سه شنبه, ۰۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳

قطع درخت کهنسال مسجد جامع عتیق قزوین بدون استعلام از میراث‌فرهنگی

0 انتشار:

صدای میراث: درخت کهنسال مسجد جامع عتیق قزوین بدون هماهنگی و صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی قطع شد.

پیمانکاری که برای یکی از اعضای هیات امنای مسجد جامع عتیق کار می‌کرد، بدون هماهنگی و صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی اقدام به قطع بخش‌هایی از درخت توت حیاط مسجد جامع عتیق در قزوین کرد.

«محمدعلی حضرتی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین درخصوص قطع شاخه‌هایی از یک اصله درخت توت در حیاط مسجد جامع عتیق به صدای میراث گفت: در زمان آزادسازی حریم مسجد جامع بخش‌هایی از خانه‌های مجاور از جمله فضایی که اکنون به عنوان سرویس بهداشتی استفاده می‌شود، خریداری و به عنوان حریم به مسجد الحاق شد.

حضرتی افزود: این درخت توت با قدمت حدود ۱۰۰ سال در حیاط سرویس بهداشتی مسجد جامع قرار دارد که به تشخیص یکی از اعضای هیئت امنای مسجد نیاز به هرس داشت اما، پس از مراجعه این شخص به همکاران سازمان مستقر در مسجد جامع و تاکید آن‌ها بر ضرورت استعلام از میراث‌فرهنگی، درخواست خود را ظهر روز پنجشنبه به سازمان ارائه می‎دهد و دستور بررسی و اعلام نظر برابر با ضوابط میراث‌فرهنگی از سوی معاونت میراث‌فرهنگی صادر می‌شود.

وی افزود: متاسفانه پیمانکار بدون هماهنگی و پیش از صدور هرگونه دستور از سوی این سازمان اقدام به قطع بخش‌هایی از درخت کرد که کارکنان سازمان فضای سبز شهرداری و همکاران سازمان میراث‌فرهنگی بلافاصله پس از مطلع شدن از اقدام وی، دستور توقف عملیات را صادر کردند.

او گفت: سازمان میراث‌فرهنگی از مباشر این اقدام به مرجع قضایی شکایت کرده و امیدواریم در اسرع وقت به این شکایت رسیدگی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان اینکه نسبت به این موضوع در شبکه‌های مجازی فضاسازی شده است، تاکید کرد: در این اتفاق تنها یک اصله درخت دچار حادثه شد، اما دو سال قبل هزار اصله درخت بارآور پسته و بادام و زردآلو در مجموعه جنوب شهر قزوین در نزدیکی راه‌آهن و هنگام احداث میدان موسوم به خلیج فارس قطع و ریشه کن شد که نه تنها هیچ انعکاسی از سوی اعضای شورای شهر نیافت که از آن به عنوان یک پروژه موفق یاد کردند.

حضرتی افزود: حساسیت امروز اعضای شورای شهر قزوین به تخریب آثار تاریخی و طبیعی را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم درختان به عنوان مواریث ارزشمند تاریخی – فرهنگی همواره برای اعضای شورای شهر از اهمیت برخوردار باشند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید