پنج شنبه, ۰۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مدیر پایگاه سازه‌های آبی شوشتر: سازه‌های آبی شبانه‌روز رصد می‌شود/آورده‌های سیلاب بر سازه‌های آبی شوشتر نشست/لایروبی نیازمند تجهیزات ویژه است

0 انتشار:

صدای میراث: مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر از رصد شبانه‌روزی سطح دبی آب کارون برای حفاظت از سازه‌های آبی شوشتر خبر داد و گفت: از طریق ارتباط مستقیمی که با سازمان آب استان خوزستان  برقرار شده، آمار روزانه و اطلاعات لازم دریافت و تمهیدات مورد نیاز به منظور پیشگیری از وارد آمدن آسیب به سازه‌های آبی شوشتر پیش‌بینی می‌شود.

صدای میراث دیروز در گزارشی از احتمال ترکیدن دالان‌های سازه‌های آبی ثبت جهانی شده شوشتر همزمان با افزایش فشار آب ناشی از سیلاب خوزستان و غرق شدن بند میزان در سیلاب خبر داد. براساس گزارش صدای میراث و تصاویر منتشر شده در گزارش، سیلاب موجب تجمع انبوه سیل آورده‌ها بر بند میزان شده است که فشار زیادی به سازه‌های آبی شوشتر وارد می‌کند.

اکنون براساس آنچه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نقل از محمدحسین ارسطوزاده مدیرپایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر اعلام کرده است، از ابتدای آغاز هشدارها و پیش‌بینی‌هایی که در خصوص سیلاب‌های امسال صورت گرفته بود و از آنجایی که بارش با نوروز و تعطیلات این ایام و حضور گردشگران مصادف شده بود، کارکنان پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر در حالت آماده باش بودند و علاوه بر این که مقدمات حضور گردشگران را فراهم می‌کردند، بازدید میراث جهانی شوشتر و پایش آثار هم مدنظر بود.

محمد حسین ارسطوزاده به روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی گفته است: بارش های اخیر سیلاب‌های عظیمی ایجاد کرد و بند میزان که تقسیم کننده آب رود کارون بود و هدایت آب کارون به سمت شرق و غرب شوشتر را برعهده دارد به زیر آب رفته است.

ارسطوزاده گفت: سیلاب‌ها آورده‌هایی دارند که باعث می‌شود کنده‌های درخت و جزایری که در کارون قرار دارند شسته شوند و در سازه‌های آبی شوشتر رسوب کنند.

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر افزود: در حال حاضر مشغول کنترل دریچه‌ها و در کنار آن هدایت گردشگران و نصب تابلوهای هشدار و کنترل هستیم و با هماهنگی‌هایی که با اداره کل میراث فرهنگی خوزستان، ستاد خدمات سفر در شهرستان شوشتر و استان خوزستان و ستاد بحران استان و شهرستان شوشتر انجام شده خوشبختانه تا امروز آسیب جانی در مجموعه نداشتیم.

ارسطوزاده به حداقل رسیدن آسیب‌ها را نتیجه هماهنگی بین ستاد بحران و دستگاه های مربوط به گردشگری دانست و گفت: بخش عمده بناها و سازه های آبی به زیر آب رفته و تا بازگشت به حالت طبیعی نمی‌توان آمار درستی از آسیب‌ها ارایه داد.

به گفته ارسطوزاده، اگر طی سال‌های گذشته مرمت‌ها و استحکام بخشی‌هایی که در زمان‌های مختلف نیز رصد شده بود در پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر انجام نمی‌شد، پس از بارش‌های اخیر دچار مشکلات بسیار می‌شدیم.

ارسطو زاده افزود: خوشبختانه پایگاه‌های جهانی ساختاری دارند که در قالب آن‌ها می‌توان شرایط را کنترل و از بروز حوادث پیشگیری کرد.

او گفت: نیروهای مجربی که طی سالیان قبل در این سایت‌های تاریخی فعالیت می‌کردند، در مواقع بحرانی و خطر و در شرایط ویژه با تخصص و آگاهی کامل وارد عمل می‌شوند.

مدیر پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر تاکید کرد: خوشبختانه در سازه های آبی شوشتر با تجاربی که در زمینه مدیریت و کنترل به دست آمده بود با اشراف کامل استادکاران تا قبل از بارندگی آنچه لازم بود صورت گرفت.

ارسطوزاده ادامه داد: این اقدامات شامل لایروبی دریچه‌ها و برطرف کردن انسدادهای مجاری آب بود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان افزود: بیشترین مشکل پس از بارش‌ها و جاری شدن سیلاب، کمبود تجهیزات بود، چرا که لایروبی در سایت‌های جهانی مانند سازه‌های آبی شوشتر به تجهیزات ویژه نیاز دارد و نمی‌توان با تجهیزات موجود به درستی اقدام به لایروبی کرد.

ارسطوزاده همچنین با اعلام آن که موضوع نیاز به تجهیزات خاص برای لایروبی کانال‌های سازه های آبی شوشتر را با معاون میراث فرهنگی کشور مطرح کرده است گفت: معاون میراث فرهنگی نیز قول مساعد برای فراهم شدن تجهیزات داده است.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر، با وجود مشکلات، همکاران پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر توانسته‌اند با تلاش مضاعف به مدیریت مجاری آب و کنترل دریچه‌ها بپردازند و خطرات ناشی از سیلاب بر سازه‌های آبی شوشتر را به حداقل برسانند.

او به آسیب‌هایی که سیلاب به صنعت گردشگری استان خوزستان وارد کرد اشاره کرد و افزود: علاوه بر اینکه آسیب‌های منظری به مجموعه وارد شده که باید به زودی ساماندهی شود سیلاب ها موجب شد بر خلاف هفته اول تعطیلات نوروز، در هفته دوم شاهد ریزش ورود گردشگران به خوزستان باشیم که در این زمینه بسیاری از فعالان بخش خصوص صنعت گردشگری متضرر و دچار مشکل شدند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید