شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان: هورامان ثبت جهانی شده نیازمند نظام‌نامه سختگیرانه گردشگری است/پویا طالب‌نیا: منطقه اورامانات براساس معیار مشارکت جامعه محلی و تعامل انسان و طبیعت ثبت جهانی شد

0 انتشار:

صدای میراث: اورامانات/هورامان ایران با معیارهای سوم و پنجم یونسکو یعنی همزیستی انسان و طبیعت و مشارکت جامعه محلی ثبت جهانی شد و اکنون نیازمند نظام‌نامه سختگیرانه و محکم در گردشگری است.

پویا طالب‌نیا، مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان در لایو اینستاگرامی کمیسیون ملی یونسکو در ایران با موضوع بررسی ثبت جهانی هورامان با اعلام این خبر گفت: معیار پنجم ناظر بر تعامل انسان با طبیعت است.

او افزود: مردم در این منطقه مردم به‌ خوبی مصرف آب را مدیریت می‌کنند که این مسأله بخشی از میراث ملموس و ناملموس را دربردارد. حتی در اورامانات پدیده خلق زمین داریم. یعنی وقتی در فلات ایران کمبود آب پیش آمد، ایرانیان قنات ایجاد کردند و در نمونه دوم در اورامان زمین خلق کردند. یعنی از کمترین زمین، بیشترین بهره را بردند.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان توضیح داد: در یکی از روستاهای منطقه اورامانات جشن «باران‌خواهی» وجود دارد که ریشه آن به مراسم «میتراییسم» بازمی‌گردد.

او گفت: یکی از منحصر به ‌فردترین زندگی‌های کوچ‌نشینی را نیز می‌توان در همین منطقه مشاهده کرد و برخلاف نقاط دیگر، محوریت کوچ‌نشینی در اورامانات «انسان» است. چون اهالی هورامان از دیرباز خوش‌نشین بودند.

به گفته پویا طالب‌نیا، هورامان نقطه تلاقی مهمی است که می‌تواند فرهنگ‌های مختلف را به ‌هم پیوند دهد. به‌طوری‌که حتی تعاملات بین فرهنگی ایجاد کرده است.

طالب‌نیا افزود: یکی از مظاهر فرهنگی منطقه اورامانات/هورامان، صنایع‌دستی است که اتفاقا متفاوت از محصولات نقاط دیگر است. چون صنعت‌کاران این حوزه به تجملات نمی‌اندیشند و تمام محصولات‌شان کاربردی است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان/اورامانات با اشاره به این موضوع که در این منطقه خبری از خانه‌های عیانی نیست، تاکید کرد: خانه‌ها ساده‌اند چون برای مردم منطقه طبیعت ملاک زندگی است و مردم هورامان با برخورداری از جغرافیایی بزرگ تعامل سازنده و  پایدار با طبیعت دارند.

وی با تاکید بر مشارکت بالای جامعه محلی در مسیر ثبت جهانی هورامان، گفت: در ثبت‌های جهانی، طرح‌های مشارکتی به ‌دلیل دخیل بودن مردم ماندگارترند و زمانی که «حجت حسام مهدی» ارزیاب مصری پرونده اورامانات از سوی سازمان ایکوموس (نهاد مشورتی یونسکو در خصوص نگهداری و پاسداری از میراث فرهنگی) برای بررسی این پرونده به اورامانات سفر کرد، مردم روستا شروع به آب‌ و جارو کردند و شور و نشاط و ذوق و شوق و اراده جمعی برای ثبت جهانی اورامان در آن‌ها مشاهده می‌شد.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی هورامان با تأکید بر این موضوع که باید در حوزه آموزش و نگهداری میراث جهانی هورامان/اورامانات، ضوابط و دستورالعمل‌های مختلف در نظر گرفته شود. تاکید کرد: در حوزه ساخت‌وسازها باید با نهادها و سازمان‌های مختلف مانند بنیاد مسکن، وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت میراث‌فرهنگی همکاری شود و در زمینه گردشگری نیز باید نظام‌نامه گردشگری محکم و سختگیرانه‌ تدوین شود تا از این منطقه به ‌درستی محافظت شود.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید