سه شنبه, ۰۷ فروردین, ۱۴۰۳

معاون گردشگری: تدوین سند توسعه روستایی با همکاری اتریش ضروری است

0 انتشار:

صدای میراث: ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سومین کارگروه گردشگری ایران و اتریش که با موضوع طبیعت‌گردی و گردشگری کوهستان برگزار شد گفت: مقصد سفر بسیاری از گردشگران، روستاها و شهرهای کوچک است که در کنار اینکه یک فرصت و ظرفیت برای ما محسوب می‌شود، نگرانی‌هایی را برای ما به‌دلیل ضرورت تدوین سند توسعه روستایی به‌وجود آورده است.

به گزارش وزارت میراث‌فرهنگی، او در این نشست با اشاره به دوره پرچالش کنونی ایران در سطح بین‌المللی اعلام کرد: اینکه ما در فاصله یک سال گذشته، سومین نشست کارگروه فنی گردشگری میان دو کشور ایران و اتریش را برگزار می‌کنیم، نشان از تعامل خوب میان این دو کشور دارد. با توجه به تجاربی که در این زمینه دارم، گردشگری بهترین ابزار برای توسعه روابط میان کشورهاست. عزم و اراده دو کشور ایران و اتریش برای تعمیق روابط همیشه بالا بوده و از طریق گردشگری می‌توان روابط خوب میان مسئولان را به سطح روابط میان مردم ارتقا داد.

او با بیان اینکه با وجود چالش‌های بین‌المللی در چند سال گذشته، گردشگری در ایران با روند روبه رشدی مواجه بوده، گفت: در یک سال گذشته که گردشگری بین‌المللی با افزایش ۶ درصدی مواجه بوده، در ایران، این رقم ۵۲ درصد بوده است. در سطح داخلی نیز با وجود مشکلاتی که به‌واسطه تحریم‌های یک‌جانبه برای مردم ایجاد شده، ما همچنان شور و نشاط برای سفرهای داخلی را شاهد هستیم. برای مثال در فاصله ۱۵ روز عید نوروز رقم بالای ۷۰ میلیون اقامت را برای یک شهر تجربه کردیم. این نشان‌دهنده آن است که گردشگری و ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن برای ما اهمیت بسیاری داشته و مورد تاکید مقامات کشور است. تغییراتی هم که به‌تازگی در جهت تغییر سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه صورت گرفت بر مبنای همین ارتقای گردشگری در کشور بوده است.

تیموری با اشاره به اینکه اکنون برنامه‌های خوبی در حوزه گردشگری در دست تدوین است، خاطرنشان کرد: برنامه ملی توسعه گردشگری را با انجمن ملی گردشگری و یونسکو در دست اجرا داریم، همچنین برنامه برند ملی گردشگری کشور نیز در دست ابلاغ است. مطالعات برنامه حساب‌های اقماری گردشگری نیز به‌ روز شده و  گام بعدی، استقرار پنج جدول از حساب‌های اقماری از حساب‌های اقماری کشور خواهد بود. همچنین مطالعات سند نظام جامع آموزش گردشگری کشور انجام شده و درحال اجراست. در حوزه اکوتوریسم، سند ملی طبیعت‌گردی را بعد از ۱۵ سال بازنگری کرده‌ایم و نسخه جدید آن در حال اجراست.

او با بیان اینکه در همه این برنامه‌ها رویکرد توسعه پایدار و دسترس‌پذیری مورد تاکید ویژه است، تصریح کرد: هنوز در حوزه توسعه پایدار باید کارهای بیشتری در گردشگری کشور انجام شود. بنابراین از همکاری کشور اتریش در ارتقای توسعه گردشگری کشورمان استقبال می‌کنیم.

تیموری ادامه داد: همکاری تخصصی در حوزه توسعه پایدار، طبیعت‌گردی و گردشگری را در دستور کار داریم و قرار بر این است که برای سال ۲۰۲۰ که شعار آن طبیعت‌گردی و اکوتوریسم روستایی است، میزبان همایش گردشگری با همین عنوان باشیم. برای رسیدن به آن روز، سند توسعه گردشگری روستایی با رویکرد توسعه پایدار را در دستور کار معاونت گردشگری قرار داده‌ایم که به تایید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده است. اعلام آمادگی می‌کنیم که با همکاری اتریشی‌ها اجرای این سند را در دستور کار قرار دهیم.

تیموری با اشاره به اهمیت گردشگری روستایی تاکید کرد: گردشگری روستایی علاوه بر ابعاد اقتصادی، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی بسیاری دارد و ما در طول چند سال گذشته تاثیرات توسعه گردشگری روستایی را در کاهش مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ لمس کرده‌ایم. همچنین تمایل از سوی مردم کشورمان برای بازدید از روستاها و استفاده از محیط‌های بکر طبیعی بسیار بالاست و مقصد سفر بسیاری از گردشگران، روستاها و شهرهای کوچک بوده‌اند که در کنار اینکه یک فرصت و ظرفیت برای ما محسوب می‌شود، نگرانی‌هایی را برای ما به دلیل ضرورت تدوین سند توسعه روستایی ایجاد کرده است که در این خصوص اهمیت ویژه‌ای دارد و امیدواریم با همکاری دو طرف میسر شود.

آنجلیکا لیدلر، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت گردشگری و توسعه پایدار اتریش نیز این نشست را حائز اهمیت خواند و گفت: گردشگری  بهترین روش برای نزدیک کردن دو کشور به یکدیگر است و سالیانی که در این حوزه کار کرده‌ام، نتیجه فعالیت‌های من در حوزه گردشگری، نزدیکی دو ملت و کشور به هم بوده که از این موضوع بسیار خوشحال هستم. آمار ایران در زمینه رشد گردشگران بسیار آمار خوشحال‌کننده‌ای است. همین طور بسیار خوشحال شدم که اطلاعات شما در زمینه توسعه گردشگری روستایی بسیار امیدوارکننده بوده‌است و امیدوارم برای همکاری در زمینه سند جهانی توسعه گردشگری روستایی بتوانیم با شما همکاری کنیم.

او گفت: طبیعت‌گردی و گردشگری کوهستان می‌تواند برای گردشگران اتریش و ایران جذابیت بالایی داشته باشد. در اتریش، بحث گردشگری پایدار و گردشگری طبیعت را خیلی جدا از هم نمی‌دانیم و آن‌ها کاملا مربوط به‌هم هستند. قصد داریم نقشه اصلی گردشگری پایدار را برای شما تشریح کنیم که نشان داده نقش مهمی در گردشگری طبیعت دارد. در این سند مشخص شده که در طبیعت‌گردی، پایداری نقش اساسی دارد و حفاظت از طبیعت و فرهنگ بومیان منطقه بالاترین درجه اهمیت را در این میان داراست.

مدیرکل امور بین‌الملل وزارت گردشگری و توسعه پایدار اتریش با بیان اینکه اگر در گردشگری کوهستان به جنبه‌های فرهنگی و زیست محیطی اهمیت داده نشود، مشکلات بسیاری به‌وجود می‌آید، تصریح کرد: امیدوارم با توجه به اهمیت بحث پایداری، این نشست‌ها زمینه‌ای برای انتقال تجربیات ما به یکدیگر باشد.

محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری نیز در این نشست گفت: بازنگری دوره آموزشی-کاربردی فناوری اطلاعات، پذیرش از تورهای مدیران آژانس‌ها که در زمینه اکوتوریسم فعال هستند، میزبانی از گروه‌های گردشگری در ایران و اتریش، برگزاری ورک شاپ در حفاظت از این مناطق و ارایه شیوه‌نامه در این خصوص، ارائه ضوابط و شیوه‌نامه در حوزه حفاظت از پارک‌های ملی در بخشی از آن که مربوط به توریسم است و ارایه قوانین مترقی که در سال‌های اخیر در جهت گسترش فرهنگ اکوتوریسم به آن رسیده‌اند.

لاریجانی افزود: به طور کلی علاقه‌مند هستیم نقش و وظایف دولت اتریش را در گسترش اکوتوریسم بررسی کنیم و سیستم بازاریابی و تبلیغات و فروش اکوتوریسم در این کشور و سایر کشورها را مورد مطالعه دقیق‌تری قرار دهیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید