شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

یخدان قاجاری ملایر چرا فروریخت؟/مرمت یخدان فروریخته اولویت میراث‌فرهنگی در سال ۹۸ + ویدیو

0 انتشار:

صدای میراث: یخدان قاجاری ملایر در بارش‌های بی‌سابقه نوروزی در استان همدان فرو ریخت.

علی مالمیر مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری استان همدان در گفت‌وگو با صدای میراث ابراز امیدواری می‌کند که یخدان خشتی برجای مانده از دوره قاجار تا پایان سال ۹۸ و در صورت تامین اعتبار بار دیگر مرمت و احیاء شود.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان، یخدان قاجاری میرفتاح در شهرستان ملایر هیگونه ضعفی در ساختار نداشت اما متاسفانه گنبد این اثر تاریخی به دلیل حجم زیاد بارش باران نوروزی در این استان فرو ریخت.

او مرمت یخدان تاریخی میرفتاح را یکی از اولویت‌های میراث‌فرهنگی استان همدان در سال ۹۸ اعلام کرد.

یخدان میرفتاح زباله‌دانی بود اما احیاء شد

احمد ترابی، معاون میراث‌فرهنگی استان همدان نیز به صدای میراث گفت: آخرین بار که بدنه‌های بیرونی یخدان میرفتاح مرمت شد، اواخر دهه ۷۰ بود.

او گفت: با پایان مرمت‌ها مردم منطقه یخدان میرفتاح را در اوایل دهه ۸۰ تبدیل به زباله‌دانی کرده بودند و سه سال طول کشید تا تخلیه زباله‌ها از این یخدان به اتمام برسد.

معاون میراث‌فرهنگی استان همدان افزود: داخل بنا نیز به دلیل روشن کردن آتش تماما سیاه شده بود که در پروسه پاکسازی بنا تمیزکاری دیواره‌ها نیز انجام شد و در سال ۹۷ با هدف آماده کردن یخدان قاجاری میرفتاح در شهرستان ملایر پله‌های چوبی برای ورود گردشگران به داخل بنا تعبیه شد.

ترابی نیز ابراز امیدواری کرد در صورت تامین اعتبار مرمت یخدان فرو ریخته قاجاری ملایر به اتمام برسد.

ریزش یخدان تاریخی به دلیل نفوذ همزمان برف و باران به پایه‌ بنا

دکتر صائب محمدیان منصور عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه بوعلی سینا همدان که در بازدید از یخدان تاریخی میرفتاح ملایر حضور داشت نیز به صدای میراث گفته است که حجم زیاد بارش در استان همدان علت اصلی ریزش یخدان قاجاری میرفتاح است.

او با اعلام این که در مناطق کوهستانی ساختار خشتی کمتر به چشم می‌خورد گفت: دلیل اصلی ریزش یخدان خشتی میرفتاح همزمانی نشستن برف و باران بر این بنا و نفوذ رطوبت به پایه‌های بنا بود.

او تاکید کرد: در ساختار نظام مهندسی ایران موضوع سیلاب نادیده گرفته شده و به همین دلیل است که برخلاف آمادگی ساختار مهندسی در برابر زلزله و نبود تجربه مواجهه با سیلاب، بسیاری از زیرزمین‌های خانه‌ها در استان همدان نیز از آب پر شدند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید