جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

مستندساز ایرانگرد: جشنواره‌های سفرنگاری نگاه حفاظتی را در شبکه‌های مجازی تقویت کند

0 انتشار:

صدای میراث؛ مستندساز ایرانگرد در گفت‌وگویی که با روزنامه‌نگار و نماینده سایت صدای میراث در استان خوزستان داشت به تقویت توسعه پایدار و نگاه حفاظتی در مواریث فرهنگی، تاریخی و طبیعی کشور تاکید کرد.

«جواد قارایی» مستندساز برنامه ایرانگرد که در مراسم اختتامیه جشنواره سفرنگاری دزفول‌گرام رفته بود به مجتبی گهستونی نماینده صدای میراث در خوزستان گفت: یک تصویر خوب بهتر از هزار کتابخانه است.

به گفته او، اگر قرار است گردشگری پاک و سبز را در سرزمین اقلیم و اقوام متنوع ایران پایه گذاری شود تنها راه این است که عکس خوب داشته باشیم و با مدیریت و نظارت درست از گردشگری درآمدی را کسب کنیم که نیازی به تخریب معادن، مراتع، جنگل‌ها و چاه‌های نفت نداشته باشیم.

او در حاشیه اختتامیه جشنواره سفرنگاری دزفول گرام در پاسخ به این سوال که جشنواره سفرنگاری دزفول‌گرام چه اندازه می‌تواند دز زمینه رونق گردشگری و حفاظت از داشته‌های فرهنگی موثر باشد گفت: این جشنواره تاثیرگذاری بسیار زیادی دارد. چراکه هم‌اکنون فضای مجازی در بخش گردشگری آن هم در تمامی سطوح و حوزه‌های گردشگری بسیار فعال است.

قارایی گفت: متاسفانه ایرادی که فضای مجازی دارد اینست که به فرهنگسازی با هدف حفاظت از مواریث کمتر توجه می‌شود.

او گفت: فعالان فضای مجازی بیشتر تلاش بر معرفی زیبایی‌های یک منطقه دارند و به ندرت به موضوع آموزش در جهت حفاظت از آثار تاریخی، میراث‌طبیعی و جاذبه‌های گردشگری دارند که این یکی از نقاط ضعف این حوزه است.

قارایی افزود: اینکه چطور باید با جوامع محلی برخورد کرد و چگونه میزبان با مهمان و مهمان با میزبان باید ارتباط برقرار کند تا توسعه پایدار اتفاق بیفتد بسیار مهم است.

به گفته او، جشنواره سفرنگاری دزفول گرام اتفاق ارزنده و تاثیرگذاری است، اما به لحاظ فنی در این مقوله باید کار بیشتر صورت بگیرد و نگاه حفاظتی در آن تقویت شود.

مستندساز ایرانگرد تاکید کرد: داوطلبان تنها راوی زیبایی‌های فرهنگ یک جامعه نیستند. اگر در کنار این زیبایی‌ها تهدید و تخریب هم وجود دارد باید گفته شود. چون همین حساسیت‌ها می‌تواند از آسیب به بسیاری از مواریث فرهنگی و تاریخی و طبیعی ایران جلوگیری کند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید