌گان پاسپورت سنگاپور و کره جنوبی نیز می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲ کشور سفر کنند. این دو کشور به ترتیب در جایگاه دوم دارندگان قوی‌ترین گذرنامه جهان قرار گرفته‌اند.

گذرنامه آلمان و اسپانیا با امکان سفر به ۱۹۰ کشور جهان در رتبه سوم قوی‌ترین گذرنامه‌ها و فنلاند، ایتالیا و لوکزامبورگ با دسترسی به ۱۸۹ کشور، به طور مشترک در رتبه چهارم این فهرست قرار گرفتند.

اتریش، ‌دانمارک، سوئد و هلند نیز در جایگاه پنجم و فرانسه، ‌ایرلند، پرتغال و بریتانیا نیز در رتبه ششم قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان نشستند و گذرنامه کشورهای نیوزلند، بلژیک، نروژ، سوئیس و ایالات متحده آمریکا در جایگاه هفتم این فهرست قرار گرفتند.

قدرت گذرنامه ایران نیز در این رتبه‌بندی در جایگاه ۱۰۲ قرار دارد. شهروندان ایرانی می‌توانند با گذرنامه خود به ۴۳ کشور جهان بدون نیاز به ویزا سفر کنند. قزاقستان نیز به تازگی با ایران لغو روادید کرد که در رتبه‌بندی جدید ایران و تعداد کشورهایی که محدودیت ویزا را برای شهروندان ایرانی برداشته‌اند، لحاظ نشده است.

افغانستان اما با دسترسی بدون ویزا به ۲۷ کشور جهان بار دیگر در جایگاه ۱۱۲ و پایین‌ترین رتبه این فهرست قرار دارد. گذرنامه عراق نیز با امکان سفر به ۲۹ کشور بدون نیاز به دریافت ویزا یک پله بالاتر از افغانستان یعنی در جایگاه ۱۱۱ نشسته است.

گذرنامه سوریه، ‌پاکستان، یمن، سومالی، ‌نپال و  فلسطین نیز به طور مشترک و کره شمالی به ترتیب جایگاه‌های ۱۱۰ تا ۱۰۵ فهرست قوی‌ترین گذرنامه‌های جهان را به خود اختصاص دادند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید