شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

معاون گردشگری: فشار و اضطراب سفر در روزهای تعطیل را افزایش می‌دهد/تیموری: در خانه ماندن پاسخگوی شرایط جدید نیست/نظارت بر سفرهای داخلی همزمان با تعطیلات عید فطر و خردادماه تشدید می‌شود/مردم از اقامت در مراکز غیرمجاز خودداری کنند

0 انتشار:

صدای میراث: همزمان با بازگشایی تدریجی مراکز گردشگری و فرا رسیدن تعطیلات عید فطر و خردادماه، پیش بینی شده است که سفر در کشور افزایش یابد و برهمین اساس نیز معاونت گردشگری و کمیته اماکن گردشگری و ورزشی ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به تشدید نظارت‌ها بر سفرهای مردم گرفته است تا از شیوع و انتشار بیشتر کرونا در کشور همزمان با آغاز سفرها جلوگیری شود.

بر همین اساس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در نشست مشترک با کمیته اماگن گردشگری و ورزشی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا اعلام کرده است که دستگاه های عضو این ستاد باید آمادگی لازم برای سفرهای مردم در تعطیلات عید فطر و تعطیلات خردادماه را داشته باشند.

به گزارش معاونت گردشگری، رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در این نشست گفت: پیش‌بینی می‌شود ضمن گشایش تردد بین‌استانی، باز شدن تدریجی مراکز زیارتی و اماکن متبرکه و همچنین نیاز مردم برای خروج از فشار و استرس روانی مربوط به دوران قرنطینه با سفرهای احتمالی هموطنان همزمان با پایان ماه مبارک رمضان و آغاز تعطیلات عید سعید فطر روبه رو شویم و لذا لازم است دستگاه‌های عضو آمادگی لازم را در این زمینه داشته باشند.

ولی تیموری، معاون گردشگری و دبیر کمیته اماکن گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی کرونا اعلام کرد: همزمان با امکان ترددهای بین استانی و بازگشایی اماکن مذهبی و زیارتی کشور تشدید خدمت‌رسانی دستگاه‌های عضو ستاد سفر در دستور کار قرار گرفته است تا ضمن انجام سفرهای هوشمند، نظارت و ارزیابی کاملی از رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور حفظ سلامت هموطنان انجام گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از سفرهای داخلی با اهداف معنوی، زیارتی و کاری در حال انجام است؛ افزود: پیش‌بینی گزارش ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر این است که توصیه در خانه ماندن جوابگوی شرایط حال حاضر نیست و در پی تحمل فشارها و اضطراب اخیر هموطنان بی‌شک با سفرهای هوشمند در ایام تعطیلات عید سعید فطر مواجه خواهیم بود از این رو دستگاه‌های عضو ستاد سفر لازم است به منظور خدمت‌رسانی و نظارت بر سفرهای هوشمند  برپایه سلامت، آمادگی کامل داشته باشند تا با عدم غفلت در این امر زمینه انتشار مجدد ویروس کرونا ایجاد نشود.

تیموری گفت: پیرو ابلاغ پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های سفر هوشمند از سوی وزارت گردشگری این آمادگی ایجاد شده است تا هموطنان و گردشگران مواجهه درستی در سفرهای کاری، اضطراری و معنوی خود داشته باشند و آموزش‌ها و اطلاعات لازم در اختیارشان قرار گیرد. همچنین چنانچه در حوزه ای هنوز پروتکل مورد نظر وجود ندارد سریعاً با همکاری وزارت بهداشت تهیه شود.

او افزود: با تجمیع ظرفیت‌ها نظارت دقیق بر پروتکل‌های بهداشتی برای سفر مسئولانه و هوشمند در  کلیه حلقه‌ها و زنجیره‌های صنعت گردشگری کشور اعم از مراکز اقامتی، تفریحی، پذیرایی و غیره انجام گرفته است که این روند با آمادگی سایر دستگاه‌های نظارتی و خدمت‌رسان ستاد سفر تکمیل خواهد شد.

معاون گردشگری تاکید کرد: وقتی فعالیت واحدهای مجاز متوقف و یا محدود شود؛ افراد سودجو بدون هیچگونه مجوز با ارائه خدمات مورد نیاز مردم از این فضا استفاده می‌کنند و متاسفانه این روند تاثیر مستقیمی در شیوع کرونا خواهد داشت؛ چرا که این افراد و محیط‌هایی که میزبان مسافران می‌شوند؛ تحت نظارت هیچ دستگاهی نیستند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین بر تعامل و همکاری دستگاه‌های متولی امر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی از جمله سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه آگاهی‌بخشی عموم هموطنان به منظور چگونگی سفر ضمن رعایت اصول بهداشتی تاکید کرد وهمچنین تصمیم بر آن شد تا اطلاعات مربوطه در اختیار دستگاه‌های مذکور قرار گیرد.

همچنین تیموری گفت: ثبت‌نام در سامانه وزارت بهداشت از سوی کلیه تاسیسات گردشگری اعم از واحدهای تفریحی و پذیرایی بین‌راهی به منظور رعایت پروتکل مربوطهدر دستور کار قرار گرفته است تا ضمانت خدمات بهداشتی مورد نیاز هموطنان در طول سفرهای هوشمند احتمالی محقق شود.

عبدالحمید احمدی معاون وزیر ورزش و جوانان نیز در این نشست گفت: در جلسه‌ای که نهم و پانزدهم اردیبهشت با وزیر ورزش و جوانان و دکتر حریرچی داشتیم فعالیت باشگاه‌ها و مراکز ورزشی در این ایام بررسی و در ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیم‌گیری و دستورالعمل فعالیت این مراکز صادرشد. براین اساس باشگاه‌های ورزشی در ۱۳۲ شهری که وضعیت سفید دارند در ۳۰ رشته ورزشی به شکل انفرادی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین رویدادها و مسابقات ورزشی تا پایان اردیبهشت ممنوع است.

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت نیز از مشاهده شیوع نسخه‌های جدید ویروس کرونا در جنوب عراق خبر داد.

مجتبی خالدی معاون عملیات و سخنگوی اورژانس کشور و نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اعلام آمادگی کرد تا بر فعالیت تأسیسات گردشگری که باز شده‌اند، نظارت شود و کارشناسان وزارت بهداشت برای بازدید از این مراکز اعزام شوند.

وی تاکید کرد: دیگر توصیه در خانه ماندن جوابگو نیست و نظر ما این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گشایش‌ها ایجاد شود. حتی اگر مکانی نیز پروتکل بهداشتی ندارد وزارت بهداشت آماده تهیه پروتکل برای این مکان ها است.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید