چهارشنبه, ۰۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳

معاون وزیر گردشگری ترکیه: قولی برای بازگشایی پروازهای ایران و ترکیه نمی‌دهیم/خبر برگزاری تور واکسن کرونا از ایران به ترکیه صحت ندارد/ترکیه برنامه‌ای برای واکسیناسیون گردشگران ندارد/ایرانی‌ها بیشترین گردشگران ورودی به ترکیه هستند

0 انتشار:

مسعود میر؛

روزنامه‌نگار/

صدای میراث: در روزهای گذشته مدیران فرهنگی و گردشگری ترکیه تلاش کردند تا در بحرانی‌ترین شرایط کرونایی دنیا به بهانه برپایی مراسم سالانه بزرگداشت حضرت مولانا با تدابیر خاص، چراغ گردشگری و فرهنگ را روشن نگاه دارند. همزمان با برگزاری مراسم شب عروس (سالروز درگذشت مولانا) در قونیه، فرصت کوتاهی فراهم شد تا با «اموت کوتلو» مدیرکل توسعه و تبلیغات وزارت گردشگری و فرهنگ ترکیه درباره گردشگری، وضعیت برقراری خطوط پروازی ایران و ترکیه، موضوع تورهای واکسن کرونا گفتگو کنیم. این گفت‌وگو با هماهنگی و ترجمه چتین امراک راهنمای بین‌المللی گردشگری انجام شد.

فکر می‌کنید پروازهای ایران و ترکیه و بالعکس چه زمانی از سر گرفته ‌شود؟ چون از سرگیری پروازها تاکنون چندبار از سوی ترکیه به تعویق افتاده است.

این مشکل برای ما و تمام دنیا وجود دارد. هشت‌ماه است که دچار بحران کرونا هستیم. در تابستان برای مدت کوتاهی تمام خطوط پروازی را بازگشایی کردیم. اما قدرت کرونا از ما بیشتر بود و دوباره پروازها لغو شد. الان هم بخاطر نزدیکی کریسمس و بالارفتن قیمت‌ها بیشتر مقصدها را کوتاه کردیم و در حال حاضر نمی‌توانم هیچ قولی درباره زمان ازسرگیری پروازها بدهیم. اما مطمئنم که بعد از عید نوروز شرایط خوب خواهد شد.

چندماه قبل هیاتی از وزارت میراث فرهنگی ایران برای حل مشکل پروازها به ترکیه سفر کردند. اما ظاهرا هنوز خبری از حل مشکل نیست.

متاسفانه شمار تلفات کرونا در ترکیه و دیگر کشورها زیاد شده است. فراموش نکنید که ما دوست داریم تمام راه‌ها باز باشد و توریست به ترکیه بیاید. با این حال امیدواریم با توزیع واکسن کرونا در کشورها، وضعیت گردشگری به تدریج بهبود یابد.

در ایران صحبت از تورهای گردشگری استانبول برای تزریق واکسن کرونا است. در این مورد چیزی شنیده‌اید؟

چنین چیزی واقعیت ندارد. ما از اوایل سال نو میلادی واکسن خواهیم داشت. اما این واکسن فقط برای شهروندان ترکیه است نه گردشگران. بنابراین فعلا برنامه واکسن برای توریست‌ها نداریم.

می‌دانید که ایرانی‌ها در صدر گردشگران ترکیه هستند. حالا شیوع کرونا چه خسارتی به گردشگری ترکیه وارد کرده است؟

گردشگران ایرانی مهمترین و بیشترین گردشگران کشور ترکیه را تشکیل می‌دهند و از جهت آمار برای ما بسیار مهم هستند. اما می‌دانید که در همه جهان بیش از ۸۰ درصد از تعداد گردشگران کاسته شد و تمام گردشگری جهان خسارت دید. با این حال امیدوارم هرچه سریعتر مثل گذشته و بهتر از آن میزبان شایسته‌ای برای توریست‌های ایرانی باشیم.

به برنامه بلندمدت برای ترمیم وضعیت گردشگری و باز شدن مسیر گردشگری ایران و ترکیه در دوران کرونا فکر کرده‌اید؟

این سوال سختی است که جوابش را نه تنها من که هیچکس در دنیا به دقت نمی‌تواند بیان کند. الان آینده گردشگری در دستان توانمند پزشکان و محققانی قرار دارد که شاید بتوانند در مقابله با پاندمی راه نجات پیدا کنند. ترکیه هم پزشکان حاذقی دارد که امیدواریم  برای حل بحران کرونا به راه‌حل دست پیدا کنند.

پس تا زمانی که کرونا پایش را از گلوی مردم بردارد گردشگری هم تعطیل است؟

خیر. ترکیه پروتکل همه‌جانبه‌ای تدارک دیده است که در تمام اقامتگاه‌ها با بیش از ۵۰ اتاق اجرا می‌شود. این پروتکل بهداشتی شامل رستوران‌ها، کافه ها، تاکسی‌ها و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی هم می‌شود که با توریست‌ها ارتباط دارند. ترکیه اولین ایرلاین دنیا بود که برای مسافرانش بسته‌های ویژه بهداشتی در پروازها تدارک دید. ما خیلی سریع تمام سیستم های تهویه هواپیماها را تعویض و تلاش کردیم تا زمان پروازها کوتاه شوند. ترکیه به ۱۰۷ مقصد دنیا پرواز دارد و توانست انبوه مسافران را به خوبی سامان دهد. برای به روز کردن ماشین‌های ترانسفر مسافر هم هزینه‌های بسیاری پرداختیم و از جدیدترین اتوبوس‌ها با سیستم تهویه فوق‌العاده مدرن بهره گرفتیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید