سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳

محموله زرین افغانستان سر از بازار زیرزمینی عتیقه ایران درآورد/فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی: محموله شباهت زیادی به آثار طلاتپه دارد/قاچاقچیان اشیای تاریخی در تلاش برای فروش این محموله به چین و لندن هستند/قیمت: ۲۰میلیارد تومان

2 انتشار:

صدای میراث: همزمان با بی ثباتی در افغانستان و ابراز نگرانی وزیر سابق فرهنگ و اطلاعات افغانستان نسبت به افزایش قاچاق اشیای تاریخی آن کشور و درخواست او از طالبان برای برخورد مسئولانه با قاچاق آثار تاریخی و هویتی کشور افغانستان، پیگیری‌های صدای میراث از بازار زیرزمینی خریدوفروش اشیای تاریخی مشخص کرد که حدود دو ماه قبل یک محموله ۱۲ کیلیوگرمی از آثار زرین افغانستان شبیه به آثار طلاتپه که گنجینه بزرگ باختر افغانستان از آن به دست آمده است، از آن کشور وارد ایران شده و پس از آن سر از استان مازندران درآورده است.

پیگیری صدای میراث از قاچاقچیان اشیای تاریخی مشخص کرده است که این اجناس شامل دو عدد دستبند زرین مزین بر نقوش حیوانی با سر اژدها و فیروزه‌کاری شده، یک عدد گردنبند زرین با نقش و سوژه اژدها و فیروزه‌کاری شده، یک عدد کمربند با نقش اژدها و ۸ عدد گوشواره زرین مزن به سنگ‌های فیروزه و دکمه‌های زرین و آویزهای زرین البسه هستند.

هم‌اکنون براساس آخرین خبرهای دریافتی صدای میراث از فعالان بازار زیرزمینی اشیای تاریخی حدود ۲ کیلو و ۱۷۰ گرم از این آثار زرین در بازار زیرزمینی عتیقه به مبلغ ۵ میلیارد تومان از سوی یکی از خریداران معروف آثار تاریخی در ایران خریداری شده است. مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان نیز در این معامله سهم فرد واسطه‌ای شده است که خریدار را برای این محموله زرین معرفی کرده است.

پیش از این وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان در گفت‌وگو با صدای میراث از افزایش حفاری های غیرمجاز در طلاتپه افغانستان و دیگر محوطه های تاریخی این کشور خبر داد.

به گفته محمدقاسم وفایی نژاد، حفاری‌های غیرمجاز همچنان در طلاتپه افغانستان که گنجینه بزرگ باختر را در خود جای داده بود ادامه دارد و طالبان هنوز قادر به جلوگیری از این حفاری ها نبوده است.

حالا صدای میراث از بازار زیرزمینی اشیای تاریخی اطلاع یافته است که محموله وارد شده به ایران شباهت بسیاری به آثار طلاتپه افغانستان دارد.

گفتنی است قاچاقچیان اشیای تاریخی در ایران در تلاش برای فروش این محموله باستانی به مجموعه‌داران لندن بودند که با پاسخ رد آن‌ها مواجه شده و حالا تلاش دارند بخشی از این محموله باستانی را به خریداران چینی بفروشند.

محموله وارد شده از افغانستان به ایران از مسیر مرزهای خراسان و شهر مشهد به ساری رسیده است و صدای میراث مطلع شده است که قاچاقچیان اشیای تاریخی به دلیل آن که امکان فروش این آثار در بازار شناخته شده منوچهری تهران را ندارند این آثار را به مازندران و شهر ساری منتقل کرده‌اند تا آن‌ها را با عنوان آثار ایرانی به خریداران بفروشند. کارشناسان بازار قاچاق اشیای تاریخی اما به صدای میراث خبر داده‌اند که این آثار شباهت بسیار زیادی به اشیای تاریخی طلاتپه افغانستان و گنجینه بزرگ باختر دارند.

براساس اطلاعات صدای میراث هم خریدار بخشی از این آثار و هم فروشنده اصلی این آثار در جستجوی خریداران خارجی برای فروش اشیای تاریخی زرین هستند که گفته می‌شود از حفاری‌های غیرمجاز انجام شده در ماه‌های اخیر در طلاتپه افغانستان به دست آمده باشند.

پیشتر گروه طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قاچاق اشیای تاریخی در آن کشور ممنوع است و با افرادی که در بازار قاچاق اشیای تاریخی فعالیت می‌کنند برخورد قانونی خواهد کرد. با این حال طالبان هنوز امکان صیانت کامل از محوطه‌های تاریخی افغانستان را ندارد و براساس آنچه که وزیر سابق فرهنگ و اطلاعات افغانستان پیشتر به صدای میراث خبر داده است، فعالیت مافیای قاچاق اشیای تاریخی در افغانستان با برخورداری از شبکه‌های بزرگ افزایش یافته است.

 

 

 

 

 

 

print

Discussion۲ دیدگاه

  1. بزرگوار
    شما متوجه هستید که با نشر این دروغ وپیدا شدن گنجینه باختر در مازندران چه ضربه ای به ایران زده اید؟ وروابط دو ملت را تیره تر می کنید؟
    راستی هدف شما از پخش این شایعه چه بود؟

  2. admin

    درود بر شما مخاطب گرامی
    سایت صدای میراث هیچگاه مدعی وجود گنجینه باختر در ایران نشده است. گنجینه باختر همانطور که وزیر پیشین فرهنگ و اطلاعات افغانستان در گفت‌وگو با صدای میراث اعلام کرده بود، در افغانستان نگهداری می‌شود. معاون کمیسیون فرهنگی طالبان هم همین موضوع را مطرح کرده است. شما اگر یکبار دیگر این گزارش را با دقت بخوانید متوجه خواهید شد که صدای میراث هیچگاه ادعای وجود گنجینه باختر در ایران را نداشته است. تنها به معامله آثار زرین شبیه به آثار طلاتپه در ایران پرداخته است.
    سپاس
    صدای میراث

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید