جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳

مهمترین محوطه باستانی غرب کشور هم زمین بازی شد/محوطه ساسانی قصرشیرین زمین فوتبال و محل تمرین حرکات ورزشی شد/میلاد وندایی، باستان شناس دوره ساسانی: مقصر وزارت میراث فرهنگی است

0 انتشار:

صدای میراث: پس از ماجرای ورود پارکورکار نوجوان به تخت‌جمشید و انجام حرکات نمایشی بر آثار این محوطه ثبت جهانی شده که به عذرخواهی نوجوان پارکورکار منتج شد، حالا تصاویری در اختیار صدای میراث قرار گرفته است که یکی از مهمترین محوطه باستانی و ساسانی غرب کشور در شهرستان قصر شیرین کرمانشاه تبدیل به زمین فوتبال و تمرین حرکات ورزشی بر پایه ستون‌های ساسانی شده است.

مجموعه قصرشیرین به گفته باستان‌شناس‌ها از قدیمی‌ترین آثار ساسانی در غرب کشور و جزو ۵۰ اثر نخست ثبت شده کشور در فهرست آثار ملی است. فعالان میراث فرهنگی کشور با ارسال تصاویر تبدیل شدن یکی از مجموعه‌های کهن باستانی ایران به زمین ورزش در قصر شیرین هشدار می‌دهند که در صورت تداوم این روند آثار تاریخی ایران به تدریج از بین خواهد رفت.

میلاد وندایی باستان‌شناس دوره ساسانی که کتاب سنگ‌نگاره‌های دوره ساسانی با عنوان «شاهان بر سنگ» را نگاشته است در گفت‌وگو با صدای میراث ضمن هشدار نسبت به بی‌توجهی در صیانت از محوطه‌های باستانی می‌گوید: مجموعه ساسانی قصر شیرین از اوایل دوره ساسانی رونق داشته و آثار معماری این مجموعه شامل قصر، کاخ، چهارطاقی و آتشکده و مجموعه بناهای گسترده‌ای است که در این شهر ساسانی ساسانی قرار داشت.

او می‌گوید: این مجموعه وضعیت حفاظتی و مرمتی مناسبی ندارد و طی سال‌های گذشته اتفاق‌های بدی برایش افتاد و حتی در دوران جنگ نیز آسیب‌های زیادی دید تا جایی که هنوز آثار و نشانه‌های برخورد گلوله و خمپاره در آثار معماری آن وجود دارد.

به گفته این باستان‌شناس، محوطه‌ای که بچه‌های محلی قصر شیرین در حال بازی فوتبال و انجام تمرینات ورزشی بر سازه‌های باستانی آن مشاهده می‌شوند، یکی از شاخص‌ترین آتشکده‌های دوره ساسانی به نام مجموعه «چهار قاپو» است که حالا تبدیل به زمین ورزش و بازی شده است.

وندایی با اشاره به ماجرای پارکورکار تخت‌جمشید می‌گوید: چندی پیش فیلم پارکور در تخت‌جمشید منتشر شد و حالا هم تصاویر تبدیل شدن محوطه باستانی قصر شیرین منتشر شده است که این اتفاق‌ها آسیب زیادی به مجموعه‌های باستانی می‌زند.

به گفته میلاد وندایی، مقصر این وضعیت بچه‌های محلی نیستند. بلکه مجموعه وزارت میراث‌فرهنگی است چون وقتی رییس اداره میراث‌فرهنگی کرمانشاه یک مدیر غیرمتخصص باشد و مدیر میراث‌فرهنگی قصر شیرین هم یک فوق دیپلم کامپیوتر، تعجبی نیست که چنین وضعیتی در محوطه‌های باستانی ایجاد شود و هیچکس هم پاسخگو نباشد.

این باستان‌شناس دوره ساسانی درخصوص ارزش‌های تاریخی قصر شیرین گفت: قصر شیرین آثار ساسانی زیادی دارد و از شهرهایی است که از دوره ساسانی و قبل از آن آثار تاریخی زیادی دارد. این شهر در دوره بعد از ساسانی هم مورد استفاده بود و دارای مناطق غنی از آثار تاریخی است. اما وقتی یک مدیر غیر متخصص را برای اداره میراث‌فرهنگی چنین منطقه‌ای انتخاب کنند، محوطه‌های باستانی هم به زمین فوتبال و تمرینات ورزشی تبدیل می‌شود.

او با اشاره به تلاش‌ها برای نجات طاق کسری در جنوب بغداد که تنها اثر شکوهمند معماری دوره ساسانی در خارج از مرزهای ایران است افزود: به دنبال نجات طاق کسری هستیم. ولی می‌بینیم که در داخل کشور آثار و محوطه‌های تاریخی در حال نابودی هستند.

وندایی گفت: باید از وقوع اتفاق‌هایی که در داخل کشور موجب نابودی و تخریب آثار تاریخی می‌شود جلوگیری کرد و با فعالیت‌های فرهنگی اقدام به فرهنگسازی شود.

این باستان شناس دوره ساسانی اعلام کرد: وزارت میراث فرهنگی باید مدیران غیرمتخصص و غیرمسئول را برکنار کند و از مدیران دلسوز و متخصص برای مدیریت بر محوطه‌ها و آثار تاریخی ایران استفاده کند تا شاهد تکرار اتفاق‌های تلخ در محوطه‌های باستانی نباشیم.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید