شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کرونا رویدادهای عمومی ایران را تعطیل کرد/مراودات گردشگری با ایران کاهش یافت و پروازها به مقصد ایران متوقف شد

0 انتشار:

صدای میراث: شیوع کرونا در ایران تمامی رویدادهای عمومی و نشست‌ها و همایش‌ها را تعطیل کرد و مراودات گردشگری کشورهای مختلف با ایران را نیز کاهش داد.

جشن سالیانه راهنمایان گردشگری کشور که قرار بود ۶ تا ۹ اسفندماه در استان گلستان برگزار شود با تصمیم استاندار گلستان به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا لغو شد.

سمیه قدمنان، دبیر سیزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری در استان گلستان اعلام کرد: به دلیل درخواست استاندار استان گلستان و شیوع ویروس کرونا، سیزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری کشور که قرار بود از ۶ تا ۹ اسفند ماه امسال در شهر گرگان برگزار شود، به زمان دیگری موکول شد.

نایب رئیس انجمن صنفی راهنمایان استان گلستان گفت: آمادگی کامل را برای برگزاری این جشن داشتیم و استانداری نیز همکاری لازم را کرده بود اما از آنجا که اعلام شده در حال حاضر نشست‌ها و گردهمایی‌ها تا برطرف شدن موضوع ویروس کرونا برگزار نشود، این جشن به زمان مناسب‌تری موکول خواهد شد ما هم در اولین فرصت پس از رسیدن به شرایط عادی در کشور، این جشن را برگزار می‌کنیم.

قدمنان گفت: نزدیک به ۴۰۰ راهنمای گردشگری برای شرکت در این برنامه ثبت نام کرده بودند.

جشن راهنمایان گردشگری تنها جشن ملغی شده در کشور نیست. چون همین چند ساعت قبل دفتر کمیسیون ملی یونسکو آیین اهدای نشان یونسکو به استاد مهدی محقق را که قرار بود عصر فردا در دانشگاه تهران برگزار کند و اتفاقا شهرام ناظری هنرمند کشورمان نیز مهمان ویژه این مراسم بود را لغو کرد.

کمیسیون ملی یونسکو با انتشار اطلاعیه‌ای با عنوان «مهلتی بایست تا خون شیر شد»، اعلام کرد: محضر مبارک استادان، دانشجویان و عاشقان فرهنگ و ادب ایران زمین که با تمام وجود خویش در طول ماه های اخیر، همفکری و همیاری گسترده‌ای را جهت برگزاری باشکوه نکوداشت استاد مهدی محقق ابراز فرمودند، اعلام می‌شود که نظر به بروز نگرانی‌های ناشی از انتشار ویروس «کرونا» و با هدف صیانت و حفاظت از سلامتی وجود نازنین استادان و چهره‌های ماندگار دعوت شده به این آیین بزرگ، این برنامه تا زمان عادی شدن شرایط و رفع نگرانی‌های بهداشتی به تعویق افتاد. صمیمانه و از بن جان سلامتی و سربلندی همگان را از شافی مطلق هستی خواهانیم.»

لغو آیین‌های جمعی در ایران همزمان با شیوع کرونا در کشور پس از آن جدی شد که صبح دیروز شهرداری منطقه ۱۳ تهران با برپایی یک همایش خبرساز شد. شهردار منطقه ۱۳ که اتفاقا در ردیف نخست این همایش در کنار رییس شورای شهر تهران و اعضای این شورا نشسته بود مشکوک به ویروس کرونا شناخته شد و کارکنان شهرداری این منطقه تحت مراقبت قرار گرفتند. رییس شورای شهر تهران به بیمارستان رفت و تست کرونا داد و حالا به تدریج تمامی نشست‌ها و همایش های عمومی در کشور لغو شده‌اند.

موزه ملی ایران نیز در واکنش به شیوع ویروس کرونا با صدور اطلاعیه‌ای به دو زبان فارسی و انگلیسی، از بازدیدکنندگان از این موزه خواسته است از لمس ویترین‌ها، پایه‌های آثار، موانع و مسدود کننده‌ها خودداری و فاصله مناسب خود با سایر بازدیدکنندگان را حفظ کنند. در این اطلاعیه از بازدیدکنندگان موزه ملی ایران خواسته شده است آداب تنفسی را رعایت کنند و به توصیه‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی توجه کنند.

در پی انتشار ویروس کرونا در ایران، سازمان حج و زیارت نیز سفر به عتبات عالیات را تا روز دوشنبه به تعویق انداخته و اعلام کرده است که روز دوشنبه در مورد ادامه سفرها تصمیم گرفته می‌شود.

گردشگری یکی از مهمترین بخش های است که می‌تواند شدت شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد. چون گردشگران به دلیل سیال بودن در مسیرهای گردشگری می‌توانند به راحتی این ویروس را در کشور و در مقاصذد گردشگری جهان منتشر کنند.

همین دیروز تست کرونا یک زن ایرانی در فرودگاه کانادا مثبت شد و امروز نیز یک زوج ایرانی به دلیل مشکوک بودن به ویروس کرونا در فرودگاه امارات توقیف شدند. ترکیه نیز به ایرانی‌ها تنها در صورت پاس کردن موفق تست کرونا در مرز ورودی به آن کشور اجازه ورود به مسافران و گردشگران ایرانی می‌دهد و عراق، کویت و عربستان نیز مراودات گردشگری و پروازی خود با ایران را به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا در کشورشان از مبدا ایران، قطع یا به صورت چشمگیری کاهش داده‌اند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید