چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مرمت و حفاظت از کهن‌ترین اثر معماری و بنای خشتی یزد ادامه دارد/۵٫۵ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت نارین قلعه تخصیص یافت

0 انتشار:

صدای میراث: مرمت و حفاظت جبهه شرقی بنای ارزشمند نارین قلعه میبد که از آبان‌ماه سال ۹۸ آغاز شده بود همچنان ادامه دارد. ۵٫۵ میلیارد ریال اعتبار نیز به مرمت این اثر تخصیص یافته است.

سیما حشمت سرپرست پایگاه پژوهشی میبد با اعلام این خبر به صدای میراث گفت: ، در بازدید مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث‌فرهنگی از نارین قلعه میبد مبلغ ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اسناد خزانه با سر رسید ۱۴۰۱ جهت مرمت اضطراری نارین قلعه تخصیص یافت.
او گفت: تیم امانی پایگاه پژوهشی میبد از آبان‌ماه و در پی ریزش بخشی از خندق نارین قلعه شروع به مرمت اضطراری این جبهه کرد.

به گفته سیما حشمت، مرمت برج و قسمتی از حصار قلعه که در معرض آسیب بود انجام و اصلاح تمام ناودان‌های جبهه شرقی و تعیین حریم باغات خندق با بندگذاری ۲ متری تا بدنه خندق نیز توسط پایگاهپژوهشی میبد به پایان رسید.

رییس پایگاه پژوهشی نارین قلعه میبد با اشاره به ادامه عملیات حفاظت و مرمت بخش‌های مورد اشاره توسط پیمانکار واجد شرایط، افزود: ۲ میلیارد ریال اعتبار نیز برای ادامه مرمت توسط دفتر امور پایگاه‌های وزارت میراث فرهنگی کشور برای ادامه مرمت این بخش تخصیص یافت که عملیات حفاظت و مرمت این بخش را تداوم بخشید.

به گفته سیما حشمت، علاوه بر جبهه شرقی مرمت جبهه جنوبی نارین قلعه نیز توسط تیم حفاظت و مرمت پایگاه پژوهشی انجام شده است.

مدیر پایگاه پژوهشی نارین قلعه افزود: نارین قلعه به دلیل وسعت و قدمت تاریخی، در طول سال با پایش مستمر قسمت‌های ضروری، زیر نظر کارشناس باستان‌شناسی اداره کل میراث استان یزد مرمت و حفاظت می‌شود.

گفتنی است، نارین قلعه میبد که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است، ۷ هزار سال قدمت دارد و قدیمی‌ترین بنای خشتی جهان و قدیمی‌ترین اثر معماری استان یزد است. تاکنون نیز مواد فرهنگی و شواهدی در مرمت‌های نارین قلعه به دست آمده است که شامل سفالینه‌هایی از عصر مفرغ و آهن است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید