سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲

مجلس لایحه تملک و واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری‌ها را به دولت بازگرداند/پروانه سلحشوری: نمایندگان از فاجعه میراثی جلوگیری کردند

0 انتشار:

صدای میراث: نمایندگان مجلس صبح دیروز با حضور نماینده وزارت کشور، معاون میراث‌فرهنگی، نماینده دیوان محاسبات و نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بررسی و با اتفاق آرا این لایحه را مردود و آنرا به دولت بازگرداندند.

وزارت کشور چندی پیش لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را بدون مشورت با معاونت میراث‌فرهنگی و با اطلاع رییس سازمان میراث‌فرهنگی به دولت ارسال کرده بود که براساس آن، تمامی آثار و ابنیه تاریخی کشور شامل نفایس ملی به شهرداری‌ها واگذار و آن‌ها می‌توانستند بناهای تاریخی کشور را تملک کنند.

لایحه‌ای که مردود شد

انتشار جزییات لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی برای نخستین بار در سایت صدای میراث موجی از واکنش‌های منفی به این لایحه را از سوی فعالان و کارشناسان میراث فرهنگی و حتی رییس و معاونان سازمان میراث‌فرهنگی برانگیخت. تا آن که دیروز نمایندگان مجلس و فرستادگان سایر دستگاه‌ها در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس به اتفاق این لایحه را مردود و آنرا به دولت بازگرداندند.

معاون عمرانی وزیر کشور پس از انتشار جزییات لایحه ارسال شده از سوی دولت به مجلس با هدف واگذاری بناهای تاریخی کشور به شهرداری‌ها و تملک بناهای تاریخی کشور توسط شهرداری‌ها به صدای میراث گفت که این لایحه با اطلاع و همکاری مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهیه و به دولت ارسال شده است.

معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی نیز پس از واکنش‌های منفی ایجاد شده از سوی کارشناسان و متخصصان میراث فرهنگی و فعالان این حوزه اعلام کرد که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در تهیه این لایحه هیچ مشورتی با سازمان میراث‌فرهنگی نداشته و معاونت میراث‌فرهنگی نیز در هیچ یک از جلسات وزارت کشور برای تدوین این لایحه دعوت نشده و حضور نداشته است.

نمایندگان مجلس اما دیروز از طیف‌های مختلف در کمیسیون فرهنگی مجلس ایرادات اساسی بر این لایحه وارد کرده و آنرا به طور کامل مردود و به دولت بازگرداندند.

لایحه واگذاری، نفایس ملی را هم شامل می‌شد

پروانه سلحشوری نماینده تهران و عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کشور با برشمردن ایرادات موجود در لایحه ارسال شده از سوی وزارت کشور برای تملک بناهای تاریخی کشور از سوی شهرداری‌ها به صدای میراث گفت: لایحه ارسال شده از سوی دولت به مجلس چند ایراد جدی داشت که یکی از آن‌ها مغایرت لایحه با اصل ۸۳ قانون اساسی (بنا‌ها و اموال دولتی که از نفایس ملی باشد قابل انتقال به غیر نیست مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی، آن هم در صورتی که از نفایس منحصر به فرد نباشد) و در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس به نماینده وزارت کشور متذکر شدیم آثار و بناهای نفیس کشور جنبه حاکمیتی دارند و واگذاری آن‌ها ممکن نیست.

عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث‌فرهنگی با اشاره به واکنش نماینده وزارت کشور به اعضای حاضر در جلسه کمیسیون فرهنگی گفت: نماینده وزارت کشور در پاسخ به ایراد نمایندگان اعلام کرد که می‌توان تبصره‌ای در لایحه گنجاند و نفایس ملی را از واگذاری به شهرداری‌ها مستثنی کرد. نمایندگان نیز در واکنش گفتند که قانون واگذاری ابنیه تاریخی به شهرداری‌ها وجود دارد و همین حالا نیز شهرداری‌ها در همکاری با میراث فرهنگی اقدام به بهره برداری از بناهای تاریخی می‌کنند و دیگر نیازی به اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی یا ارسال لایحه به مجلس نیست.

نماینده تهران در مجلس همچنین با تاکید بر این که اساتید فن، فعالین حقوقی و میراث لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی و تملک بناهای تاریخی و نفیس کشور از سوی شهرداری‌ها را تعرض بزرگ به میراث فرهنگی می‌دانند افزود: در جلسه عصر دیروز(یکشنبه) کمیسیون فرهنگی مجلس، نمایندگان و تمام افرادی که در جلسه حضور داشتند با لایحه مخالف بودند و حتی معاون افرادی که از سازمان میراث فرهنگی به این جلسه آمده بودند شکایت داشتند که چرا بدون مشورت با سازمان میراث‌فرهنگی چنین لایحه‌ای تنظیم و به دولت برای ارسال به مجلس رفته است.

لایحه‌ای که به دولت بازگردانده شد

سلحشوری، عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به این سوال صدای میراث که ظاهرا یکی از نمایندگان حاضر در کمیسیون فرهنگی مجلس پیشنهاد مسکوت ماندن لایحه تا زمان تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه را رایه کرده است؟ گفت: نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس این پیشنهاد را در جلسه مطرح کرد که لایحه تا تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه مسکوت بماند و پس از تبدیل سازمان به وزارتخانه در ذیل اساسنامه جدید اصلاحیه گنجانده شود که نمایندگان مجلس و حاضران نیز با این پیشنهاد مخالفت کردند و رای دادند که لایحه اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی با هدف تملک بناهای تاریخی کشور توسط شهرداری‌ها به دولت بازگردانده شود.

عضو ناظر مجلس بر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: نمایندگان مجلس دیروز و در جلسه کمیسیون فرهنگی موفق شدند با رای قاطع جلوی یک فاجعه در حوزه میراث فرهنگی کشور را بگیرند و لایحه‌ای که ایرادات زیادی داشت و بخش‌هایی از آن مغایر با قانون اساسی بود را به دولت بازگردانند.

سلحشوری تاکید کرد: اگر این لایحه به صحن می‌رفت و تصویب می‌شد معلوم نبود چه در انتظار بناهای تاریخی و ارزشمند کشور بود.

پیگیری‌ کارشناسی برای تعیین تکلیف لایحه‌ای که بدون مشورت با کارشناسان و متخصصان میراث‌فرهنگی و به پیشنهاد سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور تهیه و برای امضاء به دولت ارسال شد، سرانجام نتیجه داد و نمایندگان مجلس با بررسی ایرادات موجود در لایحه اعلام کردند، به دلیل مغایرت لایحه با اصل ۸۳ قانونی اساسی و قوانین جاری کشور که به شهرداری‌ها اجازه بهره برداری از بناهای تاریخی و حتی واگذاری برخی بناهای تاریخی به آن‌ها را می‌دهد، نیازی به اصلاح اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی وجود ندارد.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید