چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳

معاون سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی: پنجه از گلوی سرمایه‌گذاران برداشته شد/پیگیری حقوقی در یزد جرایم علیه میراث‌فرهنگی را پایان داد

0 انتشار:

صدای میراث: معاون سرمایه‌گذاری، حقوقی و امور مجلس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز در نخستین نشست خبری خود به خبرنگاران اعلام کرد: دولت در حوزه سرمایه گذاری پنجه از گلوی سرمایه گذاران برداشته و با کاهش بوروکراسی های اداری و تسریع صدور مجوز راه را برای سرمایه گذاران باز کرده است.

اربابی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به  کاهش جرایم علیه میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: توان و پیگیری های حقوقی کارشناسان حوزه نه تنها سبب شده که با کاهش جرایم میراث فرهنگی مواجه باشیم که شهرهایی چون یزد که از حجم بالای بنا و بافت تاریخی برخوردارند میزان جرایم علیه میراث فرهنگی به صفر رسیده است.

به گزارش صدای میراث، نخستین نشست خبری معاون سرمایه گذاری، امور حقوقی و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی صبح امروز با حضور خبرنگاران و مسئولان معاونت سرمایه گذاری برگزار شد.

حسین اربابی، معاون سرمایه گذاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد:حرف های زیادی در حوزه سرمایه گذاری، امور حقوقی و امور مجلس برای گفتن است که از جنس حمایت، نظارت و تصدی گری است. اما اگر بخواهیم به کلیت موضوع بپردازیم بزرگترین مسئله ای که در بدو ورود به این حوزه داشتیم گله و مطالبه سرمایه گذاران در باب حمایت بود.

اربابی گفت: سرمایه گذاران می خواستند حمایت شوند اما آنها نه نیازی به پول داشتند نه تسهیلات می خواستند. تنها خواسته سرمایه گذاران این بود که دولت پای خود را از گلوی آنها بردارد.

به گفته معاون سرمایه گذاری، از همین رو، معاونت سرمایه گذاری با کاهش فرایند بورکراسی اداری تلاش خود را انجام داد تا بزرگترین حمایت خود را با برطرف کردن موانع اداری بردارد و مسیر را را برای سرمایه گذاران و افرادی که می خواستند در حوزه تاسیسات گردشگری کاری انجام دهند، باز کند.

اربابی با بیان اینکه میانگین صدور موافقت اصولی ۱۶ ماهه به کمتر از یک هفته رسیده است ادامه داد: میانگین صدور موافقت اصولی ۱۶ ماهه  در ۶۰ درصد کشور اجرا می شد اما هم اکنون مدعی هستیم که به کمتر از یک ماه رسیده و تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا به کمتر از یک هفته نیز برسانیم.

به گفته او، درحال حاضر این اتفاق در برخی استان ها رقم خورده اما از آنجایی که عمومیت پیدا نکرده قرار است به زودی اعلام شود تا موافقت اصولی به عدد ۵ یا ۶ روزه برسد.
ماهیت برخی پرونده های حقوقی و ممانعت از اطلاع رسانی

معاون سرمایه گذاری، امور حقوقی و امور مجلس همچنین به پیگیری حقوقی ۲۰ هزار نامه حقوقی در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: در در حوزه حقوقی تلاش های بسیاری می شود که بنا به دلایلی از جمله ماهیت پرونده ها و کنترل تبعات آنها از خبری کردن آنها جلوگیری می شود اما واقعیت اینست که کارشناسان امور حقوقی تمام تلاش خود را می کنند به طوری که در دو سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نامه حقوقی پاسخ داده شده که عمده این نامه ها استعلام و فرایندهای کارشناسی، نظارتی و تطبیق قوانین می خواهند. این درحالی است که کارشناسان حقوقی در هزاران جلسه دادگاه درخصوص جرایم علیه میراث فرهنگی شرکت کرده اند.

او تاکید کرد: بسترهای حقوقی آماده شده و مسیرهای خوبی در این حوزه ریل گذاری شده است به گونه ای که کمتر شاهد جرایم علیه میراث فرهنگی در کشور هستیم.

اربابی با تاکید براینکه تخریب های میراث فرهنگی در سالهای اخیر بسیار کم شده ادامه داد: در برخی استان های ما که تعداد خانه های تاریخی بالاست تخریب ها و جرایم علیه میراث فرهنگی به صفر رسیده است که مصداق بارز آن شهر تاریخی یزد است.

او گفت: این اتفاق با بسته های مناسب حقوقی و فرهنگی، اقتصادی کردن بناها و بافت های تاریخی رخ داده و سبب شده حجم تخریب ها کاهش پیدا کند.

او همچنین به حوزه زیرساخت های گردشگری اشاره کرد و گفت: با اینکه منابع بودجه ای بسیار محدود بوده است اما توانستیم با کمک های اهرمی و بخشنامه ای که همکاران در حوزه زیرساخت ها و مناطق نمونه گردشگری فراهم کرده اند اتفاقات خوبی رقم بخورد به طوری که منابعی که به سمت زیرساختها روانه شده به ثمر نشسته و دیگر دستگاه ها نیز در تکمیل زیرساخت ها مشارکت کنند.

اربابی همچنین مشارکت و همکاری با سمن ها و سازمان های مردم نهاد را از جمله اولویت های اصلی این معاونت مطرح کرد.

به گفته او، سازمان های مردم نهاد و سمن ها بسیار برای ما اهمیت دارد و یکی از تاکیدات وزیر میراث فرهنگی است چرا که سمن ها همیشه با ما همراهی کرده اند و همواره دیده بانی و دغدغه حفاظت و حمایت از میراث را به عهده داشتند افرادی که گاه به دلیل اعتراض و مقاومت در حمایت از میراث فرهنگی در محاکم نیز محکوم شده اند اما همچنان با جان و دل وظیفه دیده بانی خود را انجام می دهند.

اربابی گفت: در همین راستا سال گذشته یک اکو سیستم فناوری برای سمن ها ایجاد و هم اکنون ۹۰۰ سمن شناسایی شده است که تمامی آنها در حوزه توان سنجی مورد بررسی قرار گرفته اند.
معاون سرمایه گذاری اعلام کرد، معاونت سرمایه گذاری به آرامی امور خود را به حوزه سمن ها واگذار کرده که آنها نیز بسیار خوب از پس فعالیت برآمده اند. همچنین معاونین وزارتخانه نیز اعلام آمادگی کرده اند تا فعالیت های تصدی گری خود را به سمن ها واگذار کنند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید