شنبه, ۰۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳

مونسان: زمانی که اعراب زنان را زنده به گور می‌کردند زن ایرانی تاریخ‌ساز بود/هر اندازه به باستان‌شناسی توجه کنیم کم است

0 انتشار:

صدای میراث: شانزدهمین گردهمایی باستان‌شناسی صبح امروز با استقبال اندک باستان‌شناسان کشور در آیین گشایش این گردهم‌آیی آغاز به کار کرد. هنوز دلیل استقبال اندک باستان‌شناس‌ها از مراسم گشایش این گردهم‌آیی که حدود نیم قرن قدمت دارد مشخص نیست.

با این حال «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در شانزدهمین گردهمایی باستان‌شناسی ایران حضور یافت و در سخنانی با اشاره به قدمت کهن علم باستان‌شناسی گفت: با وجود آن که در همه علوم به دنبال نو شدن و تلاش برای اضافه کردن موضوعات مختلف به علوم روز هستیم، باستان‌شناسی در رسته علوم قدیم است و به کهنه بودن آن افتخار می‌کنیم.

او در جمع تعدادی از باستان‌شناسان که به این همایش آمده بودند، اعلام کرد: هر چقدر فرهنگ قدمت بیشتری داشته باشد موجب افتخار است و با کشف تمدن قدیمی‌تر، بیشتر افتخار می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه باستان‌شناسان فرهنگ را کاوش می‌کنند ادامه داد: باستان‌شناسی کاوش در فرهنگ است و مولفه فرهنگ این است که در طول زمان شکل گرفته و بالنده شده است و ایران کشوری است که همیشه تمدن‌ساز بوده است.

مونسان همچنین با بیان اینکه باستان‌شناسی موضوع مهمی است که باید هر چه بیشتر به آن پرداخت افزود: لازم است به امر باستان‌شناسی بیش از پیش پرداخته شود اما بودجه باستان‌شناسی بسیار اندک است.

وی افزود: معاونت میراث‌فرهنگی و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با همین امکانات اندک نیز توانسته‌اند هویت و تاریخ کشور را به مردم و جهانیان معرفی کنند و با مرمت و احیا بناهای تاریخی ریشه‌های تاریخی را مورد بررسی قرار دهند.

او اعلام کرد: کشورهای عربی در گذشته زنان را زنده به گور می‌کردند. اما زنان ایرانی در گذشته حتی نقش‌های مدیریتی ایفا کرده‌اند و در ساختن و فرهنگ و تاریخ جهان نقش مهمی داشتند.

مونسان افزود: این اطلاعات برگرفته از دستاوردها و نتایج تحقیقات و کاوش‌های باستان‌شناسی است. بنابراین، هرچه به حوزه باستان‌شناسی بپردازیم باز هم کم است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی با تاکید بر اینکه نتایج و کتب باستان‌شناسی باید عامه پسندتر شود گفت: امیدوارم مدیریت فعلی پژوهشگاه رویکردی پیش بگیرد تا نتایج باستان‌شناسی عامه پسندتر شوند و مردم، بخصوص نسل جوان بیشتر با دستاوردهای باستان‌شناسی آشنا شوند.

او تاکید کرد: لازم است با وزارت آموزش و پرورش مکاتبه شود تا کتب درسی بیشتر به معرفی تاریخ و حوزه باستان‌شناسی بپردازند.

وی افزود: با این شیوه می‌توان به نشر فرهنگ بازدید از موزه‌ها و آشنایی خانواده‌ها با موزه‌ها بیش از پیش یاری کرد.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی تاکید کرد: عمومی کردن موضوعات باستان‌شناسی سبب می‌شود مردم و جوانان بیشتر با موضوعات تاریخ و باستان‌شناسی در کشور آشنا شوند.

print

لطفا دیدگاه خود را ثبت کنید