چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مرمت گنبد برج قابوس به تصویب رسید/محبعلی، پیشکسوت مرمت: پایش مستمر برج قابوس ضروری است

0 انتشار:

صدای میراث: طرح مرمت گنبد برج قابوس در جلسه هیات راهبردی میراث‌فرهنگی بررسی شد و مرمت گنبد این اثر جهانی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش معاونت میراث‌فرهنگی، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های جهانی با اعلام این خبر گفت: مرمت گنبد اثر ثبت جهانی شده برج قابوس در جلسه راهبردی پایگاه میراث‌جهانی گنبد قابوس با بررسی طرح پیشنهادی مرمت با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گلستان، پیشکسوتان و صاحبنظران حوزه مرمت بناهای تاریخی و اعضاء هیات راهبردی پایگاه به دلیل محدودیت‌های کرونایی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار و به تصویب رسید.

فرهاد عزیزی استمرار پایش و نظارت‌های دوره‌ای، استفاده از دانش روز و انجام مطالعات جامع پیرامون مصالح بکار رفته همچون آجر، ملات و… را به همراه تشکیل گروه نظارت جهت راهبری فنی و علمی این پروژه ظرف مدت یک هفته و انجام فعالیت‌ها و عملیات اجرایی به صورت امانی گنبد برج قابوس را از جمله مصوبات این جلسه اعلام کرد.

گفتنی است، در این نشست که چهار ساعت به طول انجامید، مباحث فنی و کارشناسی از سوی مدیر پایگاه و مشاور پیشنهادی به اعضای حاضر در جلسه ارایه شد و پس از آن محمدحسن محبعلی از صاحبنظران و پیشکسوتان حوزه مرمت با اشاره به اینکه بنای ارزشمند میراث جهانی گنبد قابوس از نظر سازه‌ای در طول سال‌های اخیر مسئله نگران کننده‌ای نداشت گفت: رطوبت در دیوارها و گنبد از عوامل آسیب‌رسان به بنا است و پایش و نظارت مستمر دوره‌ای برج قابوس ضروری است.

حسین رایتی مقدم عضو هیات راهبردی مرمت گنبد برج قابوس نیز با تایید نظرات ارایه شده بر مطالعات و اجرای طرح به صورت توأمان تاکید کرد.

عبدالمجید نورتقانی سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس نیز در این نشست مجازی با اشاره به بوته‌زدایی در گنبد، اجرای کفپوش چوبی در بنا، اصلاح کانال رفع رطوبت، ساماندهی منظر عرصه بنا، ساماندهی و تعریف مسیر گردشگری در پایین تپه، راه‌اندازی سیستم الکترونیکی راهنمای مسافران، اجرای رینگ در اطراف بنا، ایچاد دفتر فنی و انعقاد چهار قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌های شهید بهشتی، گلستان، دانشگاه فردوسی و پژوهشگاه علمی صنعتی با موضوعات فن‌شناسی بنا، تهیه نقشه آثار تاریخی موجود در ۱۵ کیلومتری بنا به منظور تهیه نقشه گردشگری، گونه‌شناسی گلسنگ‌ها و گلسنگ‌زدایی و بررسی راهکارهای نوین در خصوص فرسایش‌های زیستی را از جمله اقدامات صورت گرفته در بنای ثبت جهانی شده برج قابوس اعلام کرد.

برج قابوس بلندترین برج آجری دنیا و یکی از ارزشمندترین آثار معماری دوره اسلامی استان گلستان است که در سال ۱۳۱۰ با شماره ۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید