یکشنبه, ۰۵ فروردین, ۱۴۰۳

مرگ آرام نجف دریابندری/وزیر میراث‌فرهنگی: دریابندری در میراث‌فرهنگی ایران سهیم بود

0 انتشار:

صدای میراث: وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درگذشت نجف دریابندری نویسنده و مترجم نامدار کشورمان را تسلیت گفت.

نجف دریابندری، نویسنده و مترجم نامدار سال ۱۳۹۶ در فهرست به عنوان «گنجینه زنده بشری در میراث خوراک» در فهرست حاملان میراث ناملموس کشور ثبت شد.

«کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» اثر نجف دریابندری که با همکاری فهیمه راستکار همسر فقیدش نوشته بود منجر شد که نام او در فهرست حاملان میراث ناملموس کشورمان ثبت شود.

برهمین اساس، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پیام تسلیت خود به مناسبت درگذشت این نویسنده و مترجم نامدار کشور که توسط آن وزارتخانه منتشر شده است آورد: «جامعه فرهنگی و ادبی کشور در فقدان یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های فعال و اثرگذار عرصه ادبیات و ترجمه به سوگ نشست. مرحوم نجف دریابندری نه تنها نویسنده و مترجمی چیره‌دست، بلکه پژوهشگری چندساحتی بود که آثارش عرصه ادب، فلسفه و میراث ناملموس را در بر می‌گیرد. ترجمه‌های نغز دریابندری از شاهکارهای ادبی جهان، نمونه‌هایی بی‌بدیل است و از این ‌روست که جایزه تورنتون وایلدر دانشگاه کلمبیا به شایستگی تقدیم او می‌شود. سهم ارزنده این پژوهشگر بزرگ در میراث‌فرهنگی ایران نیز، تألیف کتاب ارزشمند «مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» است که نام او را برای همیشه در فهرست حاملان میراث ناملموس خوراک، ثبت و جاودانه کرد.»

نجف دریابندری از مترجمان شهیر کشورمان، امروز، دوشنبه (۱۵ اردیبهشت‌ماه) در سن ۹۱ سالگی در منزل خود درگذشت. دریابندری به شماره ثبت ٩ در سال ١٣٩۶ در فهرست آثار ملی ایران بعنوان اولین گنجینه زنده بشری استان بوشهر به ثبت رسیده بود.

نجف دریابندری، متولد ۱۳۰۸ در آبادان، از مترجمان و نویسندگان صلحب‌سبک معاصر ایرانی بود که تمام آثارش از اقبال خاص و عام برخوردارند.

ماجرای نگارش کتاب «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» او نیز به نوشته ایرنا به سال‌ها پیش و شبی که محمد زهرایی (مدیر فقید انتشارات کارنامه) در غیاب فهیمه راستکار همسر دریابندری، مهمان او شد و دریابندری او را مهمان خوراکی مکزیکی، دست‌پخت‌ خود کرد شروع شد و بر همین سفره بود که زهرایی به دریابندری پیشنهاد داد کتابی در حوزه آشپزی تألیف کند و برای همراهی با او در این راه اعلام آمادگی کرد.

درنهایت، با تشویق‌های مرحوم زهرایی، نجف دریابندری و فهیمه راستکار توانستند بعد از حدود هشت سال تحقیق که گاه به‌صورت میدانی انجام می شد، «کتاب مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» را منتشر کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید