سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

ماسوله تابستان ۱۴۰۱ میزبان ارزیابان یونسکو برای ثبت منظر فرهنگی خواهد بود

0 انتشار:

ماسوله تابستان ۱۴۰۱ میزبان ارزیابان یونسکو برای ثبت منظر فرهنگی خواهد بود

ایرنا – سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به ارسال پرونده ثبت جهانی ماسوله به یونسکو از مهیا شدن این شهر تاریخی برای حضور ارزیابان یونسکو برای تابستان ۱۴۰۱ خبر داد.

ولی جهانی افزود: برابر با برنامه‌ریزی‌های متداول، ارزیابی میدانی نمایندگان ایکوموس جهانی از ماسوله صورت می‌گیرد؛ لذا انتظار می‌رود تمام دستگاه‌های اجرایی ذیربط در استان برای انجام ساماندهی و مهیا نمودن سایت منظر فرهنگی ماسوله در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا این چشم انتظاری به پایان برسد.

وی ضمن تشکر از وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حایز اهمیت شمردن نقش ارزیابی میدانی منظر فرهنگی ماسوله در فرآیند ثبت جهانی اظهار داشت: این مهم با محوریت و مدیریت استاندار گیلان، در حال پیگیری است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان تاکید کرد: ثبت جهانی ماسوله، نقش بسیار مهمی در حفاظت پایدار ماسوله و توسعه گردشگری استان خواهد داشت.

ماسوله در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن و در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان با ۳۵۰ خانه تاریخی با قدمتی ۸۰۰ تا هزار ساله، رودخانه های جاری بر پهنه صخره سنگ ها، شالی و باغ های چای و معماری پلکانی گِلین منحصر به فرد در دل کوهستان با پنجره های چوبی و گلدان های شمعدانی رنگینش، سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و ثبت جهانی آن از سال ۱۳۹۰ در دستور کار قرار گرفت.

شهرک تاریخی ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو موفق به ثبت موقت شد؛ در گذر سال ها مدیران آمدند و رفتند؛ کارشناسان بین المللی، ملی و استانی آمدند، بررسی ها کردند، گزارش ها بستند، اما همچنان پرونده جهانی شدن ماسوله اندر خم یونسکو باقی مانده بود.

ماجرای ثبت جهانی ماسوله و مشقت ماسوله ای ها در این راه به امید قرار گرفتن در فهرست جهانی همچنان ادامه دارد؛ بطوریکه پس از یازده سال کش و قوس در مسیر جهانی شدن همچنان مردمان این شهر تاریخی با موضوع تامین انرژی و سازگاری به روش های سنتی گرمایشی در زمستان های سرد منطقه برای پیشگیری از آسیب دیدگی بافت قدیمی شهر دست و پنجه نرم می کنند.

پیدایش شهر تاریخی ماسوله و منظر فرهنگی آن، حاصل تعامل هزاران ساله انسان با محیط طبیعی پیرامون خود است که روایت شگفت انگیزی از شکل گیری اولین سکونت گاه های بشری، بواسطه حضور و ورود انسان به خطه سرسبز گیلان تا پیدایش این شهر تاریخی ارائه می دهد که همچنان شور زندگی را بدلیل استقبال گردشگران حفظ کرده است و از این روی مردم و تشکل های میراث فرهنگی و زیست محیطی برای ماندگاری و صیانت از این منظر خواستار پایان یافتن کش و قوس های بسیار در مسیر جهانی جهانی شدن و آماده شناخته شدن در ابعاد جهانی هستند.

آبان ماه امسال بود که ماسوله عنوان شهر کامل از نگاه ارزیابان بین المللی را از آن خود کرد. امروز تسریع در ثبت جهانی شدن این منظر تاریخی به مطالبه جدی مردم و کنشگران میراث فرهنگی مبدل شده است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید