جمعه, ۰۳ فروردین, ۱۴۰۳

موافقت سازمان برنامه و بودجه با تخصیص اعتبار برای نجات طاق کسری/۶۰۰ هزار دلار اعتبار برای مرمت طاق کسری نیاز است/وزیر میراث‌فرهنگی: به محض تخصیص بودجه کارشناسان ایرانی برای نجات طاق کسری به عراق می‌روند

0 انتشار:

صدای میراث: سازمان برنامه و بودجه کشور با تامین اعتبار مرمت تاق کسری موافقت کرده و قرار است با تامین اعتبار به میزان ۶۰۰ هزار دلار، مرمتگران ایرانی برای مرمت طاق کسری به عراق اعزام شوند.

تاق کسری در منطقه المدائن در جنوب بغداد از آثار شکوهمند دوره ساسانی است که عنوان بزرگترین گنبد خشتی جهان را به خود اختصاص داده است. این اثر که در دوران فرمانروایی شاپور اول ساسانی در شهر باستانی تیسفون و بغداد امروزی احداث شد با بی‌توجهی از سوی دولت عراق مواجه شد و طی سالیان گذشته بخش‌هایی از تاق بزرگ ایوان مدائن در چند مرحله فرو ریخته است.

در آخرین اتفاق در آستانه سال ۲۰۲۱ بخش دیگری از تاق ایوان مدائن فرو ریخت و رسانه‌های عراقی نیز این رخداد را نتیجه بی‌توجهی و اهمال دولت عراق در حفاظت و مرمت از طاق کسری اعلام کردند.

چند سال قبل ایران و عراق تفاهمنامه مرمت آثار تاریخی مشترک در خاک عراق و نجات بخشی آثار تاریخی حاشیه فرات را به امضاء رساندند که شامل مرمت و احیای طاق کسری نیز شده بود. اما در تمام این سال‌ها هیچ اقدام عملی برای نجات طاق کسری صورت نگرفت تا آن که با ریزش بخشی از طاق کسری در هفته‌های گذشته کارزار مردمی درخواست از وزیر میراث فرهنگی برای مرمت فوری طاق کسری و همچنین جمع‌آوری امضای درخواست برای نجات این اثر تاریخی از دو دولت ایران و عراق در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اما شب گذشته به ایرنا اعلام کرد که به دلیل اهمیت تاریخی طاق کسری با محمدباقر نوبخت(رییس سازمان برنامه و بودجه کشور)‌ در دولت صحبت شده و موافقت رییس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت هزینه مرمت طاق کسری اعلام و قرار شد پس از برآوردهای مالی، سازمان برنامه و بودجه اعتباراتی برای احیاء و مرمت این اثر تاریخی در نظر بگیرد و در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار دهد.

مونسان گفته است که نامه رسمی درخواست اعتبار از سازمان برنامه و بودجه برای مرمت طاق کسری روز یکشنبه (۲۱ دی‌ماه) به آن سازمان ارسال شده است.

به گفته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، کارشناسان میراث فرهنگی ایران به محض تحقق اعتبارات با هماهنگی همتایان عراقی به محوطه طاق کسری اعزام و عملیات مرمت و احیاء را آغاز می‌کنند.

مونسان گفته است که براساس برآوردهای اولیه از عکس‌ها و تصاویر ارسال شده، برای مرمت طاق کسری به حدود ۶۰۰ هزار دلار اعتبار نیاز است که به محض تامین شدن آن، کارشناسان ایرانی برای نجات طاق کسری به عراق اعزام می‌شوند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید