پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

کشف بیش از ۶۰۰ شیء باستانی از قاچاقچیان عتیقه در اصفهان/سرکرده باند یک زن بود/یگان حفاظت میراث فرهنگی: قاچاقچیان قصد خارج کردن اشیای تاریخی را از ایران داشتند

0 انتشار:

صدای میراث: ساعت ۸ شب گذشته زمانی که قاچاقچیان اشیای تاریخی در حال معامله محموله آثار باستانی با هدف خروج این آثار از کشور در شهر اصفهان بودند، خبر نداشتند که با کارشناسان وزارت میراث فرهنگی وارد معامله شده‌اند و قرار است درست در همین ساعت توسط یگان حفاظت میراث‌فرهنگی دستگیر شوند.

به گزارش صدای میراث، ۸ شب روز گذشته درست در آستانه خروج از قرن کهنه و آغاز سده نو در ایران، یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان اصفهان توانست ۵ قاچاقچی اشیای تاریخی را به سرکردگی یک زن در شهر اصفهان و در یک معامله صوری دستگیر کند.

براساس اخبار و اسنادی که اعضای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی به صدای میراث ارسال کرده‌اند، بیش از ۶۰۰ شیء تاریخی شامل ۸۰ سکه الیمایی، ۱۰ سکه ساسانی، ۳۰ سکه دوران عباسی، ۱۰ سکه نقره سلجوقی، ۱۰ سکه مسی، ۱۰۰ سکه برنز سلجوقی، ۱۰۰ سکه طلا متعلق به عصر گورکانی، ۴ قطعه سنگ تراش خورده و ۵۰ سر پیکان مفرغی از قاچاقچیان اشیای تاریخی کشف شده است.

۳۵ قطعه اشیای سفالین و ۵۰ قطعه اشیای برنزی نیز از این گروه کشف و ضبط شده است. ۱۰ خنجر برنزی و ۵ ظرف تاریخی از جنس برنز هم در محل معامله قاچاقچیان اشیای تاریخی کشف شد.

اما نکته جالب این کشف آن است که اینبار سرکرده باند قاچاق اشیای تاریخی یک زن است که به گفته اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی با در اختیار قرار دادن دستگاه‌های فلزیاب به حفاران غیرمجاز و سرمایه‌گذاری شخصی در حفاری غیرمجاز آثار تاریخی توانسته بود یک باند قاچاق اشیای تاریخی تشکیل دهد.

پیشتر استان تهران توانسته بود با کشف بیش از یکهزار شی تاریخی در یک عملیات از قاچاقچیان اشیای تاریخی کشور رکورد استان اصفهان در کشف آثار تاریخی را بشکند و حالا استان اصفهان تلاش دارد با انجام عملیات انهدام باندهای قاچاق اشیای تاریخی کشور جایگاه پیشین خود در میزان کشفیات آثار تاریخی را بازیابی کند.

اعضای یگان حفاظت میراث فرهنگی به صدای میراث اطلاع داده‌اند که آثار تاریخی کشف شده در عملیات شب گذشته این یگان در اصفهان حاصل حفاری‌های غیرمجاز در شهر بیضاء شیراز، شهرکرد و محوطه‌های تاریخی استان اصفهان است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید