چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

ایرادات شورای نگهبان در طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث‌فرهنگی برطرف شد

1 انتشار:

صدای میراث: طرح تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که پس از تصویب در صحن علنی مجلس برای تایید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده بود با دو ایراد این شورا مواجه شد. نمایندگان مجلس اکنون ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه را رفع و طرح را برای ارسال مجدد به شورای نگهبان برای تایید نهایی آماده کردند.

پیگیری یک مصوبه

براساس آنچه پروانه سلحشوری عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صدای میراث گفته است، نمایندگان مجلس پس از جلسه یکشنبه گذشته مجلس بار دیگر پیگیر ارسال ایرادات برطرف شده در طرح تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به شورای نگهبان شدند.

سلحشوری می‌گوید: ایراد نخست شورای نگهبان به مصوبه مجلس برای تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاملا به جا بود.

او توضیح داد: نمایندگان در طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه در تبصره‌ای نوشته بودند که بار مالی ناشی از تبدیل سازمان به وزارتخانه از محل صرفه‌جویی تامین می شود در حالی که اصلا تبدیل این سازمان به وزارتخانه بار مالی نداشت و این ایراد باید برطرف می‌شد.

نماینده تهران در مجلس گفت: تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری بار مالی ندارد و نمایندگان در رفع ایراد شورای نگهبان تبصره صرفه‌جویی را حذف کردند.

سلحشوری تاکید کرد: براساس مصوبه مجلس ایجاد ساختار جدید که به تحمیل بار مالی جدید بر دولت بیانجامد از طرف شورای نگهبان رد می‌شود.

وزارتخانه میراث‌فرهنگی بار مالی ندارد

به گفته عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث‌فرهنگی کشور، نمایندگان مجلس معتقدند تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بار مالی ندارد چون ساختار جدیدی ایجاد نمی‌کند و حتی مانند سایر وزارتخانه‌ها یکی از معاونت‌های سازمانی در وزارتخانه جدید حذف می‌شود.

او گفت: ساختار فعلی سازمان میراث‌فرهنگی درست مانند دیگر وزارتخانه‌های کشور است و این سازمان حتی در تمامی شهرهای کشور دارای ادارات وابسته به خود است.

این نماینده مجلس افزود: سایر وزارتخانه‌ها نیز همین ادارات را دارند. بنابراین ضرورتی به ایجاد ادارات جدید در وزارتخانه جدید میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود ندارد.

پروانه سلحشوری تاکید کرد: تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بعد نظارتی مجلس را برای نظارت بر تشکیلات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری کشور بالا می‌برد و با تشکیل وزارتخانه دیگر هر دقیقه شاهد تغییر مدیران یا به کارگیری مدیران غیرمتخصص در وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نخواهیم بود.

نظارت قاطع مجلس بر وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری

عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری افزود: اگر سازمان میراث‌فرهنگی وزارتخانه بود، بصورت قاطع می‌توانستیم با موضوعاتی همچون به کارگیری افراد غیرمتخصص و یا تغییرات پی در پی در این سازمان برخورد کنیم.

این نماینده مجلس با ابراز امیدواری نسبت به رای مثبت شورای نگهبان در تایید نهایی مصوبه مجلس برای وزارتخانه شدن سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: امیدواریم شورای نگهبان که در هر زمانی کمک کار مجلس است، طرح تشکیل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را سریعتر تایید کند تا شاهد وزارتخانه شدن یکی از دستگاه‌های بسیار مهم و کلیدی کشور باشیم.

پروانه سلحشوری تصریح کرد: اینقدر که وزارت نفت در کشور اهمیت دارد، اگر مسئولین نظام همگی گردشگری را به عنوان یک مقوله جدی در نظر بگیرند، تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ه تنها می‌تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد که مشکل اشتغال کشور را نیز حل می‌کند و می‌تواند از میراث فرهنگی کشور نیز به خوبی حفاظت کند.

print

Discussion۱ دیدگاه

  1. مهناز طاهری

    درود بر سرکار خانم سلحشوری نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بخاطر پیگیریهای دلسوزانه اش در خصوص تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشکری آرزوی تندرستی و موفقیت برای این بانوی شایسته خواستارم

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید